Yamaha FJR1300A/AS 2013 – elektroniczne zawieszenie i półautomatyczna skrzynia!
Piotr Jędrzejak
2 października 2012

Kolejną nowością na targach Intermot jest sportowo-turystyczna propozycja od Yamahy. W zasadzie nie jest to nowość w 100%, bo FJR1300 została po prostu mocno odświeżona.

Silnik

Z kwestii silnikowych, nowością jest system YCC-T, czyli elektroniczna przepustnica znana np. z Super Tenere. Tak samo jak tam, wyposażona ona jest w D-Mode, czyli dwa tryby pracy przepustnicy – agresywny oraz delikatny. W okiełznaniu dodatkowych 2,7 koni mechanicznych (oraz 3,6 Nm momentu i kolejnych 5 kg masy) przyda się system kontroli trakcji TCS, który w razie czego można wyłączyć. W podróżach przyda się elektroniczny tempomat – działa na biegach 3, 4, 5 i w zakresie prędkości 50-180 km/h.

Przekonstruowany został także dolot powietrza oraz cały układ wydechowy. Silnik działa teraz sprawniej, więc można było pozbyć się dwóch z czterech katalizatorów.

W wersji FJR1300AS znajdziemy natomiast jedną z dwóch największych nowości FJRki – coś w rodzaju półautomatycznej skrzyni biegów. System YCC-S pozwala zmieniać biegi bez użycia sprzęgła – można je przerzucać klasycznie, stopą lub guzikami na lewej kierownicy. Dodatkowo znalazł się tam wyłączalny Stop Mode – dojeżdżając do świateł, czy po prostu zatrzymując się gdziekolwiek, system samoczynnie zrzuca bieg do pierwszego.

Podwozie

Tutaj są zmiany, które można zauważyć jako pierwsze. Odświeżony i bardziej agresywny design!

Poza tym, nowa jest szyba – wciąż jest sterowana elektrycznie, ale teraz rusza się szybciej i lepiej chroni od wiatru. Owiewki również zostały przeprojektowane pod względem aerodynamiki. W dolnej części wciąż są nawiewy, które teraz można regulować bez użycia narzędzi. Podwójne światła mają nowy kształt, a pozycje są teraz LEDowe – tak samo jak przednie kierunkowskazy.

Wersja A dostała nowe wnętrze przedniego widelca oraz przeprojektowane tylne zawieszenie.

Kolejna z dwóch poważnych nowości to elektroniczne zawieszenie w wersji AS. Pozwala ono na bieżąco zmieniać ustawienia tłumienia i napięcia wstępnego. Przełącznikami na kierownicy można wybierać pomiędzy konfiguracjami: kierowca, kierowca z bagażem, kierowca z pasażerem, kierowca z pasażerem i bagażem. Dodatkowo dla każdego czterech ustawień wybrać jeszcze można opcje: twardo, standard, miękko. Daje to łącznie 12 opcji ustawienia zawieszenia. Dodatkowo na pokładzie jest nowy widelec typu USD, w którym regulacje tłumienia odbicia i kompresji zostały rozdzielone na lewą i prawą goleń – jak w YZF-R1.

W nowych FJRach manetki są seryjne podgrzewane. Kompletnie nowe są również elektroniczne, 3-częściowe zegary. Co może być powodem do uśmiechu dla aktualnych posiadaczy FJR – aby nowy model postawić na centralnej stopce, można użyć aż o 30% mniej siły.

W katalogu jest pełno akcesoriów, a w tym, co jasne i oczywiste – wydech Akrapovica!

Piotr Jędrzejak
Redaktor naczelny

Głównodowodzący portalem. Nie je, nie śpi, żyje newsami ze świata motocyklowego. Związany z laptopem. Zdarza mu się poprawiać "waCHacze" po kumplach z redakcji. Po mieście szaleje Street Triplem 675. Skontaktuj się Masz sprawę ? Skontaktuj się:

Materiały premium

czytaj kolejne artykuły