Prezentacja Hondy w Mediolanie przyniosła kolejną nowość – zmodernizowanego Fireblade’a!
Generalnie jest to identyczny motocykl w kilkoma modyfikacjami w głowicy oraz z ulepszoną pozycją jazdy. Obok niego znajdzie się też Fireblade SP, czyli wersja mocno stuningowana!
W nowym, podstawowym Firebladzie znajdziemy głowicę z ukształtowanymi na nowo, wypolerowanymi portami ssącymi i wylotowymi, a to dla polepszenia przepływu gazów w komorze oraz wydajności spalania mieszanki – szczególnie przy wysokich obrotach. Przemodelowane są też gniazda zaworowe, a dysze (lejki) ssące wykonane zostały w technologii „slash cut” używanej w WSBK.
W efekcie silnik kręci się wyżej i dłużej daje większą moc. Maksymalna moc zwiększyła się o 2 kW (2,7 KM), wynosi teraz 133 kW (178,4 KM) i jest osiągana przy 12250 obr/min. Moment obrotowy został zwiększony szczególnie w zakresie 4000 – 6000 obr, a jego maksymalna wartość 114 Nm pojawia się przy 10500 obr.
System PGM-DSFI (programowany, podwójny, sekwencyjny wtrysk paliwa) również został unowocześniony, co szczególnie zauważyć można przy niskich obrotach oraz delikatnych ruchach manetki gazu.
Jako odpowiedź na informacje od użytkowników, Honda zmieniła też pozycję jazdy. W nowym Firebladzie podnóżki są przesunięte o 10 mm do tyłu, kierownica jest szersza i umiejscowiona o 1° niżej oraz 5° do przodu w porównaniu z poprzednim modelem.
Kluczyk nowej Hondy wykonany jest w samochodowym stylu 'wave’, co ma podnieść odporność przed kradzieżą. Nowy jest też korek wlewu paliwa z lepszym odpowietrznikiem. Motocykl waży 200 kg w stanie gotowym do jazdy, bez paliwa.
Fireblade SP 2014 – to jest prawdziwa nowość dla fanów sporu. Gotowa do wjazdu na tor, wersja SP ma w pełni regulowane zawieszenie Öhlins z przodu i z tyłu. W związku z innym zawiasem, balans sztywności ramy w okolicach mocowania tylnego zawieszenia został zmieniony – ta sekcja jest bardziej giętka, co pozwala na lepsze wyczucie motocykla oraz daje większą trakcję. Zupełnie nowe są też obie półki zawieszenia – wykonane w technologii CNC mają większą powierzchnię styku z widelcem, co daje większą sztywność.
Na pokładzie znalazły się też zaciski Brembo mono block z czterema tłoczkami. Zaciski są standardowe, jednak tłoczki zostały wykonane przez Brembo specjalnie do Fireblade’a SP. W opcji jest też elektroniczny system C-ABS z oprogramowaniem zmienionym na potrzeby wyścigowe. Standardowo montowane opony to Pirelli Diablo Supercorsa SP.
Fireblade SP nie potrzebuje pasażera, dlatego też tylna rama pomocnicza została zmodernizowana oraz zabrakło siedzenia pasażera. To przyczyniło się do oszczędności wagi. Kanapa kierowcy ma inny materiał, pomocny na torze. Specjalna szyba poprawia aerodynamikę przy wysokich prędkościach.
Ostatnią cechą, która różni wersję SP od podstawowej, jest specjalny dobór tłoków oraz korbowodów. Przed montażem silników, każdy z tłoków i korbowodów jest ważony. Dzielone są one tak, aby masy każdego były do siebie jak najbardziej zbliżone. Silnik z tak wyważonymi elementami pracuje z jeszcze lepszym balansem, szczególnie przy wysokich obrotach.
Masa Fireblade’a SP to 199 kg w stanie gotowym do jazdy, ale bez paliwa.
Dane techniczne:
Fireblade | Fireblade SP (różnice) | |
ENGINE | ||
Type | Liquid-cooled 4-stroke 16-valve DOHC inline-4 | |
Displacement | 999.8cm3 | |
Bore ´ Stroke | 76 x 55.1mm | |
Compression Ratio | 12.3:1 | |
Max. Power Output | 133kW @ 12,250rpm | |
(F-type: 78kW @ 11,000rpm) | ||
Max. Torque | 114Nm @ 10,500rpm | |
(F-type: 86Nm @ 7,000rpm) | ||
Oil Capacity | 3.7L | |
FUEL SYSTEM | ||
Carburation | PGM-DSFI electronic fuel injection | |
Fuel Tank Capacity | 17.5L | |
Fuel Consumption | 18.0km/l (WMTC mode*) | |
ELECTRICAL SYSTEM | ||
Starter | Electric | |
Battery Capacity | 12V/6AH | |
ACG Output | 409W | |
DRIVETRAIN | ||
Clutch Type | Wet, multiplate with diaphragm spring | |
Transmission Type | 6-speed | |
Final Drive | #530 O-ring sealed chain | |
FRAME | ||
Type | Diamond; aluminium composite twin-spar | |
CHASSIS | ||
Dimensions (L´W´H) | 2,075 x 720 x 1,135mm | 2,080 x 720 x 1,141mm |
Wheelbase | 1,410mm | |
Caster Angle | 23° 30′ | |
Trail | 96mm | |
Seat Height | 820mm | |
Ground Clearance | 130mm | |
Kerb Weight | 200kg (ABS: 211kg) | 199kg (ABS: 210kg) |
SUSPENSION | ||
Type Front | Telescopic inverted fork with an inner tube diameter of 43 mm, and a Big Piston Front Fork with preload, compression and rebound adjustment, 120mm stroke | Telescopic inverted fork with an inner tube diameter of 43mm, and a NIX30 (OHLINS) Front Fork with preload, compression and rebound adjustment, 120mm stroke |
Type Rear | Unit Pro-Link with gas-charged HMAS damper featuring 10-step preload and stepless compression and rebound damping adjustment, 138.2mm stroke. Rear Balance Free Rear Cushion with preload, compression and rebound adjustment, 62mm stroke. | Unit Pro-Link with gas-charged TTX36 (OHLINS) damper featuring 8mm preload and 22 click compression and 22click rebound damping adjustment. 60mm stroke. |
WHEELS | ||
Type Front | 12-spoke cast aluminium | |
Type Rear | 12-spoke cast aluminium | |
Rim Size Front | 17M/C x MT3.5 | |
Rim Size Rear | 17M/C x MT6 | |
Tyres Front | 120/70 -ZR17M/C (W) | |
Tyres Rear | 190/50 -ZR17M/C (W) | |
BRAKES | ||
ABS System Type | Electronic Combined ABS | |
Type Front | 320 x 4.5mm dual hydraulic disc with 4-piston calipers and sintered metal pads | 320 x 4.5mm dual hydraulic disc with 4-piston Brembo Monobloc calipers and sintered metal pads |
Type Rear | 220 x 5mm hydraulic disc with single-piston caliper and sintered metal pads | |
INSTRUMENTS & ELECTRICS | ||
Instruments | Gear position, coolant temperature, speedometer, clock/lap time, trip/fuel efficiency/fuel consumption and odometer/numerical tachometer | |
Security System | HISS | |
Headlight | 12V, 55W x 1 (low)/55W x 2 (high) | |
Taillight | LED |