Honda CB1000R 2018: bardziej styl, niż sport
Piotr Jędrzejak
6 listopada 2017

145 KM mocy, trochę elektroniki, 212 kg z paliwem oraz wypasiony, nowoczesny styl cafe racer!

Dotychczasowy duży naked pod tytułem CB1000R był już dość przestarzałym projektem, który raczej nie miał szans w starciu z rywalami. Na zakończonej właśnie prezentacji Hondy na (przed) targami Eicma, nowy model CB1000R był największą nowością. Dotychczas znaliśmy go pod roboczą nazwą projektu Neo Sports Cafe.

https://www.youtube.com/watch?v=Cz9ZZcQB1dQ

Zanim przejdziecie do danych technicznych, musicie wiedzieć, że przy projektowaniu tego motocykla Honda wybrała trochę inny kierunek. Japończycy nie starali się stworzyć terminatora, potężnego nakeda prężącego muskuły, a raczej chcieli zapełnić nową lukę, którą wygenerował rynek. Efektem jest wciąż szybka, ale minimalistyczna maszyna w stylu Cafe Racer. Duży nacisk postawiony został na styl i jakość. Dlatego na zewnątrz nadwozia znajdziemy jedynie 6 elementów z plastiku. Są za to elementy metalowe i aluminiowe. Konstrukcja jest zwarta i wygląda po prostu sexy. Jest to też pierwsza Honda z uchwytem tablicy zamontowanym na wahaczu. No i ten okrągły reflektor LED…

Mimo, że Honda trochę odsunęła się od segmentu RR, to nie zapomniano podkreślić, że nowy CB1000R ma 16% mocy więcej niż poprzedni oraz 5% momentu więcej w środkowym zakresie. Napęd jest z kolei zestopniowany o 4% krócej. W efekcie na pierwszych trzech biegach, do 130 km/h, nowy naked przyspiesza podobno mocniej niż CBR1000RR!

Architektura silnika dzielona jest właśnie z CBR1000RR, a jego osiągi to dokładnie 145,5 KM mocy przy 10 500 obr/min oraz 104 Nm momentu przy 8 250 obr/min. Na pokładzie znalazło się też sprzęgło asystująco-uślizgujące, które ma pomagać przy przyspieszaniu i ślizgać się przy zbyt mocnych redukcjach.

Nie zabrakło ciekawej elektroniki. Przepustnica sterowana jest elektronicznie, a kierowca ma do wyboru 3 tryby jazdy + 1 własny. Do ustawienia jest moc, hamowanie silnikiem oraz kontrola trakcji zwana Honda Selectable Torque Control (HSTC).

CB1000R 2018 jest lżejszy, waży teraz 212 kg z paliwem. To oznacza, że stosunek mocy do masy poprawił się o 20%. W swojej informacji prasowej Honda mocno podkreśla, że CB1000R będzie wygodny i łatwy w prowadzeniu, a dopiero w drugiej kolejności ma być szybki i zwinny. Co przy filozofii „cafe racer” wcale nie jest wadą. Poza zupełnie nową ramą, w podwoziu ukrywa się widelec Showa SFF-BP z funkcjami rozdzielonymi na dwie lagi. Z tyłu również pracuje amortyzator Showa, w pełni regulowany, tak jak widelec.

Na hamulce składają się tarcze o średnicy 310 mm z 4-tłoczkowymi zaciskami Tokico montowanymi radialnie. Z tyłu pracuje 2-tłoczkowy zacisk na tarczy 256 mm. Jest 2-kanałowy ABS. Tylna opona ma spory rozmiar 190/55.

W podobno niedalekiej przyszłości pojawi się także wersja CB1000R+. Znajdziemy w niej fabryczne dodatki, takie jak grzane manetki, aluminiowe panele z przodu, aluminiowy błotnik z tyłu, szyba z aluminiowymi dodatkami, pojedyncza kanapa z aluminiowymi dodatkami, aluminiowy grill na chłodnicę oraz quickshifter (na pewno też aluminiowy…).

Honda CB1000R 2018 – dane techniczne:

ENGINE
TypeLiquid-cooled DOHC In-line 4 cylinder
Valves per cylinder4
Engine Displacement (cm³)998cc
Bore and Stroke (mm)75mm x 56.5mm
Compression Ratio11.6:1
Max. Power Output107kW @ 10,500rpm
Max. Torque104Nm @ 8,250rpm
FUEL SYSTEM
CarburationPGM-FI
Fuel Tank Capacity16.2 litres
Fuel Consumption17.2km/litre
ELECTRICAL SYSTEM
StarterElectric
Battery Capacity12V/8.6AH
DRIVETRAIN
Clutch TypeWet, multiplate clutch
Transmission Type6-speed
Final DriveChain
FRAME
TypeSteel mono backbone
CHASSIS
Dimensions (LxWxH)2120mm x 789mm x 1095mm
Wheelbase1455mm
Caster Angle25 degrees
Trail100mm
Seat Height830mm
Ground Clearance135mm
Kerb Weight212kg
SUSPENSION
Type FrontShowa SFF-BP USD fork
Type RearShowa BRFC (Balance Free Rear Cushion)
WHEELS
Rim Size FrontCast aluminium
Rim Size RearCast aluminium
Tyres Front120/70 ZR17
Tyres Rear190/55 ZR17
BRAKES
ABS System Type2 channel
Front310mm double disc
Rear256mm single disc
INSTRUMENTS & ELECTRICS
InstrumentsLCD
HeadlightLED
TaillightLED

Piotr Jędrzejak
Redaktor naczelny

Głównodowodzący portalem. Nie je, nie śpi, żyje newsami ze świata motocyklowego. Związany z laptopem. Zdarza mu się poprawiać "waCHacze" po kumplach z redakcji. Po mieście szaleje Street Triplem 675. Skontaktuj się Masz sprawę ? Skontaktuj się:

Materiały premium

czytaj kolejne artykuły