Patent od Suzuki: silnik jednocylindrowy, podobnie jak w Ducati Supermono

- Piotr Jędrzejak

Amerykański Urząd Patentowy opublikował szkice od Suzuki, patentujące „układ smarowania w silniku o spalaniu wewnętrznym”. System smarowania okazał się jednak znacznie mniej interesujący, niż schemat silnika, na podstawie którego Suzuki złożyło patent.

Tło patentu, którym w tym przypadku jest silnik jednocylindrowy z drugim korbowodem pełniącym rolę równoważącą, może być zapowiedzią tego, nad czym właśnie pracuje fabryka. Może być także zupełnie oderwane od rzeczywistości. Oba scenariusze są równie prawdopodobne i zdarzają się równie często.

Silnik suzuki jednocylindrowy z falszywym cylindrem (3)

Gdyby jednak silnik był prawdziwy, to mamy do czynienia z potężnym hitem. Najważniejsze jest podobieństwo do konstrukcji sprzed 26 lat ze stajni Ducati. W roku 1993 Włosi zaprezentowali model Supermono o pojemności 550 ccm. Wyprodukowano ich 67 sztuk, szybko stały się wyścigową legendą, a dobrze zachowany egzemplarz wart dziś jest ok. 400 000 złotych. Silnik z patentów Suzuki wygląda podobnie, jak ten z Ducati Supermono.

Silnik suzuki jednocylindrowy z falszywym cylindrem (5)

Na szkicach jednostkę jednocylindrową o stosunkowo wysokiej (jak na singla) pojemności skokowej. Istotne są jednak elementy 33 i 35 stanowiące konstrukcję „fałszywego tłoka”. Są to dodatkowe korbowody, z jednej strony połączone na stałe z obudową silnika, a z drugiej strony obracające się na wale korbowym, zupełnie jak prawdziwy cylinder. Po co? Aby zniwelować drgania silnika, aby singiel mógł pracować płynniej, aby mógł kręcić się do wyższych zakresów, a finalnie – aby generował lepsze osiągi. Wspomniane Ducati, w 1993 roku, produkowało 65 KM z singla 550 ccm!

Silnik suzuki jednocylindrowy z falszywym cylindrem (7)

Chcielibyśmy bardzo, aby Suzuki rzeczywiście pracowało nad konstrukcją potężnego singla. Taki silnik widzielibyśmy jako potężną konkurencję dla LC4 od KTMa, pod postaciami radosnych nakedów, supermociaków i enduraków. Oj tak!

A może chodzi wyłącznie o system smarowania, a szkic to jedynie hołd od japońskiego inżyniera zafascynowanego włoską technologią?

Może ci się zainteresować

MotoRmania jest zaskakującym, lifestyle’owym portalem o tematyce motocyklowej. Podstawą publikacji są rzetelnie i niezależnie przeprowadzane testy motocykli, których dodatkową atrakcją jest inspirujący sposób prezentacji zdjęć. Kompetencja redakcji MotoRmanii została wyróżniona zaproszeniem do testów fabrycznych motocykli wyścigowych klasy Superbike, co błyskawicznie ugruntowało status magazynu jako najbardziej fachowego miesięcznika motocyklowego w Polsce. Nasz portal to długo oczekiwany powiew pasji i prawdziwie motocyklowego stylu życia!

©2010 – 2023 Wszystkie prawa zastrzeżone MotoRmania.com.pl