BMW Motorrad oferuje pierwszy na świecie zakrętowy system ABS dla motocykli supersportowych.
Jeżeli macie wrażenie, że gdzieś już widzieliście ten pomysł – macie rację. Bosch jest jednym z czołowych producentów systemów ABS (ich centralki posiada większość topowych motocykli sportowych i nie tylko). Jednym z niedawnych wynalazków Boscha jest MSC, czyli Motorcycle Stability Control. System zadebiutował pod koniec 2013 roku i pierwszym (do tej pory jedynym) motocyklem, który go posiadł, był KTM 1190 Adventure.
MSC to kolejny krok w stronę bezpieczeństwa – jest to zaawansowana kontrola trakcji posiadająca rozwinięcie standardowego ABSu. Ten system, dzięki wsparciu wszelkich czujników, odpowiednio dopasowuje siłę hamowania w zakręcie. Dzięki temu szalenie zmniejsza ryzyko uślizgu przedniego koła w złożeniu, a do tego zapobiega prostowaniu się motocykla w czasie hamowania w złożeniu. Dokładniejszy opis razem z prezentacją video możecie znaleźć tutaj.
Teraz nowoczesny ABS trafił również do BMW HP4 pod nazwą ABS Pro. Przekonajcie się co i jak w oficjalnej informacji od BMW:
„BMW Motorrad oferuje pierwszy na świecie zakrętowy system ABS dla motocykli supersportowych.
Funkcja ABS Pro to istotne usprawnienie wyścigowego ABS-u w tym sensie, że umożliwia on obecnie hamowanie w zakręcie ze wsparciem ABS. ABS Pro oferowany jest jako opcja pozafabryczna, nabywana i montowana w punktach dealerskich BMW Motorrad. Początkowo zarezerwowano ją wyłącznie dla typoszeregu topowego modelu supersportowego BMW Motorrad, HP4.
Funkcję ABS Pro opracowano specjalnie z myślą o użytkowaniu na publicznych drogach. Technicznie rzecz biorąc, ABS Pro opiera się w swym działaniu na kalkulacjach dotyczących kąta pochylenia motocykla, kąta znoszenia i przyspieszenia bocznego – danych, które już dziś dostarcza zestaw czujników systemu Dynamicznej Kontroli Trakcji i elektronicznego zawieszenia DDC.
Podczas rozruchu motocykla wyposażonego w ABS Pro kierowca otrzymuje komunikat o funkcjonalności systemu w postaci wyświetlenia napisu ABS Pro z dodatkiem „Rain” i „Sport”. System posiada ponadto jeszcze dwa tryby, „Race” i „Slick”, ale powinny one być użytkowane wyłącznie przez doświadczonych kierowców i tylko na torze, jako że w tych trybach funkcja Pro nie jest wspierana: jej przeznaczeniem jest jazda po drogach publicznych.
Oczywiście nawet jeśli motocykl jest wyposażony w ABS Pro, wciąż możliwe jest niewłaściwe ocenienie sytuacji i doprowadzenie do przekroczenia fizycznych granic przyczepności oraz upadku. ABS Pro nie powstał, by zwiększyć indywidualne możliwości hamowania w zakrętach – szczególnie nie na torze wyścigowym. Jego zadaniem jest uczynienie bezpieczniejszym użytkowanie HP4 na drogach publicznych.
ABS Pro jako pozafabryczna opcja kosztuje dla BMW HP4 380 euro (cena w Niemczech). Dostępny od października.”