Honda z przyjemnością ogłasza więcej szczegółów technicznych nowej CRF1000L Africa Twin, która ukaże się w salonach Hondy w Europie pod koniec 2015 r. Zgodnie z wcześniejszymi zapowiedziami, nowa Honda CRF1000L Africa Twin to maszyna doskonale przystosowana do prawdziwej przygody (True Adventure). Z mocnym silnikiem oraz zwrotnym podwoziem gotowa jest do przemierzania kontynentów po drogach i bezdrożach.
informacja prasowa
Od redakcji: Po wielu miesiącach zapowiedzi i oczekiwań, wczoraj w końcu do sieci „przez przypadek” trafił finalny, oficjalny film prezentujący możliwości nowej Afryki Twin. Chwilę później pisaliśmy o wycieku danych technicznych. Wszystko możecie znaleźć tutaj, ale to już nie jest ważne – teraz mamy już oficjalny komunikat prasowy od Hondy z kompletem informacji! Zapoznajcie się z nim:
– Nowa Honda z segmentu Adventure wyposażona została w kompaktowy, rzędowy, dwucylindrowy silnik o pojemności 1000 cm3 dysponujący 95 KM mocy oraz momentem obrotowym na poziomie 98 Nm.
– Silnik umieszczono w kompaktowej, lekkiej ramie, która oferuje wyjątkowe właściwości podczas jazdy terenowej, wygodę podróżowania oraz zwrotność podczas jazdy po mieście.
– Dwusprzęgłowa przekładnia DCT otrzymała nową funkcjonalność, ABS jest wyłączalny, a kilkupoziomowy system zarządzający momentem obrotowym HSTC kontroluje trakcję zarówno na drogach utwardzonych jak i nieutwardzonych.
– Motocykl dostępny będzie w Polsce w trzech wersjach kolorystycznych, włącznie z malowaniem CRF Rally i Tricolour
– Pierwsze zdjęcia studyjne i w terenie.
Od samego początku, głównym założeniem projektu CRF1000L Africa Twin było stworzenie motocykla, który zaimponuje swoim balasem pomiędzy użytecznością, poręcznością i zwrotnością na drogach publicznych oraz bezdrożach – tak samo jak legendarna XRV750 Africa Twin. Poprzedni model Afryki Twin, pomimo szerokiego obecnie wyboru motocykli typu Adventure, jest nadal wartościowym i niezwykle docenianym jednośladem. Maszyna, która teraz dostępna będzie pod tą nazwą, nie posiada wspólnych części z modelem XRV750 Africa Twin, ale dziedziczy istotę i ducha poprzedniej wersji.
Założenie “dojechać wszędzie” zaczęło się od silnika, który musi radzić sobie tak samo dobrze w terenie, jak podczas pokonywania długich dystansów po asfaltowych drogach. Rzędowy, dwucylindrowy silnik CRF1000L Africa Twin o pojemności 998 cm3 powstał dzięki wieloletnim doświadczeniom Hondy zdobytym podczas wyścigów offroadowych. Jednostka napędowa korzysta z układu rozrządu typu Unicam – technologii takiej samej jak wyczynowe CRF250R i CRF450R. Lekki odlewany wałek rozrządu, wykonany z tych samych materiałów co w CBR1000RR Fireblade, steruje czterema zaworami na cylinder. Za efektywne spalanie mieszanki paliwowo-powietrznej odpowiadają dwie świece zapłonowe na każdy cylinder.
Duża moc oraz moment obrotowy oddawane są liniowo i bezzwłocznie w całym zakresie obrotów, a wszystkiemu towarzyszy charakterystyczny głęboki pomruk silnika rosnący wraz ze wzrostem obrotów. Wykorbienia wału co 270° wpływają na lepsze dostarczanie mocy, nadają wyrazistego charakteru oraz wpływają na znakomite wyczucie trakcji tylnego koła. Dwa wałki wyrównoważające skutecznie eliminują wibracje.
Nieduża wysokość silnika CRF1000L Africa Twin umożliwiła osiągnięcie niebywale dużego prześwitu – kolejnej zalety maszyny „True Adventure”. A sprytnie schowane komponenty nadają jednostce napędowej dynamicznego i estetycznego wyglądu. Pompa wody mieści się w komorze sprzęgła i razem z pompą oleju napędzana jest przez wspólny wałek wyrównoważający. Kolejnym rozwiązaniem, które wpłynęło na zmniejszenie rozmiaru silnika jest zastosowanie mniejszej skrzyni korbowej, która razem z olejem pomieściła też pompę.
Dla ułatwienia zmiany biegów, lekka, 6-biegowa manualna skrzynia wykorzystuje technologie zastosowane w CRF 250R/450R, a asystuje jej sprzęgło antyhoppingowe.
Podwozie CRF1000L Africa Twin posiada trzy kluczowe aspekty nawiązujące do XRV750: właściwości terenowe, komfort motocykla turystycznego oraz zwrotność, dzięki czemu świetnie sprawdza się w dalekich podróżach oraz codziennych dojazdach do pracy.
Stalowa, w połowie kołyskowa rama dostarcza perfekcyjnego balansu pomiędzy wysoką stabilnością (nawet przy maksymalnym obciążeniu motocykla), wyjątkowymi właściwościami terenowymi, zwinnością oraz wytrzymałością. Umieszczenie za głowicą silnika takich podzespołów jak np. akumulator, przyczyniło się do obniżenia środka ciężkości motocykla oraz do lepszej centralizacji masy.
Odwrócony widelec teleskopowy Showa, o dużym skoku, posiada pełną regulację i współpracuje z dwoma, radialnie montowanymi 4-tłoczkowymi zaciskami hamulcowymi Nissin oraz 310 mm pływającymi tarczami typu „wave”. Tylny amortyzator Showa posiada hydrauliczną regulację napięcia wstępnego sprężyny. CRF1000L Africa Twin ma takie same szprychowe koła co znana z Dakaru CRF450R Rally. Przednie, 21-calowe koło korzysta z opony o rozmiarze 90/90-21, a tylne 18-calowe – z opony o rozmiarze 150/70-18.
Podążając za motywem przewodnim “bezkresnej przygody”, nadwozie CRF1000L Africa Twin charakteryzuje się minimalistyczną, ale solidną budową o lekkiej formie. Zapewnia zarówno ochronę przed niepogodą jak również – dzięki smukłej sylwetce – poręczność. Podwójne reflektory nawiązują do oryginalnego charakteru poprzedniczki, a siedzenie posiada możliwość regulacji wysokości w zakresie 20 mm (870 lub 850 mm). Duży zbiornik paliwa o pojemności 18,8 l w połączeniu z oszczędną pracą silnika, pozwala na przejechanie do 400 km na jednym tankowaniu.
Aby dostosować cały pakiet elektroniki do poruszania się w każdych warunkach, system sterujący momentem obrotowym HSTCS* (Honda Selectable Torque Control System) oferuje trzy poziomy kontroli trakcji, a ABS* w tylnym kole można wyłączyć.
CRF1000L Africa Twin będzie dostępna w Polsce w trzech kolorach: CRF Rally, Tricolour i czarna.
W Europie będą dostępne różne wersje CRF1000L Africa Twin. Cena wersji z ABS zaczynać się będzie od 12700 Euro, a wersji DCT od 13820 Euro (ceny mogą się różnić w zależności od wielkości podatków). Motocykl ukaże się w salonach Hondy w Europie pod koniec 2015 r.
[przyp. red. – Po przeliczeniu powyższych kwot za pomocą Google, wynoszą
one odpowiednio od 52 370 złotych oraz od 56 990 złotych.]
Dwusprzęgłowa przekładnia (DCT) dla „True Adventure”
CRF1000L będzie dostępna również z unikalną dwusprzęgłową przekładnią Hondy (Dual Clutch Transmission), a szerokość skrzyni korbowej będzie taka sama, jak w wersji ze standardową skrzynią biegów.
DCT umożliwia kierowcy, w każdym momencie, standardową, manualną zmianę biegów za pomocą przełączników na kierownicy po lewej stronie. Po prawej – znajduje się przełącznik pomiędzy dwoma trybami automatycznymi. Pierwszy tryb D oferuje najlepsze połączenie ekonomicznej i komfortowej jazdy, a drugi tryb S, z trzema różnymi programami do wyboru S1, S2 i S3 umożliwia wykorzystanie prawdziwie sportowego potencjału maszyny.
Naturalnie system DCT nowej CRF1000L Africa Twin jest również w pełni gotowy do pracy w trudnych warunkach terenowych za pomocą dodatkowego przycisku opcji G znajdującego się po prawej stronie. Włączenie opcji G podczas jazdy w jakimkolwiek trybie pracy DCT poprawia trakcję oraz kontrolę nad motocyklem – niezwykle ważną podczas jazdy offroadowej – poprzez redukcje poślizgu sprzęgła w trakcie zmiany biegów.
Dodatkowo, nową funkcją DCT jest system wykrywania nachylenia, za pomocą którego zmiany biegów dostosowane są do stopnia złożenia motocykla w zakręcie, co ułatwia zachowanie optymalnej kontroli.
* HSTC i ABS nie są dostępne w wersji podstawowej (oferowanej w nielicznych krajach); jest to wyposażenie standardowe w wersjach ABS oraz DCT, które dostępne będą w Polsce.
Podstawowe dane techniczne CRF1000L Africa Twin:
Typ silnika | Chłodzony powietrzem, 4-suwowy, 8-zaworowy, rzędowy, 2-cylindrowy z wykorbieniami co 270° i Uni-cam |
Pojemność silnika | 998 cm3 |
Moc maksymalna | 95 KM przy 7500 obr/min |
Maksymalny moment obrotowy | 98 Nm przy 6000 obr/min |
Średnica cylindra x skok tłoka | 92,0 x 75,1 mm |
Sprzęgło | Mokre, wielotarczowe ze sprężynami spiralnymi oraz asystą antyhoppingową |
Przełożenie końcowe | Łańcuch O-ring |
Skrzynia biegów / przeniesienie napędu | Manualna, 6-biegowa o stałym zazębieniu / 6-biegowa DCT z trybami jazdy po drogach utwardzonych i nieutwardzonych |
Kilkupoziomowy system sterujący momentem obrotowym (Honda Selectable Torque Control System) | * 3-poziomowy HSTC z możliwością wyłączenia (* dotyczy wersji ABS i DCT) |
Rama | Stalowa, w połowie kołyskowa, z dużą wytrzymałością na rozciąganie, stalowa tylna rama pomocnicza |
Promień skrętu | 2,5 m |
Masa „sucha” | 208 kg (STD), 212 kg (ABS), 222 kg (DCT) |
Masa własna (z płynami) | 228 kg (STD), 232 kg (ABS), 242 kg (DCT) |
Pojemność zbiornika paliwa | 18,8 litra |
Wymiary (dł. x szer. x wys.) | 2335 x 875 x 1475 mm (STD), 2335 x 930 x 1475 mm (ABS i DCT) |
Rozstaw osi | 1575 mm |
Wysokość siedzenia (pozycja standardowa / obniżona) | 870 / 850 mm |
Prześwit | 250 mm |
Typ ABS | * 2-obwodowy ABS z możliwością wyłączenia obwodu tylnego hamulca (* dotyczy wersji ABS i DCT) |
Hamulec przedni | 310 mm hydrauliczne, podwójne, pływające, tarcze hamulcowe z radialnie mocowanymi 4-tłoczkowymi zaciskami (*ABS) i klocki ze spieku metalu |
Hamulec tylny | 256 mm hydrauliczna tarcza hamulcowa z 2-tłoczkowym zaciskiem (*ABS) i klocki ze spieku metalu. W wersji DCT dodatkowo hamulec postojowy. |
Koło przednie | Szprychowe z aluminiową obręczą |
Koło tylne | Szprychowe z aluminiową obręczą |
Rozmiar obręczy przedniej | 21 M/C x MT2,15 |
Rozmiar obręczy tylnej | 18 M/C x MT4,00 |
Opona przednia | 90/90-R21 dętkowa |
Opona tylna | 150/70-R18 dętkowa |