W grudniu tego roku w fabrykach KTMa rozpocznie się produkcja modelu 1190 Adventure 2014 i będą to pierwsze motocykle z nowoczesnym systemem Boscha łączącym kontrolę trakcji i ABS.

Motorcycle Stability Control jest najnowszym wynalazkiem Boscha, wprowadzającym bezpieczeństwo na motocyklu na wyższy poziom. Do tej pory 1190 Adventure (tak jak wiele innych motocykli) miał dwa oddzielne systemy bezpieczeństwa – połączony ABS działający na oba koła (C-ABS) oraz motocyklową kontrolę trakcji (MTC). Teraz oba te wynalazki zostały zintegrowane, dając coś, co można nazwać ABSem do zakrętów.

W praktyce wygląda to tak, że dzięki czujnikom prędkości obu kół, czujnikom przechyłu, kilku innym wynalazkom oraz danym o wielkości kół i położeniu czujników, komputer oblicza fizycznie dostępny limit siły hamowania. Dzięki temu, hamując w zakręcie nie włącza się zwykły ABS, ale ABS dopasowany dokładnie do sytuacji, w której znajduje się motocykl. System pomaga też w redukowaniu siły prostującej motocykl, a więc prawdopodobieństwo przestrzelenia zakrętu jest zdecydowanie mniejsze.

Przede wszystkim jednak, system MSC skrupulatnie zapobiega zablokowaniu kół przy pochyleniu w zakręcie, a więc drastycznie obniża ryzyko lowside! Obejrzyjcie prezentację:

Kluczowe przewagi Motorcycle Stability Control nad standardowym ABSem oraz kontrolą trakcji to według Boscha:
– MSC zapobiega uślizgowi kół przy pochyleniu
– MSC minimalizuje siłę prostującą przy hamowaniu w trakcie pochylenia
– MSC zapobiega obrotowi przy awaryjnym hamowaniu
– MSC zapobiega uślizgom tylnego koła przy przyspieszaniu w pochyleniu
– MSC zapobiega unoszeniu się przedniego koła przy przyspieszaniu

Nowy system Boscha to przede wszystkim tylko mały komputer, który integruje wszelkie czujniki już obecne w 1190 Adventure i wygląda tak, jak widzicie na zdjęciu w galerii poniżej. W praktyce może się jednak okazać, że to przełomowe rozwiązanie pozostanie już w motocyklach na stałe – tak samo jak klasyczny ABS i klasyczna kontrola trakcji. 1190 Adventure na 2014 jest pierwszym seryjnie produkowanym motocyklem z Bosch MSC, ale nic nie stoi na przeszkodzie, aby to rozwiązanie przeszczepić do innych motocykli. Identycznie, jak w przypadku systemu ABS Bosch 9+ME. No i jeszcze jedno – każdy posiadacz 1190 Adventure z roku 2013 może już od grudnia udać się do ASO, aby za 399 Euro wyposażyć swój motocykl w MSC.

Niecierpliwie czekamy na pierwsze testy Adventure z nowym systemem!