Nawet jeżeli znajdzie się na świecie ktoś, kto nie darzy Hondy Africa Twin miłością, to nie wydaje nam się, aby istniał ktokolwiek, kto tego motocykla otwarcie nie lubi. Rok 2018 będzie 30 rocznicą europejskiej premiery legendarnej Hondy XRV650 Africa Twin i mimo, że obecnie sprzedawana CRF1000L Africa Twin nie dzieli żadnej części ze swoim przodkiem, to dziedziczy po nim esencję i charakter.
Aktualny model zaprezentowano w 2016 roku. Teraz, po dwóch latach Honda wprowadza kilka niedużych, ale znaczących zmian.
Silnik pozostaje bez modyfikacji. Zmienił się za to układ dolotowy (głównie airbox) oraz układ wydechowy. Dzięki temu w środkowym zakresie obrotów dzieje się więcej, a wydech brzmi bardziej rasowo. Wałek wyrónoważający jest teraz lżejszy, co zapewnia mniejsze drgania.
Największą nowością jest jednak wprowadzenie elektronicznego sterowania przepustnicą Throttle By Wire. Idzie za tym większa precyzja na ruch manetką, a także pojawiły się 3+1 tryby jazdy (Tour, Urban, Gravel oraz tryb własny), w których do ustawienia jest poziom mocy, poziom hamowania silnikiem oraz poziom kontroli trakcji (Honda Selectable Torque Control, która teraz ma 7 stopni, zamiast 3).
Ostatnie modyfikacje na rok 2018 to nowy akumulator litowo-jonowy, który oszczędza 2,3 kg oraz fakt, że poza standardowymi oponami, do wyposażenia seryjnego dopuszczone zostały również opony z agresywnym kostkowym bieżnikiem terenowym.
CRF1000L Africa Twin Adventure Sports
Celem uczczenia 30. urodzin Afryki Twin, Honda wprowadza specjalną wersję Adventure Sports, w której dodatki zwiększa potencjał motocykla jeszcze mocniej w kierunku długodystansowych wypraw terenowych.
W porównaniu ze swoim najbliższym krewnym, CRF1000L Africa Twin Adventure Sports jest oczywiście wyższy, z płaskim profilem siedzenia i bardziej pionową pozycją kierowcy. Kanapa regulowana w zakresie 20 mm – od 900 mm do 920 mm, czyli odpowiednio o 50 mm więcej w stosunku do standardowego modelu. Przednia szyba i owiewki zapewniają lepszą ochronę przed wiatrem, a duża płyta pod silnikiem i orurowanie boczne stanowią ochronę samego motocykla. Dodatkowe 5,4 litra paliwa w zbiorniku (łącznie 22,2 litra, średnie spalanie 4,6l na 100 km), daje możliwość przejechania ponad 500 km bez tankowania, a podgrzewane manetki i gniazdo ładowania 12V zapewniają komfort i wygodę w podróży.
Model 2018 CRF1000L Africa Twin Adventure Sports dostępny będzie w jednym, specjalnym malowaniu Tricolore.
dane techniczne | Africa Twin 2018 | Adventure Sports 2018 |
SILNIK | ||
Typ silnika | Chłodzony cieczą, 4-suwowy, 8-zaworowy, rzędowy, 2-cylindrowy z wykorbieniami co 270° i rozrządem Unicam | Chłodzony cieczą, 4-suwowy, 8-zaworowy, rzędowy, 2-cylindrowy z wykorbieniami co 270° i rozrządem Unicam |
Pojemność skokowa | 998cm3 | 998cm3 |
Średnica cylindra x skok tłoka | 92.0 x 75.1mm | 92,0 x 75,1mm |
Moc maksymalna | 70kW (95,2KM) przy 7500obr/min (95/1/EC) | 70kW (95,2KM) przy 7500obr/min (95/1/EC) |
Maksymalny moment obrotowy | 99 Nm przy 6000 obr/min (95/1/EC) | 99 Nm przy 6000 obr/min (95/1/EC) |
UKŁAD PALIWOWY | ||
Pojemność zbiornika paliwa | 18.8 litres | 24,2 l |
Zużycie paliwa | Przekładnia MT: 4,6 l/100km (WMTC) | Przekładnia MT: 4,6 l/100km (WMTC) |
(w cyklu pomiarowym WMTC) | Przekładnia DCT: 4,6 l/100km (WMTC) | Przekładnia DCT: 4,6 l/100km (WMTC) |
UKŁAD PRZENIESIENIA NAPĘDU | ||
Sprzęgło | MT: mokre, wielotarczowe, antyhopping z systemem wspomagania | MT: mokre, wielotarczowe, antyhopping z systemem wspomagania |
DCT: 2 mokre sprzęgła wielotarczowe | DCT: 2 mokre sprzęgła wielotarczowe | |
Przekładnie | 6-biegowa MT / 6-biegowa DCT z trybami jazdy drogowej i terenowej | 6-biegowa MT / 6-biegowa DCT z trybami jazdy drogowej i terenowej |
Przeniesienie napędu | Łańcuch O-ring | Łańcuch O-ring |
RAMA | ||
Typ | Stalowa, kołyskowa, częściowo podwójna, z tylną ramą pomocniczą ze stali o podwyższonej wytrzymałości | Stalowa, kołyskowa, częściowo podwójna, z tylną ramą pomocniczą ze stali o podwyższonej wytrzymałości |
PODWOZIE | ||
Wymiary (dł. x szer. x wys.) | 2,335 x 930 x 1,475mm | 2340 x 930 x 1570 mm |
Rozstaw osi | 1,575mm | 1580 mm |
Wysokość siedzenia (pozycje normalna / obniżona) | 870/850mm | 900/920 mm |
Prześwit | 250mm | 270 mm |
Masa własna | 230 kg (MT), 240kg (DCT) | 243 kg (MT), 253kg (DCT) |
Promień skrętu | 2.6m | 2,6m |
Zawieszenie kół | ||
Zawieszenie przednie | Odwrócony widelec teleskopowy Showa 45mm z kartridżem, z pełną regulacją, skok 230mm, przemieszczenie osi 204 mm | Odwrócony widelec teleskopowy Showa 45mm z kartridżem, z pełną regulacją, skok 252 mm, przemieszczenie osi 224 mm |
Zawieszenie tylne | Jednoczęściowy odlewany aluminiowy wahacz, układ Pro-Link z amortyzatorem gazowym, z pokrętłem hydraulicznie regulującym napięcie wstępne i tłumienie odbicia, przemieszczenie koła 220 mm, skok 94 mm. | Jednoczęściowy odlewany aluminiowy wahacz, układ Pro-Link z amortyzatorem gazowym, z pokrętłem hydraulicznie regulującym napięcie wstępne i tłumienie odbicia, przemieszczenie koła 240 mm, skok 101 mm. |
KOŁA | ||
Koło przednie | Szprychowe z aluminiową obręczą | Szprychowe z aluminiową obręczą |
Koło tylne | Szprychowe z aluminiową obręczą | Szprychowe z aluminiową obręczą |
Rozmiar obręczy przedniej | 21M/C x MT2.15 | 21M/C x MT2.15 |
Rozmiar obręczy tylnej | 18M/C x MT4.00 | 18M/C x MT4.00 |
Opona przednia | 90/90-21 dętkowa | 90/90-21 dętkowa |
Opona tylna | 150/70-R18 dętkowa | 150/70-R18 dętkowa |
HAMULCE | ||
Typ systemu ABS | 2-kanałowy ABS z możliwością wyłączenia | 2-kanałowy ABS z możliwością wyłączenia |
Hamulec przedni | Podwójne pływające tarcze typu wave 310 mm z aluminiową piastą, promieniowo mocowane 4-tłoczkowe zaciski i klocki ze spieku metalu | Podwójne pływające tarcze typu wave 310 mm z aluminiową piastą, promieniowo mocowane 4-tłoczkowe zaciski i klocki ze spieku metalu |
Hamulec tylny | Tarcza hamulcowa 256 mm z 1-tłoczkowym zaciskiem i klocki ze spieku metalu. W wersji DCT dźwigniowy hamulec postojowy z dodatkowym 1-tłoczkowym zaciskiem ślizgowym | Tarcza hamulcowa 256 mm z 1-tłoczkowym zaciskiem i klocki ze spieku metalu. W wersji DCT dźwigniowy hamulec postojowy z dodatkowym 1-tłoczkowym zaciskiem ślizgowym |
ZESTAW WSKAŹNIKÓW I UKŁAD ELEKTRYCZNY | ||
Zestaw wskaźników | Wyświetlacz LCD z odwróconym kontrastem (typu rajdowego), ze wskazaniami trybu jazdy, prędkości, obrotów, poziomu paliwa, załączonego biegu, ABS, HSTC, przebiegu całkowitego, przebiegu dziennego i zegara | Wyświetlacz LCD z odwróconym kontrastem (typu rajdowego), ze wskazaniami trybu jazdy, prędkości, obrotów, poziomu paliwa, załączonego biegu, ABS, HSTC, przebiegu całkowitego, przebiegu dziennego i zegara |
Oświetlenie przednie | Podwójny reflektor LED (1 światło drogowe / 1 światło mijania) | Podwójny reflektor LED (1 światło drogowe / 1 światło mijania) |
Oświetlenie tylne | LED | LED |
Kierunkowskazy | LED | LED |