W sezonie 2014 Super Ténéré otrzymuje nowych detali i trochę wyposażenia, a wersja XT1200ZE ma elektronicznie sterowane zawieszenie!
Na ulepszenie dwucylindrowego, rzędowego silnika XT1200Z składa się wydłużenie kanałów dolotowych i wydechowych, poprawienie konstrukcji wałka rozrządu i pierścieni tłoka, a także użycie nowego układu wydechowego. Skutkiem tych modyfikacji jest bardziej płynny charakter, a co najważniejsze – dodatkowe 2 KM mocy i 3 Nm. Teraz Super Tenere ma 112 KM oraz 117 Nm.
Nieduże zmiany nie ominęły też systemu mapowania D-MODE, czyli elektronicznego sterowania przepustnicą. Na pokładzie wciąż pozostały tryby T (town) i S (sport), ale teraz są lepsze – cokolwiek ma to znaczyć. Na pokładzie pojawił się wielofunkcyjny ekran LCD ze wskaźnikiem załączonego biegu oraz seryjnie montowany tempomat. Nowe są owiewka z 4-stopniową, ręczną regulacją oraz kierownica i górna półka – teraz mają przenosić mniej drgań. Nie zabrakło 3-stopniowej kontroli trakcji.
Kilka nowych detali to też kierunkowskazy LED, osłona pod reflektorem, oraz nowa tylna sekcja z nową konstrukcją nisko umieszczonego, bezszwowego siedziska. Pozycja jazdy ma być bardziej naturalna i wyprostowana. Tłumik posiada mały ochraniacz, a nowej konstrukcji stopka boczna wykonana jest z kutego aluminium. Uchwyt kufra centralnego, uchwyt dla pasażera i podnóżek centralny zostały usunięte z oryginalnego wyposażenia. Masa zredukowana została o 4 kg i wynosi teraz 257 kg ze wszystkimi płynami.
W katalogu znajdziecie też model XT1200ZE i jest to nowość, jakiej Yamaha nie posiadała jeszcze w kategorii dużych, turystycznych enduro.
XT1200ZE generalnie posiada opisaną wyżej specyfikację 2014, ale została wzbogacona o całkowicie nowe, sterowane elektronicznie zawieszenie. Nie jest ono aktywne, ale obsługiwane z kierownicy. Oferuje kierowcy wybór jednego z czterech ustawień napięcia wstępnego sprężyny oraz trzy ustawienia siły tłumienia, które dalej dostosować można w 7-stopniowej skali. W rezultacie kierowca ma do wyboru 84 konfiguracje zawieszenia. Brzmi imponująco? My mieliśmy okazję jeździć FJR1300AS (test w MotoRmanii w numerze 10/2013) i powiemy Wam, że w praktyce system ten sprawdza się naprawdę nieźle. A wyobraźcie sobie sytuację, w której zjeżdżacie z asfaltu na szuter – ustawienie zawiasu guziczkami na kierownicy to właśnie to, o czym marzycie w takim momencie.
Na wyposażeniu standardowym wersji ZE znalazły się podgrzewane w 3 stopniach manetki, baza do kufra centralnego, pomocniczy uchwyt, podnóżek centralny i hand guardy. Wisienką na torcie jest kanapa wykończona materiałem przypominającym zamsz. ZE waży 265 kg.
2014 Yamaha XT1200Z (XT1200ZE) Super Ténéré – dane techniczne:
Engine | |
Engine type | Forward-inclined parallel 2-cylinder, liquid-cooled, 4-stroke, DOHC, 4-valves |
Displacement | 1,199cc |
Bore x stroke | 98 mm x 79.5 mm |
Compression ratio | 11.0 : 1 |
Maximum power | 82.4 kW (112PS) @ 7,250 rpm |
Maximum Torque | 117.0 Nm (11.9 kg-m) @ 6,000 rpm |
Lubrication system | Dry sump |
Carburettor | Electronic Fuel Injection |
Clutch Type | Wet, Multiple Disc |
Ignition system | TCI |
Starter system | Electric |
Transmission system | Constant Mesh, 6-speed |
Final transmission | Shaft |
Chassis | |
Frame | Steel tube backbone |
Front suspension system | Upside-down telescopic fork, Ø 43 mm |
Front travel | 190 mm |
Caster Angle | 28º |
Trail | 126 mm |
Rear suspension system | Swingarm, Adjustable preload and rebound damping, (link suspension), Monoshock |
Rear Travel | 190 mm |
Front brake | Hydraulic dual disc, Ø 310 mm wave discs |
Rear brake | Hydraulic single disc, Ø 282 mm wave disc |
Front tyre | 110/80R19M/C 59V |
Rear tyre | 150/70R17M/C 69V |
Dimensions | |
Overall length | 2,250 mm (ZE: 2,255 mm) |
Overall width | 980 mm |
Overall height | 1,410 mm high 1,470 mm |
Seat height | 845/870 mm |
Wheel base | 1,540 mm |
Minimum ground clearance | 190 mm |
Wet weight (including full oil and fuel tank) | 257 kg (ZE: 265 kg) |
Fuel tank capacity | 23 litres |
Oil tank capacity | 4.2 litres |