Do tej pory znaliśmy dwie lepsze wersje Fireblade’ów (SP oraz SP2). Teraz poznajcie bazową odmianę nowego litra!
Drugim z trzech producentów, który zaplanował swoją prezentację na dzień przed właściwym otwarciem targów Eicma w Mediolanie, jest Honda. Dwie najważniejsze premiery to endurowy skuter X-ADV oraz bazowy model nowego Fireblade’a. Jak pewnie pamiętacie, na Intermocie pokazano model Fireblade SP (z elektronicznym zawieszeniem) oraz Fireblade SP2 (limitowany do 500 sztuk).
Co więc posiada w sobie bazowa Honda CBR1000RR Fireblade na rok 2017?
W odróżnieniu od Fireblade’a SP którego już znacie, zwykły Blejd posiada ramę i wahacz pomalowane na czarno, zamiast srebrnych. Felgi również nie są już złote, ale czarne. Zawieszenie to teraz widelec Showa 43mm Big Piston Fork oraz amortyzator Balance Free Rear Cushion, zamiast elektronicznego, aktywnego Ohlinsa. Z kolei zamiast zacisków Brembo, pojawiły się 4-tłoczkowe, radialne Tokico. Razem z paliwem, Fireblade waży 196 kg, czyli 1 kg więcej niż SP. To były najważniejsze zmiany, przejdźmy do opisu modelu.
Silnik
90% Fireblade’a 2017 to nowa konstrukcja. Stosunek mocy do masy zwiększono o 14%, dzięki oszczędności 15 kg masy oraz dodaniu blisko 11 KM mocy. CBR1000RR ma 191,7 KM mocy przy 12500 obr/min oraz 114 Nm momentu obrotowego przy 11000 obr/min.
Elektronika
Na pokładzie jest 5-osiowy IMU, 9-stopniowa kontrola trakcji (Honda Selectable Torque Control – HSTC) oraz elektroniczna przepustnica z trybami jazdy. Zamiast hondowskiego C-ABS znalazł się tu system ABS od Boscha z kontrolą uniesienia tylnego koła (Rear Lift Control – RLC). Nie zabrakło też Wheelie Control, elektronicznego tłumika drgań oraz kontroli hamowania silnikiem. Wszystko steruje się za pomocą zegarów w formie kolorowego ekranu TFT. Tak jak w SP.
Dane techniczne:
ENGINE | |
Type | Liquid-cooled 4-stroke 16-valve DOHC Inline-4 |
Engine Displacement (cm³) | 999cc |
No. of Valves per Cylinder | 4 |
Bore ´ Stroke (mm) | 76 x 55 |
Compression Ratio | 13:01 |
Max. Power Output | 141kW/13,000rpm |
Max. Torque | 114Nm/11,000rpm |
Oil Capacity | 3.4L |
FUEL SYSTEM | |
Carburation | PGM-DSFI |
Fuel Tank Capacity | 16L |
Fuel Consumption | – |
ELECTRICAL SYSTEM | |
Starter | Electric |
Battery Capacity | 12V-7AH(Li-ion) |
ACG Output | 0.42kw |
DRIVETRAIN | |
Clutch Type | Wet, multiplate with diaphragm springwith assist slipper |
Transmission Type | 6-speed |
Final Drive | Chain |
FRAME | |
Type | Diamond; aluminium composite twin spar |
CHASSIS | |
Dimensions (L´W´H) | 2,065mm x 720mm x 1125mm |
Wheelbase | 1405mm |
Caster Angle | 23°20’ |
Trail | 96mm |
Seat Height | 832mm |
Ground Clearance | 130mm |
Kerb Weight | 196kg |
Turning radius | – |
SUSPENSION | |
Type Front | Telescopic inverted fork with an inner tube diameter of 43 mm, and a Big Piston Front Fork with preload, compression and rebound adjustment, 120mm stroke |
Type Rear | Unit Pro-Link with gas-charged HMAS damper featuring 10-step preload and stepless compression and rebound damping adjustment, 138.2mm stroke. Rear Balance Free Rear Cushion with preload, compression and rebound adjustment, 62mm stroke. |
WHEELS | |
Rim Size Front | 17 inch |
Rim Size Rear | 17 inch |
Tyres Front | 120/70ZR17 58W |
Tyres Rear | 190/50ZR17 73W |
BRAKES | |
ABS System Type | 2 Channel |
INSTRUMENTS & ELECTRICS | |
Instruments | TFT-LCD |
Security System | HISS |
Headlight | LED |
Taillight | LED |