145 KM mocy, trochę elektroniki, 212 kg z paliwem oraz wypasiony, nowoczesny styl cafe racer!
Dotychczasowy duży naked pod tytułem CB1000R był już dość przestarzałym projektem, który raczej nie miał szans w starciu z rywalami. Na zakończonej właśnie prezentacji Hondy na (przed) targami Eicma, nowy model CB1000R był największą nowością. Dotychczas znaliśmy go pod roboczą nazwą projektu Neo Sports Cafe.
https://www.youtube.com/watch?v=Cz9ZZcQB1dQ
Zanim przejdziecie do danych technicznych, musicie wiedzieć, że przy projektowaniu tego motocykla Honda wybrała trochę inny kierunek. Japończycy nie starali się stworzyć terminatora, potężnego nakeda prężącego muskuły, a raczej chcieli zapełnić nową lukę, którą wygenerował rynek. Efektem jest wciąż szybka, ale minimalistyczna maszyna w stylu Cafe Racer. Duży nacisk postawiony został na styl i jakość. Dlatego na zewnątrz nadwozia znajdziemy jedynie 6 elementów z plastiku. Są za to elementy metalowe i aluminiowe. Konstrukcja jest zwarta i wygląda po prostu sexy. Jest to też pierwsza Honda z uchwytem tablicy zamontowanym na wahaczu. No i ten okrągły reflektor LED…
Mimo, że Honda trochę odsunęła się od segmentu RR, to nie zapomniano podkreślić, że nowy CB1000R ma 16% mocy więcej niż poprzedni oraz 5% momentu więcej w środkowym zakresie. Napęd jest z kolei zestopniowany o 4% krócej. W efekcie na pierwszych trzech biegach, do 130 km/h, nowy naked przyspiesza podobno mocniej niż CBR1000RR!
Architektura silnika dzielona jest właśnie z CBR1000RR, a jego osiągi to dokładnie 145,5 KM mocy przy 10 500 obr/min oraz 104 Nm momentu przy 8 250 obr/min. Na pokładzie znalazło się też sprzęgło asystująco-uślizgujące, które ma pomagać przy przyspieszaniu i ślizgać się przy zbyt mocnych redukcjach.
Nie zabrakło ciekawej elektroniki. Przepustnica sterowana jest elektronicznie, a kierowca ma do wyboru 3 tryby jazdy + 1 własny. Do ustawienia jest moc, hamowanie silnikiem oraz kontrola trakcji zwana Honda Selectable Torque Control (HSTC).
CB1000R 2018 jest lżejszy, waży teraz 212 kg z paliwem. To oznacza, że stosunek mocy do masy poprawił się o 20%. W swojej informacji prasowej Honda mocno podkreśla, że CB1000R będzie wygodny i łatwy w prowadzeniu, a dopiero w drugiej kolejności ma być szybki i zwinny. Co przy filozofii „cafe racer” wcale nie jest wadą. Poza zupełnie nową ramą, w podwoziu ukrywa się widelec Showa SFF-BP z funkcjami rozdzielonymi na dwie lagi. Z tyłu również pracuje amortyzator Showa, w pełni regulowany, tak jak widelec.
Na hamulce składają się tarcze o średnicy 310 mm z 4-tłoczkowymi zaciskami Tokico montowanymi radialnie. Z tyłu pracuje 2-tłoczkowy zacisk na tarczy 256 mm. Jest 2-kanałowy ABS. Tylna opona ma spory rozmiar 190/55.
W podobno niedalekiej przyszłości pojawi się także wersja CB1000R+. Znajdziemy w niej fabryczne dodatki, takie jak grzane manetki, aluminiowe panele z przodu, aluminiowy błotnik z tyłu, szyba z aluminiowymi dodatkami, pojedyncza kanapa z aluminiowymi dodatkami, aluminiowy grill na chłodnicę oraz quickshifter (na pewno też aluminiowy…).
Honda CB1000R 2018 – dane techniczne:
ENGINE | |
Type | Liquid-cooled DOHC In-line 4 cylinder |
Valves per cylinder | 4 |
Engine Displacement (cm³) | 998cc |
Bore and Stroke (mm) | 75mm x 56.5mm |
Compression Ratio | 11.6:1 |
Max. Power Output | 107kW @ 10,500rpm |
Max. Torque | 104Nm @ 8,250rpm |
FUEL SYSTEM | |
Carburation | PGM-FI |
Fuel Tank Capacity | 16.2 litres |
Fuel Consumption | 17.2km/litre |
ELECTRICAL SYSTEM | |
Starter | Electric |
Battery Capacity | 12V/8.6AH |
DRIVETRAIN | |
Clutch Type | Wet, multiplate clutch |
Transmission Type | 6-speed |
Final Drive | Chain |
FRAME | |
Type | Steel mono backbone |
CHASSIS | |
Dimensions (LxWxH) | 2120mm x 789mm x 1095mm |
Wheelbase | 1455mm |
Caster Angle | 25 degrees |
Trail | 100mm |
Seat Height | 830mm |
Ground Clearance | 135mm |
Kerb Weight | 212kg |
SUSPENSION | |
Type Front | Showa SFF-BP USD fork |
Type Rear | Showa BRFC (Balance Free Rear Cushion) |
WHEELS | |
Rim Size Front | Cast aluminium |
Rim Size Rear | Cast aluminium |
Tyres Front | 120/70 ZR17 |
Tyres Rear | 190/55 ZR17 |
BRAKES | |
ABS System Type | 2 channel |
Front | 310mm double disc |
Rear | 256mm single disc |
INSTRUMENTS & ELECTRICS | |
Instruments | LCD |
Headlight | LED |
Taillight | LED |