Nowy Fireblade otrzyma dwuwarstwową owiewkę z ruchomymi spojlerami pomiędzy!
Honda CBR Fireblade jest superbikem, wokoło którego krąży chyba najwięcej plotek. Od dawna słyszymy szemrane zapowiedzi zmiany układu silnika na V4, ale to raczej nie nastąpi. Tymczasem w styczniu 2019 r. dotarły do nas doniesienia na temat zmiennych faz rozrządu (wysokość oraz czas otwarcia zaworów), a także dwóch wersji pojemnościowych: CBR1000RR oraz CBR1100RR.
Teraz z kolei redakcja Cycle World opisuje zupełnie nowy patent, którego najważniejszą częścią jest aktywny zestaw spojlerów!
W patencie zauważyć można też kilka innych, ważnych cech. Rama to wciąż konstrukcja aluminiowa typu twin-spar, jednak odświeżona. Tak samo silnik – to rzędowa czwórka, jednak wygląda inaczej. Styl owiewek przypomina wyścigówkę RC213V z MotoGP, ale oczywiście posiada drogowe dodatki, jak lusterka, czy miejsce na kierunkowskazy i tablicę. Wlot powietrza znajduje się na środku nosa owiewki, aby ciśnienie ram-air było maksymalnie wysokie. W środku ukrywa się delikatna lampa LED (oznaczona jako #59 na szkicach.)
Zabójczą cechą nowej Hondy CBR1000RR Fireblade ma być jednak aktywne aero. Na bocznych owiewkach widzimy 4 spojlery, po dwa na każą stronę. Owiewki są 2-warstwowe, co samo w sobie już poprawia opływ powietrza. Pomiędzy wewnętrzną i zewnętrzną warstwą znajdują się spojlery (po 2 na stronę), sterowane za pomocą linek, dwóch silniczków (po 1 na stronę) oraz czegoś w rodzaju sprężyn.
Spojlery zamontowane są pod dość agresywnym kątem, aby trzymały przednie koło przy ziemi w trakcie mocnego przyspieszania, aby generowały siłę dociskową przedniego koła potrzebną przy hamowaniu lub w zakrętach. Z kolei jadąc na wprost, przy większych prędkościach, spojlery powodowałyby niepotrzebny opór aerodynamiczny – w takich momentach chowały się będą do wewnątrz owiewek.
Domyślną pozycją spojlerów jest pozycja otwarta. W razie jakiejkolwiek awarii (czujników, systemu, linek, silniczków), spojlery wciąż tworzyły będą siłę dociskową.
Przepisy MotoGP zabraniają użycia aktywnego aero, jednak zupełnie inaczej jest w przypadku serii WorldSBK: „Spojlery i inne pomoce aerodynamiczne będą dozwolone jedynie, jeżeli są oryginalnie montowane w homologowanych, drogowych wersjach motocykli na rynkach Europy, Japonii i Północnej Ameryki”. Można spodziewać się, że już niebawem zobaczymy taki system w Superbikowych wyścigówkach Hondy.
Honda nie jest jedynym producentem, który ma zamiar wprowadzić aktywne spojlery w drogowych motocyklach. Na ostatnich wystawach podobny system zaprezentowała Aprilia w prototypowym modelu RS660 – aktywne aero trafi prawdopodobnie do RSV4. Wystawa EICMA odbędzie się już za 2 miesiące i zapowiada się niezwykle ciekawie!