Nowe BMW R1250GS oraz R1250RT 2019: większy silnik i kilka dodatków
Piotr Jędrzejak
19 września 2018

Tuż przed niemieckimi, październikowymi targami INTERMOT oraz niedługo przed włoskimi, listopadowymi targami EICMA, Bawarczycy prezentują dwa odświeżone modele – są nimi legendarny R1250GS oraz turystyczny R1250RT.

Zmiany techniczne są niemalże identyczne, dlatego oficjalny tekst traktuje o obu motocyklach na raz. Odnosimy jednak wrażenie (wiecie, wyniki sprzedaży), że GS jest tym ważniejszym bratem. Najważniejszą nowinką jest zmodyfikowany, większy silnik. Poza tym wpadło kilka dodatków elektronicznych. No i odświeżony wygląd.

Silnik R1250

Pojemność dwucylindrowego boxera wzrosła z 1170 do 1254 ccm, poprawiły się także osiągi: 136 KM mocy oraz 143 Nm momentu obrotowego (wcześniej 125 KM i 125 Nm), które dostępne są na niemalże identycznym poziomie obrotów, jak wcześniej.

Najważniejszą nowością w silniku jest jednak – po raz pierwszy – technologia zmiennych faz rozrządu, która tutaj nazywa się BMW ShiftCam Technology. Dzięki temu na niskich obrotach silnik jest bardziej efektywny i pracuje gładziej. Poprawiła się także konsumpcja paliwa i poziom emisji spalin. System ShiftCam daje możliwość zmiany czasu i wysokości otwarcia zaworów dolotowych, za pomocą wzdłużnie przesuwającego się dolotowego wałka rozrządu. Dodatkowo wałek rozrządu zaprojektowany jest tak, aby oba zawory dolotowe otwierały się asynchronicznie, zapewniając lepsze zawirowanie mieszanki w komorze spalania.

Ponadto napęd rozrządu realizowany jest przez łańcuch zębaty, zamiast łańcucha z rolkami. Zoptymalizowano pompę oleju, są podwójne wtryskiwacze oraz nowy układ wydechowy.

Elektroniczni asystenci

W standardzie są dwa tryby jazdy. Kontrola stabilności ASC (Automatic Stability Control), tak samo jak HSC (asystent ruszania pod górę) pojawiły się na wyposażeniu seryjnym.

W opcji pozostają „Tryby jazdy Pro„, dodając tryb Dynamiczny, dynamiczną kontrole trakcji DTC, a w modelu GS pojawiają się jeszcze tryby jazdy Dynamic Pro, Enduro i Enduro Pro. DTC jest kontrolą trakcją czułą na zakręty, tak jak ABS Pro (standard w modelu RT). Nowością jest DBC – Dynamic Brake Control. System zarządza momentem obrotowym przy hamowaniu, zapewniając najbardziej efektywne wytracanie prędkości, a do tego zapobiega przypadkowemu dodaniu gazu przy hamowaniu.

Zawieszenie

Oba modele otrzymują dynamiczne, elektroniczne zawieszenie Dynamic ESA Next Generation, z w pełni automatyczną ustawianiem napięcia wstępnego w zależności od obciążenia motocykla. Regulacja tłumienia adaptuje się do aktualnej sytuacji na drodze.

Dodatki

R1250GS otrzymuje LEDowy reflektor w standardzie, a oba modele mają LEDowe światło dzienne jako opcję. R1200RT ma wciąż reflektor halogenowy. GS w standardzie ma ekran o wielkości 6,5″ oraz system Connectivity. RT posiada ekran 5,7″ – oczywiście kolorowy TFT. Inteligentny system powiadamiania w razie nagłego wypadku pozostaje w opcjach.

Piotr Jędrzejak
Redaktor naczelny

Głównodowodzący portalem. Nie je, nie śpi, żyje newsami ze świata motocyklowego. Związany z laptopem. Zdarza mu się poprawiać "waCHacze" po kumplach z redakcji. Po mieście szaleje Street Triplem 675. Skontaktuj się Masz sprawę ? Skontaktuj się:

Materiały premium

czytaj kolejne artykuły