2014 Yamaha XT1200Z oraz XT1200ZE Super Ténéré z elektronicznym zawieszeniem – zdjęcia i dane
Piotr Jędrzejak
7 listopada 2013

W sezonie 2014 Super Ténéré otrzymuje nowych detali i trochę wyposażenia, a wersja XT1200ZE ma elektronicznie sterowane zawieszenie!

Na ulepszenie dwucylindrowego, rzędowego silnika XT1200Z składa się wydłużenie kanałów dolotowych i wydechowych, poprawienie konstrukcji wałka rozrządu i pierścieni tłoka, a także użycie nowego układu wydechowego. Skutkiem tych modyfikacji jest bardziej płynny charakter, a co najważniejsze – dodatkowe 2 KM mocy i 3 Nm. Teraz Super Tenere ma 112 KM oraz 117 Nm.

Nieduże zmiany nie ominęły też systemu mapowania D-MODE, czyli elektronicznego sterowania przepustnicą. Na pokładzie wciąż pozostały tryby T (town) i S (sport), ale teraz są lepsze – cokolwiek ma to znaczyć. Na pokładzie pojawił się wielofunkcyjny ekran LCD ze wskaźnikiem załączonego biegu oraz seryjnie montowany tempomat. Nowe są owiewka z 4-stopniową, ręczną regulacją oraz kierownica i górna półka – teraz mają przenosić mniej drgań. Nie zabrakło 3-stopniowej kontroli trakcji.

Kilka nowych detali to też kierunkowskazy LED, osłona pod reflektorem, oraz nowa tylna sekcja z nową konstrukcją nisko umieszczonego, bezszwowego siedziska. Pozycja jazdy ma być bardziej naturalna i wyprostowana. Tłumik posiada mały ochraniacz, a nowej konstrukcji stopka boczna wykonana jest z kutego aluminium. Uchwyt kufra centralnego, uchwyt dla pasażera i podnóżek centralny zostały usunięte z oryginalnego wyposażenia. Masa zredukowana została o 4 kg i wynosi teraz 257 kg ze wszystkimi płynami.

W katalogu znajdziecie też model XT1200ZE i jest to nowość, jakiej Yamaha nie posiadała jeszcze w kategorii dużych, turystycznych enduro.

XT1200ZE generalnie posiada opisaną wyżej specyfikację 2014, ale została wzbogacona o całkowicie nowe, sterowane elektronicznie zawieszenie. Nie jest ono aktywne, ale obsługiwane z kierownicy. Oferuje kierowcy wybór jednego z czterech ustawień napięcia wstępnego sprężyny oraz trzy ustawienia siły tłumienia, które dalej dostosować można w 7-stopniowej skali. W rezultacie kierowca ma do wyboru 84 konfiguracje zawieszenia. Brzmi imponująco? My mieliśmy okazję jeździć FJR1300AS (test w MotoRmanii w numerze 10/2013) i powiemy Wam, że w praktyce system ten sprawdza się naprawdę nieźle. A wyobraźcie sobie sytuację, w której zjeżdżacie z asfaltu na szuter – ustawienie zawiasu guziczkami na kierownicy to właśnie to, o czym marzycie w takim momencie.

Na wyposażeniu standardowym wersji ZE znalazły się podgrzewane w 3 stopniach manetki, baza do kufra centralnego, pomocniczy uchwyt, podnóżek centralny i hand guardy. Wisienką na torcie jest kanapa wykończona materiałem przypominającym zamsz. ZE waży 265 kg.

2014 Yamaha XT1200Z (XT1200ZE) Super Ténéré – dane techniczne:

Engine
Engine typeForward-inclined parallel 2-cylinder, liquid-cooled, 4-stroke, DOHC, 4-valves
Displacement1,199cc
Bore x stroke98 mm x 79.5 mm
Compression ratio11.0 : 1
Maximum power82.4 kW (112PS) @ 7,250 rpm
Maximum Torque117.0 Nm (11.9 kg-m) @ 6,000 rpm
Lubrication systemDry sump
CarburettorElectronic Fuel Injection
Clutch TypeWet, Multiple Disc
Ignition systemTCI
Starter systemElectric
Transmission systemConstant Mesh, 6-speed
Final transmissionShaft
Chassis
FrameSteel tube backbone
Front suspension systemUpside-down telescopic fork, Ø 43 mm
Front travel190 mm
Caster Angle28º
Trail126 mm
Rear suspension systemSwingarm, Adjustable preload and rebound damping, (link suspension), Monoshock
Rear Travel190 mm
Front brakeHydraulic dual disc, Ø 310 mm wave discs
Rear brakeHydraulic single disc, Ø 282 mm wave disc
Front tyre110/80R19M/C 59V
Rear tyre150/70R17M/C 69V
Dimensions
Overall length2,250 mm (ZE: 2,255 mm)
Overall width980 mm
Overall height1,410 mm high 1,470 mm
Seat height845/870 mm
Wheel base1,540 mm
Minimum ground clearance190 mm
Wet weight (including full oil and fuel tank)257 kg (ZE: 265 kg)
Fuel tank capacity23 litres
Oil tank capacity4.2 litres
Piotr Jędrzejak
Redaktor naczelny

Głównodowodzący portalem. Nie je, nie śpi, żyje newsami ze świata motocyklowego. Związany z laptopem. Zdarza mu się poprawiać "waCHacze" po kumplach z redakcji. Po mieście szaleje Street Triplem 675. Skontaktuj się Masz sprawę ? Skontaktuj się: