BMW R1200GS chłodzone cieczą już jest!
Piotr Jędrzejak
2 października 2012

Na targach Intermot w niemieckiej Kolonii, które ruszyły właśnie dziś, BMW zaprezentowało między innymi swojego nowego, potencjalnego króla w klasie turystycznych enduro. Chodzi oczywiście o nowe wcielenie R1200GS, które nazywało się będzie… R1200GS!

Mówiło się o zwiększonej pojemności, a ta została na tym samym poziomie nawet pomimo dość znaczących zmian w silniku. Bawarczycy kierowali się bowiem ideą, według której nie chcieli zmieniać tego co dobre, a jedynie to ulepszać. Tak więc mamy moc 125 KM (+ 15 KM w stosunku do poprzedniego modelu) oraz 125 Nm momentu obrotowego (+5 Nm), a silnik jest chłodzony cieczą. Jest to jednak połowiczne chłodzenie cieczą (głowica i górna część cylindra) połączone z chłodzeniem powietrzem poprzez klasyczne żebrowanie na cylindrze. Nowy R1200GS będzie cięższy od swojego poprzednika o 9 kg – 238 kg w stanie gotowym do jazdy.

Z pozostałych nowości, R1200GS dostanie sprzęgło antyhoppingowe oraz elektronicznie sterowanie przepustnicą. Na wyposażeniu znajdzie się elektroniczny tempomat oraz kontrola trakcji i elektronicznie sterowanie zawieszenie – te dwa systemy razem z pracą silnika oraz ingerencją (wyłączalnego) ABSu można kontrolować jednocześnie. Odpowiada za to pięć trybów pracy komputera: Rain, Road, Dynamic, Enduro oraz Enduro Pro. Do tego wszystkiego można dodać jeszcze półaktywne zawieszenie Dynamic ESA, pracujące podobnie jak to w BMW HP4. Samo podwozie, czyli rama oraz wahacze Paralever i Telelever również zostały usztywnione, co ma skutkować większą dokładnością prowadzenia.

Najważniejsze cechy nowego BMW R1200GS 2013:

• Silnik zaprojektowany kopletnie od nowa dla zapewnienia topowej dynamiki w segmencie
• Pojemność 1170 ccm, moc 92 kW (125 KM) przy 7700 obr/min oraz 125 Nm przy 6500 rpm.
• Głowice z pionowym przepływem dla polepszonej wydajności i osiągów
• Kompaktowe chłodzenie cieczą/powietrzem dla optymalnego zarządzania ciepłem
• Prosty silnik z kompaktowym, lekkim i jeszcze lepiej dopasowaną sztywnością wału korbowego
• Pionowo podzielona skrzynia silnika w konstrukcji open deck
• 6-biegowa skrzynia zintegrowana z silnikiem, sprzęgło antyhoppingowe oraz z ograniczona siła niezbędna do operowania dźwignią
• Nowy system dolotowy zwiększający osiągi oraz przepustnica o średnicy 52 mm
• E-gas ze specjalnymi funkcjami dla zwiększonego komfortu i płynności podróżowania
• Innowacyjny system wydechowy z elektronicznym zaworem dla optymalnej charakterystyki osiągów oraz wzmocnienia dźwięku boxera
• Dowolnie wybierane tryby Rain, Road, Dynamic, Enduro oraz Enduro Pro z trzema trybami sterowania elektroniczną przepustnicą w połączeniu z ASC (automatyczna kontrola stabilności), ABS oraz ustawieniami ASC dla off-roadu, jak również różne tryby pracy Dynamicznego ESA
• Nowe zawieszenie ze sztywniejszą ramą i przykręconą tylną ramą pomocniczą
• Zoptymalizowany, lekki wał Kardana teraz po lewej stronie
• Nowo zaprojektowany Telelever z przodu i EVO Paralever z tyłu dla precyzyjnej kontroli nad maszyną
• Przeprojektowana geometria ramy oraz dłuższy wahacz dla wyśmienitej trakcji
• Optymalna szerokość i pozycja siedzenia oraz regulowana kierownica
• Optymalna i regulowana wysokość siedzenia
• Rozmiary kół: 120/70 R19 z przodu oraz 170/60 R17 zaprojektowane specjalnie dla BMW
• Przeprojektowany system hamulcowy z radialnie montowanym zaciskiem Brembo Monobloc z przodu oraz 2-tłoczkowym, pływającym zaciskiem z tyłu na większej tarczy (Ø 276mm, wcześniej 265mm)
• BMW Motorrad Integral ABS w standardzie
• Półaktywne zawieszenie Dynamic ESA (opcja)
• Reflektor przedni z optymalną wydajnością świecenia oraz dzienne światło LED (opcja)
• Pierwszy na świecie motocykl z pełnym reflektorem LED oraz światłem do jazdy dziennej (opcja)
• Nowy system elektryczny z wydzielonymi funkcjami
• Dodatkowe przełączniki elektryki
• Elektroniczny tempomat (opcja)
• Przystosowanie do zamontowanie nawigacji BMW z Multi-Controller
• Regulowana szyba obsługiwana jedną ręką, dająca wyśmienitą ochronę przed wiatrem
• Siedzenie z wieloma ustawieniami dla perfekcyjnej ergonomii
• Szybko demontowalne mocowanie tablicy rejestracyjnej do jazdy offroad
• Zwiększony prześwit (+ 8 mm)
• Nowe zegary z komputerem w standardzie. PRO komputer w opcji
• Cztery schematy malowania: Alpine White, Racing Red, Blue Fire and Thunder Grey Metallic
• Szeroki zakres specjalnych dodatków oraz akcesoriów dla motocyklisty

Piotr Jędrzejak
Redaktor naczelny

Głównodowodzący portalem. Nie je, nie śpi, żyje newsami ze świata motocyklowego. Związany z laptopem. Zdarza mu się poprawiać "waCHacze" po kumplach z redakcji. Po mieście szaleje Street Triplem 675. Skontaktuj się Masz sprawę ? Skontaktuj się:

Materiały premium

czytaj kolejne artykuły