Ducati Multistrada 1200 S 2015: fazy rozrządu, elektronika i aktywne zawieszenie!
Piotr Jędrzejak
6 listopada 2014

Jedną ze sporych nowości od Ducati na targach Eicma była nowa Multistrada 1200. Co najważniejsze, to nie jest tylko nieduży facelifting, ale poważna modernizacja.

Silnik to nowa jednostka zwana Testastretta DVT – wciąż ma 2 cylindry oraz 1198,4 ccm pojemności, ale nowością jest tu układ zmiennych faz rozrządu Ducati Variable Timing. Szczegóły i zasadę działania już Wam opisywaliśmy, więc przypomnimy tylko, że osiągi nowej Multistrady 1200 to 160 KM (+10 KM) mocy oraz 136 Nm (+11,5 Nm) momentu obrotowego, natomiast spalanie spadło o 8%. Jednostka jest nie tylko mocna, ale i elastyczna: od 3500 obr/min jest już 80 Nm, a w zakresie 5750-9500 obr. utrzymuje się wartość powyżej 100Nm (max przy 7500 obr.). Nieźle!

Rama nowej Multistrady 1200 również nie pozostała bez zmian – usztywniono ją, co może okazać się bardzo znaczące w terenie, a geometria została dopasowana tak, żeby zapewnić stabilność przy dużych prędkościach oraz jak największą zwrotność w mieście. Multistrada 1200 na sucho waży tylko 209 kg. Przy okazji popracowano nad ergonomią – siedzenie jest węższe z przodu, a pasażer siedzi niżej i ma wygodniejsze uchwyty. Ustawienie wysokości szyby jest łatwiejsze i odbywa się za pomocą jednej ręki. Poprawiono też ergonomię jazdy stojąc, aby było łatwiej w offroadzie. Prześwit zwiększono o 20 mm do poziomu 180 mm.

Jednak najważniejsza jest tutaj elektronika! Na pokład trafił ten sam zaawansowany system, który znajdziemy w 1299 Panigale 2015 (oraz YZF-R1 2015). Jest ultra czuły system IMU, który na stałe współpracuje ze wszystkimi pozostałymi systemami: ABS tzw. zakrętowy, z funkcją redukcji uniesienia tylnego koła; doświetlanie zakrętów (wszystkie reflektory są LEDowe); elektroniczny tempomat; kontrola wheelie; kontrola trakcji; a do tego pół-aktywne zawieszenie Ducati Skyhook Suspension (tylko w wersji S). Oczywiście wszystko jest zintegrowane z 4 trybami jazdy. O przepustnicy ride-by-wire chyba nie musimy wspominać. Multistrada 1200 S ma też wypasiony, 5-calowy wyświetlacz oraz potrafi połączyć się ze smartfonem za pomocą Bluetooth. Z poziomu ekranu w motocyklu można obsługiwać podstawowe funkcje, jak rozmowy, powiadomienia o SMSach, czy sterowanie muzyką. Z kolei z telefonu można edytować ustawienia motocykla, a ponadto dzielić się wrażeniami z jazdy na ducati.com oraz portalach społecznościowych.

Zawieszenie w podstawowej wersji to w pełni regulowany widelec o średnicy 48 mm oraz w pełni regulowany amortyzator (napięcie wstępne za pomocą poręcznego pokrętła). Z kolei Multistrada 1200 S wyposażona jest już w znane z poprzedniego modelu DSS, czyli Ducati Skyhook Suspension, z 48- milimetrowym widelcem Sachs. Zawieszenie współpracuje z całą resztą elektroniki i na bieżąco dopasowuje siłę tłumienia kompresji i odbicia zarówno z przodu i z tyłu. W zależności o 4 trybów jazdy, ustawienia wstępne również się różnią. Z poziomu kierownicy można też dopasować napięcie wstępne z tyłu (w zależności od obecności pasażera, bagażu, itp). Zarówno elektroniczne, jak i podstawowe zawieszenia mają skok 170mm z przodu i z tyłu.

Układ hamulcowy w każdym przypadku dostarcza Brembo. Dla zwykłej Multistrady 1200 jest to radialnie montowany, 4-tłoczkowy zacisk z 32-milimetrowymi tłoczkami oraz radialną pompą. Tarcze mają 320 mm średnicy. Z tyłu pracuje również zacisk Brembo, pływający, na 265-milimetrowej tarczy. Gdyby taki system był zbyt mało wypasiony, Multi w wersji S oferuje zestaw z superbika: tarcze o średnicy 330 mm z zaciskami Brembo M50 monoblock oraz większą, 16-milimetrową pompą radialną.

W ofercie obecna jest również Multistrada 1200 S D|air, która powstała przy współpracy z Dainese. Motocykl łączy się bezprzewodowo z odzieżą Dainese wyposażoną w poduszki powietrzne i w razie wykrycia wypadku (oczywiście za pomocą wypasionej elektroniki IMU), w czasie zaledwie 45 milisekund napełnia poduszki kierowcy i pasażera. System jest certyfikowany przez niemiecki TÜV SÜD.

Nie można też zapomnieć, że trochę zmienił się wygląd nowej Multistady. Zrezygnowano z dzioba, który teraz jest integralną częścią przedniej owiewki. Motocykl w ogóle wygląda teraz bardziej agresywnie – podoba się Wam?

Główne wyposażenie rodziny Ducati Multistrada 2015:

Dane techniczne rodziny Ducati Multistrada 2015:

Piotr Jędrzejak
Redaktor naczelny

Głównodowodzący portalem. Nie je, nie śpi, żyje newsami ze świata motocyklowego. Związany z laptopem. Zdarza mu się poprawiać "waCHacze" po kumplach z redakcji. Po mieście szaleje Street Triplem 675. Skontaktuj się Masz sprawę ? Skontaktuj się:

Materiały premium

czytaj kolejne artykuły