Nowe BMW R1250GS oraz R1250RT 2019: większy silnik i kilka dodatków

- Piotr Jędrzejak

Tuż przed niemieckimi, październikowymi targami INTERMOT oraz niedługo przed włoskimi, listopadowymi targami EICMA, Bawarczycy prezentują dwa odświeżone modele – są nimi legendarny R1250GS oraz turystyczny R1250RT.

Zmiany techniczne są niemalże identyczne, dlatego oficjalny tekst traktuje o obu motocyklach na raz. Odnosimy jednak wrażenie (wiecie, wyniki sprzedaży), że GS jest tym ważniejszym bratem. Najważniejszą nowinką jest zmodyfikowany, większy silnik. Poza tym wpadło kilka dodatków elektronicznych. No i odświeżony wygląd.

Silnik R1250

Pojemność dwucylindrowego boxera wzrosła z 1170 do 1254 ccm, poprawiły się także osiągi: 136 KM mocy oraz 143 Nm momentu obrotowego (wcześniej 125 KM i 125 Nm), które dostępne są na niemalże identycznym poziomie obrotów, jak wcześniej.

BMW R 1250 GS 2019 (4)

Najważniejszą nowością w silniku jest jednak – po raz pierwszy – technologia zmiennych faz rozrządu, która tutaj nazywa się BMW ShiftCam Technology. Dzięki temu na niskich obrotach silnik jest bardziej efektywny i pracuje gładziej. Poprawiła się także konsumpcja paliwa i poziom emisji spalin. System ShiftCam daje możliwość zmiany czasu i wysokości otwarcia zaworów dolotowych, za pomocą wzdłużnie przesuwającego się dolotowego wałka rozrządu. Dodatkowo wałek rozrządu zaprojektowany jest tak, aby oba zawory dolotowe otwierały się asynchronicznie, zapewniając lepsze zawirowanie mieszanki w komorze spalania.

Ponadto napęd rozrządu realizowany jest przez łańcuch zębaty, zamiast łańcucha z rolkami. Zoptymalizowano pompę oleju, są podwójne wtryskiwacze oraz nowy układ wydechowy.

BMW R 1250 GS 2019 (9)

Elektroniczni asystenci

W standardzie są dwa tryby jazdy. Kontrola stabilności ASC (Automatic Stability Control), tak samo jak HSC (asystent ruszania pod górę) pojawiły się na wyposażeniu seryjnym.

W opcji pozostają „Tryby jazdy Pro„, dodając tryb Dynamiczny, dynamiczną kontrole trakcji DTC, a w modelu GS pojawiają się jeszcze tryby jazdy Dynamic Pro, Enduro i Enduro Pro. DTC jest kontrolą trakcją czułą na zakręty, tak jak ABS Pro (standard w modelu RT). Nowością jest DBC – Dynamic Brake Control. System zarządza momentem obrotowym przy hamowaniu, zapewniając najbardziej efektywne wytracanie prędkości, a do tego zapobiega przypadkowemu dodaniu gazu przy hamowaniu.

BMW R 1250 GS HP

Zawieszenie

Oba modele otrzymują dynamiczne, elektroniczne zawieszenie Dynamic ESA Next Generation, z w pełni automatyczną ustawianiem napięcia wstępnego w zależności od obciążenia motocykla. Regulacja tłumienia adaptuje się do aktualnej sytuacji na drodze.

BMW R 1250 RT 2019 (1)

Dodatki

R1250GS otrzymuje LEDowy reflektor w standardzie, a oba modele mają LEDowe światło dzienne jako opcję. R1200RT ma wciąż reflektor halogenowy. GS w standardzie ma ekran o wielkości 6,5″ oraz system Connectivity. RT posiada ekran 5,7″ – oczywiście kolorowy TFT. Inteligentny system powiadamiania w razie nagłego wypadku pozostaje w opcjach.

BMW R 1250 GS HP

BMW R 1250 GS HP

BMW R 1250 GS HP

BMW R 1250 GS 2019 (1)

BMW R 1250 RT

BMW R 1250 RT

BMW R 1250 RT

Może ci się zainteresować

MotoRmania jest zaskakującym, lifestyle’owym portalem o tematyce motocyklowej. Podstawą publikacji są rzetelnie i niezależnie przeprowadzane testy motocykli, których dodatkową atrakcją jest inspirujący sposób prezentacji zdjęć. Kompetencja redakcji MotoRmanii została wyróżniona zaproszeniem do testów fabrycznych motocykli wyścigowych klasy Superbike, co błyskawicznie ugruntowało status magazynu jako najbardziej fachowego miesięcznika motocyklowego w Polsce. Nasz portal to długo oczekiwany powiew pasji i prawdziwie motocyklowego stylu życia!

©2010 – 2023 Wszystkie prawa zastrzeżone MotoRmania.com.pl