Yamaha FJR1300A/AS 2013 – elektroniczne zawieszenie i półautomatyczna skrzynia!

- Piotr Jędrzejak

Kolejną nowością na targach Intermot jest sportowo-turystyczna propozycja od Yamahy. W zasadzie nie jest to nowość w 100%, bo FJR1300 została po prostu mocno odświeżona.

Silnik

Z kwestii silnikowych, nowością jest system YCC-T, czyli elektroniczna przepustnica znana np. z Super Tenere. Tak samo jak tam, wyposażona ona jest w D-Mode, czyli dwa tryby pracy przepustnicy – agresywny oraz delikatny. W okiełznaniu dodatkowych 2,7 koni mechanicznych (oraz 3,6 Nm momentu i kolejnych 5 kg masy) przyda się system kontroli trakcji TCS, który w razie czego można wyłączyć. W podróżach przyda się elektroniczny tempomat – działa na biegach 3, 4, 5 i w zakresie prędkości 50-180 km/h.

Przekonstruowany został także dolot powietrza oraz cały układ wydechowy. Silnik działa teraz sprawniej, więc można było pozbyć się dwóch z czterech katalizatorów.

W wersji FJR1300AS znajdziemy natomiast jedną z dwóch największych nowości FJRki – coś w rodzaju półautomatycznej skrzyni biegów. System YCC-S pozwala zmieniać biegi bez użycia sprzęgła – można je przerzucać klasycznie, stopą lub guzikami na lewej kierownicy. Dodatkowo znalazł się tam wyłączalny Stop Mode – dojeżdżając do świateł, czy po prostu zatrzymując się gdziekolwiek, system samoczynnie zrzuca bieg do pierwszego.

Podwozie

Tutaj są zmiany, które można zauważyć jako pierwsze. Odświeżony i bardziej agresywny design!

Poza tym, nowa jest szyba – wciąż jest sterowana elektrycznie, ale teraz rusza się szybciej i lepiej chroni od wiatru. Owiewki również zostały przeprojektowane pod względem aerodynamiki. W dolnej części wciąż są nawiewy, które teraz można regulować bez użycia narzędzi. Podwójne światła mają nowy kształt, a pozycje są teraz LEDowe – tak samo jak przednie kierunkowskazy.

Wersja A dostała nowe wnętrze przedniego widelca oraz przeprojektowane tylne zawieszenie.

Kolejna z dwóch poważnych nowości to elektroniczne zawieszenie w wersji AS. Pozwala ono na bieżąco zmieniać ustawienia tłumienia i napięcia wstępnego. Przełącznikami na kierownicy można wybierać pomiędzy konfiguracjami: kierowca, kierowca z bagażem, kierowca z pasażerem, kierowca z pasażerem i bagażem. Dodatkowo dla każdego czterech ustawień wybrać jeszcze można opcje: twardo, standard, miękko. Daje to łącznie 12 opcji ustawienia zawieszenia. Dodatkowo na pokładzie jest nowy widelec typu USD, w którym regulacje tłumienia odbicia i kompresji zostały rozdzielone na lewą i prawą goleń – jak w YZF-R1.

W nowych FJRach manetki są seryjne podgrzewane. Kompletnie nowe są również elektroniczne, 3-częściowe zegary. Co może być powodem do uśmiechu dla aktualnych posiadaczy FJR – aby nowy model postawić na centralnej stopce, można użyć aż o 30% mniej siły.

W katalogu jest pełno akcesoriów, a w tym, co jasne i oczywiste – wydech Akrapovica!

Może ci się zainteresować

MotoRmania jest zaskakującym, lifestyle’owym portalem o tematyce motocyklowej. Podstawą publikacji są rzetelnie i niezależnie przeprowadzane testy motocykli, których dodatkową atrakcją jest inspirujący sposób prezentacji zdjęć. Kompetencja redakcji MotoRmanii została wyróżniona zaproszeniem do testów fabrycznych motocykli wyścigowych klasy Superbike, co błyskawicznie ugruntowało status magazynu jako najbardziej fachowego miesięcznika motocyklowego w Polsce. Nasz portal to długo oczekiwany powiew pasji i prawdziwie motocyklowego stylu życia!

©2010 – 2023 Wszystkie prawa zastrzeżone MotoRmania.com.pl