BMW HP4 otrzymuje ABS Pro: system zapobiegający lowside

- Piotr Jędrzejak

BMW Motorrad oferuje pierwszy na świecie zakrętowy system ABS dla motocykli supersportowych.

Jeżeli macie wrażenie, że gdzieś już widzieliście ten pomysł – macie rację. Bosch jest jednym z czołowych producentów systemów ABS (ich centralki posiada większość topowych motocykli sportowych i nie tylko). Jednym z niedawnych wynalazków Boscha jest MSC, czyli Motorcycle Stability Control. System zadebiutował pod koniec 2013 roku i pierwszym (do tej pory jedynym) motocyklem, który go posiadł, był KTM 1190 Adventure.

MSC to kolejny krok w stronę bezpieczeństwa – jest to zaawansowana kontrola trakcji posiadająca rozwinięcie standardowego ABSu. Ten system, dzięki wsparciu wszelkich czujników, odpowiednio dopasowuje siłę hamowania w zakręcie. Dzięki temu szalenie zmniejsza ryzyko uślizgu przedniego koła w złożeniu, a do tego zapobiega prostowaniu się motocykla w czasie hamowania w złożeniu. Dokładniejszy opis razem z prezentacją video możecie znaleźć tutaj.

Teraz nowoczesny ABS trafił również do BMW HP4 pod nazwą ABS Pro. Przekonajcie się co i jak w oficjalnej informacji od BMW:

„BMW Motorrad oferuje pierwszy na świecie zakrętowy system ABS dla motocykli supersportowych.

BMW HP4 system ABS Pro (4)Funkcja ABS Pro to istotne usprawnienie wyścigowego ABS-u w tym sensie, że umożliwia on obecnie hamowanie w zakręcie ze wsparciem ABS. ABS Pro oferowany jest jako opcja pozafabryczna, nabywana i montowana w punktach dealerskich BMW Motorrad. Początkowo zarezerwowano ją wyłącznie dla typoszeregu topowego modelu supersportowego BMW Motorrad, HP4.

Funkcję ABS Pro opracowano specjalnie z myślą o użytkowaniu na publicznych drogach. Technicznie rzecz biorąc, ABS Pro opiera się w swym działaniu na kalkulacjach dotyczących kąta pochylenia motocykla, kąta znoszenia i przyspieszenia bocznego – danych, które już dziś dostarcza zestaw czujników systemu Dynamicznej Kontroli Trakcji i elektronicznego zawieszenia DDC.

Podczas rozruchu motocykla wyposażonego w ABS Pro kierowca otrzymuje komunikat o funkcjonalności systemu w postaci wyświetlenia napisu ABS Pro z dodatkiem „Rain” i „Sport”. System posiada ponadto jeszcze dwa tryby, „Race” i „Slick”, ale powinny one być użytkowane wyłącznie przez doświadczonych kierowców i tylko na torze, jako że w tych trybach funkcja Pro nie jest wspierana: jej przeznaczeniem jest jazda po drogach publicznych.

Oczywiście nawet jeśli motocykl jest wyposażony w ABS Pro, wciąż możliwe jest niewłaściwe ocenienie sytuacji i doprowadzenie do przekroczenia fizycznych granic przyczepności oraz upadku. ABS Pro nie powstał, by zwiększyć indywidualne możliwości hamowania w zakrętach – szczególnie nie na torze wyścigowym. Jego zadaniem jest uczynienie bezpieczniejszym użytkowanie HP4 na drogach publicznych.

ABS Pro jako pozafabryczna opcja kosztuje dla BMW HP4 380 euro (cena w Niemczech). Dostępny od października.”

BMW HP4 system ABS Pro (2)

Może ci się zainteresować

MotoRmania jest zaskakującym, lifestyle’owym portalem o tematyce motocyklowej. Podstawą publikacji są rzetelnie i niezależnie przeprowadzane testy motocykli, których dodatkową atrakcją jest inspirujący sposób prezentacji zdjęć. Kompetencja redakcji MotoRmanii została wyróżniona zaproszeniem do testów fabrycznych motocykli wyścigowych klasy Superbike, co błyskawicznie ugruntowało status magazynu jako najbardziej fachowego miesięcznika motocyklowego w Polsce. Nasz portal to długo oczekiwany powiew pasji i prawdziwie motocyklowego stylu życia!

©2010 – 2023 Wszystkie prawa zastrzeżone MotoRmania.com.pl