Yamaha MT-03 2016: zdjęcia, film, dane

- Piotr Jędrzejak

Inspirowana alternatywnymi subkulturami motocyklowymi zrodzonymi po Ciemnej Stronie Japonii, gama motocykli Yamaha MT na targach EICMA rozrosła się o dwa nowe modele: potężnego MT-10 (o którym już mogliście poczytać) oraz lekkiego, nowego MT-03.

Przeznaczony głównie do codziennego, miejskiego użytku MT-03 jest wyposażony w naturalną, ergonomiczną konstrukcję zaprojektowaną, by zapewniać jak największą wygodę. Wzajemna relacja siedziska/ kierownicy/ podnóżków została pomyślana w taki sposób, aby stworzyć wyprostowaną pozycję kierowcy, dostosowaną do osób o różnych gabarytach, podczas gdy wyprofilowany zbiornik paliwa i okolice kolan pozwalają kierowcy poczuć się jednością z pojazdem. Pionowo ustawiona kierownica zapewnia promień skrętu 68 stopni, a kanapa znalazła się na 780 mm wysokości i zapewnia kierowcy wrażenie siedzenia „w” siodle a nie „na” nim.

DNA rodziny MT miało duży wpływ na stylistykę nowego MT-03. Jedną z charakterystycznych cech każdego modelu MT jest jego specyficzna sylwetka z wysuniętym do przodu środkiem ciężkości, która nadaje tym motocyklom kompaktowy i wojowniczy wizerunek, sprawiający wrażenie mocy i zwinności. Potężny zbiornik mieści 14 litrów paliwa.

Opracowany na bazie jednostki pochodzącej z YZF-R3, chłodzony cieczą 4-suwowy, 4-zaworowy, 2-cylindrowy silnik DOHC w układzie rzędowym został zaprojektowany, by dostarczać doskonałą moc i optymalny moment obrotowy (42 KM oraz 29,6 Nm). Wykorzystano lekkie, wzmocnione tłoki i nawęglane korbowody, a układ zaworów dolotowych i wydechowych został zoptymalizowany, co wraz z kompaktową konstrukcją 4-zaworowej komory spalania wywołuje zawirowanie mieszanki powietrzno-paliwowej, dając w efekcie wyjątkowe osiągi i przyjemny charakter pracy.

Yamaha MT-03 2016 (4)

Podwozie jest oparte na sportowej konstrukcji YZF-R3 i zostało opracowane za pomocą najnowszej technologii analizy strukturalnej, która umożliwiła konstruktorom Yamahy stworzenie lekkiej i kompaktowej ramy dla nowego MT-03 oraz zapewnia doskonałą równowagę sztywności. Dwie główne rury ramy są wykonane z 35 mm stalowych tub, a dzięki użyciu skrzyni korbowej silnika jako głównego środka ciężkości podwozia, konstruktorzy Yamahy byli w stanie zminimalizować ogólną masę pojazdu.

Yamaha jest jednym z pierwszych producentów, którzy wykorzystali zalety związane z prowadzeniem i przyczepnością, uzyskane dzięki długiej konstrukcji wahacza, a nowy MT-03 zawiera ten sam stosunek wahacza do rozstawu osi, jaki występuje w motocyklu YZF-R1 2014. Zarówno podczas dobicia jak i odbicia, kąt 573-milimetrowego wahacza w MT-03 zmienia się znacznie mniej w stosunku do płaszczyzny drogi niż w konwencjonalnej, krótszej konstrukcji. Zapewnia to wydajniejsze przekazywanie mocy do tylnego koła, co ma szczególne znaczenie podczas przyspieszania, zwalniania i pokonywania zakrętów, a więc gdy tylne zawieszenie jest najbardziej aktywne. Lekkie, 10-ramienne aluminiowe koła, pochodzące z modelu YZF-R3, a opony mają rozmiary 140/70-17 oraz 110/70-17.

Yamaha MT-03 2016 (13)

Zegary w MT-03 są jedną z najbardziej wszechstronnych konstrukcji w swej kategorii i zawierają cyfrowy prędkościomierz po prawej stronie i analogowy obrotomierz po lewej, ze wskaźnikiem zmiany biegu w górnej części.
Inne funkcje to między innymi wskaźnik paliwa, wskaźnik temperatury wody, aktualne i średnie zużycie paliwa, zegar, dwa liczniki kilometrów, wskaźnik wymiany oleju i wiele innych. Dla podkreślenia dynamicznego wyglądu MT-03 został wyposażony w LED-owe światła pozycyjne i LED-owe światło stopu.

MT-03 został wyposażony w przednią tarczę hamulcową o średnicy 298 mm, zawierającą pływający, 2-tłoczkowy zacisk, podczas gdy tylne koło jest zaopatrzone w tarczę 220 mm. ABS znajduje się w wyposażeniu standardowym.

MT-03 dostępny będzie w lutym 2016, w kolorach Midnight Black lub Race Blu, a cena jeszcze nie jest znana. Dla porównania, siostrzany model YZF-R3 kosztuje 22 900 zł, a naked powinien być tańszy.

Yamaha MT-03 2016 (6)

Dane techniczne MT-03
SILNIK
Typ silnika2-cylindrowy, chłodzony cieczą, 4-suwowy, DOHC, 4-zaworowy
Pojemność321 cm3
Średnica x skok tłoka68,0 mm x 44,1 mm
Stopień sprężania11,2 : 1
Moc maksymalna30,9 kW (42,0 KM) Ø 10 750 obr./min
Maksymalny moment obrotowy29,6 Nm (3,0 kgf+m) Ø 9 000 obr./min
Układ smarowaniaMokra miska olejowa
Typ sprzęgłaMokre, wielotarczowe
Układ zasilaniaWtrysk paliwa
Układ zapłonuTCI
Układ rozrusznikaElektryczny
Skrzynia biegówZ kołami w stałym zazębieniu, 6-biegowa
Napęd końcowyŁańcuch
PODWOZIE
RamaDiamond
Układ przedniego zawieszeniaWidelec teleskopowy, Ø 41,0 mm
Skok przedniego zawieszenia130 mm
Kąt wyprzedzania główki ramy25°
Wyprzedzenie95 mm
Układ tylnego zawieszeniaWahacz
Skok tylnego zawieszenia125 mm
Hamulec przedniPojedynczy, hydrauliczny tarczowy, Ø 298 mm
Hamulec tylniPojedynczy, hydrauliczny tarczowy, Ø 220 mm
Opona przednia110/70-17M/C (54H)
Opona tylna140/70-17M/C (66H)
WYMIARY
Długość całkowita2090 mm
Szerokość całkowita745 mm
Wysokość całkowita1035 mm
Wysokość siodełka780 mm
Rozstaw kół1380 mm
Minimalny prześwit160 mm
Masa z obciążeniem (wliczając wypełnione zbiorniki oleju i paliwa)168 kg
Pojemność zbiornika paliwa14 l
Pojemność zbiornika oleju2,4 l
Dodatkowe cechyABS

Może ci się zainteresować

MotoRmania jest zaskakującym, lifestyle’owym portalem o tematyce motocyklowej. Podstawą publikacji są rzetelnie i niezależnie przeprowadzane testy motocykli, których dodatkową atrakcją jest inspirujący sposób prezentacji zdjęć. Kompetencja redakcji MotoRmanii została wyróżniona zaproszeniem do testów fabrycznych motocykli wyścigowych klasy Superbike, co błyskawicznie ugruntowało status magazynu jako najbardziej fachowego miesięcznika motocyklowego w Polsce. Nasz portal to długo oczekiwany powiew pasji i prawdziwie motocyklowego stylu życia!

©2010 – 2023 Wszystkie prawa zastrzeżone MotoRmania.com.pl