Honda CRF1000L Africa Twin oraz Africa Twin Adventure Sports 2018: zmiany i nowości

- Piotr Jędrzejak

Nawet jeżeli znajdzie się na świecie ktoś, kto nie darzy Hondy Africa Twin miłością, to nie wydaje nam się, aby istniał ktokolwiek, kto tego motocykla otwarcie nie lubi. Rok 2018 będzie 30 rocznicą europejskiej premiery legendarnej Hondy XRV650 Africa Twin i mimo, że obecnie sprzedawana CRF1000L Africa Twin nie dzieli żadnej części ze swoim przodkiem, to dziedziczy po nim esencję i charakter.

Aktualny model zaprezentowano w 2016 roku. Teraz, po dwóch latach Honda wprowadza kilka niedużych, ale znaczących zmian.

Silnik pozostaje bez modyfikacji. Zmienił się za to układ dolotowy (głównie airbox) oraz układ wydechowy. Dzięki temu w środkowym zakresie obrotów dzieje się więcej, a wydech brzmi bardziej rasowo. Wałek wyrónoważający jest teraz lżejszy, co zapewnia mniejsze drgania.

2018 Africa Twin

Największą nowością jest jednak wprowadzenie elektronicznego sterowania przepustnicą Throttle By Wire. Idzie za tym większa precyzja na ruch manetką, a także pojawiły się 3+1 tryby jazdy (Tour, Urban, Gravel oraz tryb własny), w których do ustawienia jest poziom mocy, poziom hamowania silnikiem oraz poziom kontroli trakcji (Honda Selectable Torque Control, która teraz ma 7 stopni, zamiast 3).

Ostatnie modyfikacje na rok 2018 to nowy akumulator litowo-jonowy, który oszczędza 2,3 kg oraz fakt, że poza standardowymi oponami, do wyposażenia seryjnego dopuszczone zostały również opony z agresywnym kostkowym bieżnikiem terenowym.

2018 Africa Twin

CRF1000L Africa Twin Adventure Sports

Celem uczczenia 30. urodzin Afryki Twin, Honda wprowadza specjalną wersję Adventure Sports, w której dodatki zwiększa potencjał motocykla jeszcze mocniej w kierunku długodystansowych wypraw terenowych.

2018 Africa Twin

W porównaniu ze swoim najbliższym krewnym, CRF1000L Africa Twin Adventure Sports jest oczywiście wyższy, z płaskim profilem siedzenia i bardziej pionową pozycją kierowcy. Kanapa regulowana w zakresie 20 mm – od 900 mm do 920 mm, czyli odpowiednio o 50 mm więcej w stosunku do standardowego modelu. Przednia szyba i owiewki zapewniają lepszą ochronę przed wiatrem, a duża płyta pod silnikiem i orurowanie boczne stanowią ochronę samego motocykla. Dodatkowe 5,4 litra paliwa w zbiorniku (łącznie 22,2 litra, średnie spalanie 4,6l na 100 km), daje możliwość przejechania ponad 500 km bez tankowania, a podgrzewane manetki i gniazdo ładowania 12V zapewniają komfort i wygodę w podróży.

Model 2018 CRF1000L Africa Twin Adventure Sports dostępny będzie w jednym, specjalnym malowaniu Tricolore.

2018 Africa Twin

 dane techniczneAfrica Twin 2018Adventure Sports 2018
SILNIK
Typ silnikaChłodzony cieczą, 4-suwowy, 8-zaworowy, rzędowy, 2-cylindrowy z wykorbieniami co 270° i rozrządem UnicamChłodzony cieczą, 4-suwowy, 8-zaworowy, rzędowy, 2-cylindrowy z wykorbieniami co 270° i rozrządem Unicam
Pojemność skokowa998cm3998cm3
Średnica cylindra x skok tłoka92.0 x 75.1mm92,0 x 75,1mm
Moc maksymalna70kW (95,2KM) przy 7500obr/min (95/1/EC)70kW (95,2KM) przy 7500obr/min (95/1/EC)
Maksymalny moment obrotowy99 Nm przy 6000 obr/min (95/1/EC)99 Nm przy 6000 obr/min (95/1/EC)
UKŁAD PALIWOWY
Pojemność zbiornika paliwa18.8 litres24,2 l
Zużycie paliwaPrzekładnia MT: 4,6 l/100km (WMTC)Przekładnia MT: 4,6 l/100km (WMTC)
(w cyklu pomiarowym WMTC)Przekładnia DCT: 4,6 l/100km (WMTC)Przekładnia DCT: 4,6 l/100km (WMTC)
UKŁAD PRZENIESIENIA NAPĘDU
SprzęgłoMT: mokre, wielotarczowe, antyhopping z systemem wspomaganiaMT: mokre, wielotarczowe, antyhopping z systemem wspomagania
DCT: 2 mokre sprzęgła wielotarczoweDCT: 2 mokre sprzęgła wielotarczowe
Przekładnie6-biegowa MT / 6-biegowa DCT z trybami jazdy drogowej i terenowej6-biegowa MT / 6-biegowa DCT z trybami jazdy drogowej i terenowej
Przeniesienie napęduŁańcuch O-ringŁańcuch O-ring
RAMA
TypStalowa, kołyskowa, częściowo podwójna, z tylną ramą pomocniczą ze stali o podwyższonej wytrzymałościStalowa, kołyskowa, częściowo podwójna, z tylną ramą pomocniczą ze stali o podwyższonej wytrzymałości
PODWOZIE
Wymiary (dł. x szer. x wys.)2,335 x 930 x 1,475mm2340 x 930 x 1570 mm
Rozstaw osi1,575mm1580 mm
Wysokość siedzenia (pozycje normalna / obniżona)870/850mm900/920 mm
Prześwit250mm270 mm
Masa własna230 kg (MT), 240kg (DCT)243 kg (MT), 253kg (DCT)
Promień skrętu2.6m2,6m
Zawieszenie kół
Zawieszenie przednieOdwrócony widelec teleskopowy Showa 45mm z kartridżem, z pełną regulacją, skok 230mm, przemieszczenie osi 204 mmOdwrócony widelec teleskopowy Showa 45mm z kartridżem, z pełną regulacją, skok 252 mm, przemieszczenie osi 224 mm
Zawieszenie tylneJednoczęściowy odlewany aluminiowy wahacz, układ Pro-Link z amortyzatorem gazowym, z pokrętłem hydraulicznie regulującym napięcie wstępne i tłumienie odbicia, przemieszczenie koła 220 mm, skok 94 mm.Jednoczęściowy odlewany aluminiowy wahacz, układ Pro-Link z amortyzatorem gazowym, z pokrętłem hydraulicznie regulującym napięcie wstępne i tłumienie odbicia, przemieszczenie koła 240 mm, skok 101 mm.
KOŁA
Koło przednieSzprychowe z aluminiową obręcząSzprychowe z aluminiową obręczą
Koło tylneSzprychowe z aluminiową obręcząSzprychowe z aluminiową obręczą
Rozmiar obręczy przedniej21M/C x MT2.1521M/C x MT2.15
Rozmiar obręczy tylnej18M/C x MT4.0018M/C x MT4.00
Opona przednia90/90-21 dętkowa90/90-21 dętkowa
Opona tylna150/70-R18 dętkowa150/70-R18 dętkowa
HAMULCE
Typ systemu ABS2-kanałowy ABS z możliwością wyłączenia2-kanałowy ABS z możliwością wyłączenia
Hamulec przedniPodwójne pływające tarcze typu wave 310 mm z aluminiową piastą, promieniowo mocowane 4-tłoczkowe zaciski i klocki ze spieku metaluPodwójne pływające tarcze typu wave 310 mm z aluminiową piastą, promieniowo mocowane 4-tłoczkowe zaciski i klocki ze spieku metalu
Hamulec tylnyTarcza hamulcowa 256 mm z 1-tłoczkowym zaciskiem i klocki ze spieku metalu. W wersji DCT dźwigniowy hamulec postojowy z dodatkowym 1-tłoczkowym zaciskiem ślizgowymTarcza hamulcowa 256 mm z 1-tłoczkowym zaciskiem i klocki ze spieku metalu. W wersji DCT dźwigniowy hamulec postojowy z dodatkowym 1-tłoczkowym zaciskiem ślizgowym
ZESTAW WSKAŹNIKÓW I UKŁAD ELEKTRYCZNY
Zestaw wskaźnikówWyświetlacz LCD z odwróconym kontrastem (typu rajdowego), ze wskazaniami trybu jazdy, prędkości, obrotów, poziomu paliwa, załączonego biegu, ABS, HSTC, przebiegu całkowitego, przebiegu dziennego i zegaraWyświetlacz LCD z odwróconym kontrastem (typu rajdowego), ze wskazaniami trybu jazdy, prędkości, obrotów, poziomu paliwa, załączonego biegu, ABS, HSTC, przebiegu całkowitego, przebiegu dziennego i zegara
Oświetlenie przedniePodwójny reflektor LED (1 światło drogowe / 1 światło mijania)Podwójny reflektor LED (1 światło drogowe / 1 światło mijania)
Oświetlenie tylneLEDLED
KierunkowskazyLEDLED

Może ci się zainteresować

MotoRmania jest zaskakującym, lifestyle’owym portalem o tematyce motocyklowej. Podstawą publikacji są rzetelnie i niezależnie przeprowadzane testy motocykli, których dodatkową atrakcją jest inspirujący sposób prezentacji zdjęć. Kompetencja redakcji MotoRmanii została wyróżniona zaproszeniem do testów fabrycznych motocykli wyścigowych klasy Superbike, co błyskawicznie ugruntowało status magazynu jako najbardziej fachowego miesięcznika motocyklowego w Polsce. Nasz portal to długo oczekiwany powiew pasji i prawdziwie motocyklowego stylu życia!

©2010 – 2023 Wszystkie prawa zastrzeżone MotoRmania.com.pl