Inspirowana alternatywnymi subkulturami motocyklowymi zrodzonymi po Ciemnej Stronie Japonii, gama motocykli Yamaha MT na targach EICMA rozrosła się o dwa nowe modele: potężnego MT-10 (o którym już mogliście poczytać) oraz lekkiego, nowego MT-03.
Przeznaczony głównie do codziennego, miejskiego użytku MT-03 jest wyposażony w naturalną, ergonomiczną konstrukcję zaprojektowaną, by zapewniać jak największą wygodę. Wzajemna relacja siedziska/ kierownicy/ podnóżków została pomyślana w taki sposób, aby stworzyć wyprostowaną pozycję kierowcy, dostosowaną do osób o różnych gabarytach, podczas gdy wyprofilowany zbiornik paliwa i okolice kolan pozwalają kierowcy poczuć się jednością z pojazdem. Pionowo ustawiona kierownica zapewnia promień skrętu 68 stopni, a kanapa znalazła się na 780 mm wysokości i zapewnia kierowcy wrażenie siedzenia „w” siodle a nie „na” nim.
DNA rodziny MT miało duży wpływ na stylistykę nowego MT-03. Jedną z charakterystycznych cech każdego modelu MT jest jego specyficzna sylwetka z wysuniętym do przodu środkiem ciężkości, która nadaje tym motocyklom kompaktowy i wojowniczy wizerunek, sprawiający wrażenie mocy i zwinności. Potężny zbiornik mieści 14 litrów paliwa.
Opracowany na bazie jednostki pochodzącej z YZF-R3, chłodzony cieczą 4-suwowy, 4-zaworowy, 2-cylindrowy silnik DOHC w układzie rzędowym został zaprojektowany, by dostarczać doskonałą moc i optymalny moment obrotowy (42 KM oraz 29,6 Nm). Wykorzystano lekkie, wzmocnione tłoki i nawęglane korbowody, a układ zaworów dolotowych i wydechowych został zoptymalizowany, co wraz z kompaktową konstrukcją 4-zaworowej komory spalania wywołuje zawirowanie mieszanki powietrzno-paliwowej, dając w efekcie wyjątkowe osiągi i przyjemny charakter pracy.
Podwozie jest oparte na sportowej konstrukcji YZF-R3 i zostało opracowane za pomocą najnowszej technologii analizy strukturalnej, która umożliwiła konstruktorom Yamahy stworzenie lekkiej i kompaktowej ramy dla nowego MT-03 oraz zapewnia doskonałą równowagę sztywności. Dwie główne rury ramy są wykonane z 35 mm stalowych tub, a dzięki użyciu skrzyni korbowej silnika jako głównego środka ciężkości podwozia, konstruktorzy Yamahy byli w stanie zminimalizować ogólną masę pojazdu.
Yamaha jest jednym z pierwszych producentów, którzy wykorzystali zalety związane z prowadzeniem i przyczepnością, uzyskane dzięki długiej konstrukcji wahacza, a nowy MT-03 zawiera ten sam stosunek wahacza do rozstawu osi, jaki występuje w motocyklu YZF-R1 2014. Zarówno podczas dobicia jak i odbicia, kąt 573-milimetrowego wahacza w MT-03 zmienia się znacznie mniej w stosunku do płaszczyzny drogi niż w konwencjonalnej, krótszej konstrukcji. Zapewnia to wydajniejsze przekazywanie mocy do tylnego koła, co ma szczególne znaczenie podczas przyspieszania, zwalniania i pokonywania zakrętów, a więc gdy tylne zawieszenie jest najbardziej aktywne. Lekkie, 10-ramienne aluminiowe koła, pochodzące z modelu YZF-R3, a opony mają rozmiary 140/70-17 oraz 110/70-17.
Zegary w MT-03 są jedną z najbardziej wszechstronnych konstrukcji w swej kategorii i zawierają cyfrowy prędkościomierz po prawej stronie i analogowy obrotomierz po lewej, ze wskaźnikiem zmiany biegu w górnej części.
Inne funkcje to między innymi wskaźnik paliwa, wskaźnik temperatury wody, aktualne i średnie zużycie paliwa, zegar, dwa liczniki kilometrów, wskaźnik wymiany oleju i wiele innych. Dla podkreślenia dynamicznego wyglądu MT-03 został wyposażony w LED-owe światła pozycyjne i LED-owe światło stopu.
MT-03 został wyposażony w przednią tarczę hamulcową o średnicy 298 mm, zawierającą pływający, 2-tłoczkowy zacisk, podczas gdy tylne koło jest zaopatrzone w tarczę 220 mm. ABS znajduje się w wyposażeniu standardowym.
MT-03 dostępny będzie w lutym 2016, w kolorach Midnight Black lub Race Blu, a cena jeszcze nie jest znana. Dla porównania, siostrzany model YZF-R3 kosztuje 22 900 zł, a naked powinien być tańszy.
Dane techniczne MT-03 | |
SILNIK | |
Typ silnika | 2-cylindrowy, chłodzony cieczą, 4-suwowy, DOHC, 4-zaworowy |
Pojemność | 321 cm3 |
Średnica x skok tłoka | 68,0 mm x 44,1 mm |
Stopień sprężania | 11,2 : 1 |
Moc maksymalna | 30,9 kW (42,0 KM) Ø 10 750 obr./min |
Maksymalny moment obrotowy | 29,6 Nm (3,0 kgf+m) Ø 9 000 obr./min |
Układ smarowania | Mokra miska olejowa |
Typ sprzęgła | Mokre, wielotarczowe |
Układ zasilania | Wtrysk paliwa |
Układ zapłonu | TCI |
Układ rozrusznika | Elektryczny |
Skrzynia biegów | Z kołami w stałym zazębieniu, 6-biegowa |
Napęd końcowy | Łańcuch |
PODWOZIE | |
Rama | Diamond |
Układ przedniego zawieszenia | Widelec teleskopowy, Ø 41,0 mm |
Skok przedniego zawieszenia | 130 mm |
Kąt wyprzedzania główki ramy | 25° |
Wyprzedzenie | 95 mm |
Układ tylnego zawieszenia | Wahacz |
Skok tylnego zawieszenia | 125 mm |
Hamulec przedni | Pojedynczy, hydrauliczny tarczowy, Ø 298 mm |
Hamulec tylni | Pojedynczy, hydrauliczny tarczowy, Ø 220 mm |
Opona przednia | 110/70-17M/C (54H) |
Opona tylna | 140/70-17M/C (66H) |
WYMIARY | |
Długość całkowita | 2090 mm |
Szerokość całkowita | 745 mm |
Wysokość całkowita | 1035 mm |
Wysokość siodełka | 780 mm |
Rozstaw kół | 1380 mm |
Minimalny prześwit | 160 mm |
Masa z obciążeniem (wliczając wypełnione zbiorniki oleju i paliwa) | 168 kg |
Pojemność zbiornika paliwa | 14 l |
Pojemność zbiornika oleju | 2,4 l |
Dodatkowe cechy | ABS |