Pod koniec zimy niedźwiedź wychodzi z gawry lżejszy o 150-200kg. W tym czasie musi zacząć już dostarczać kalorii do wygłodniałego brzucha. W podobnym okresie motocyklista powinien zacząć wybudzać ze snu zimowego swoją maszynę. Dostarczenie jej odpowiedniej ilości motowitamin jest bardzo ważne przed pierwszą przejażdżką.
Pierwsza myśl? Oby „zagadał”
Akumulator – w pierwszej kolejności należy sprawdzić w jakim stanie jest bateria. Do oceny poziomu naładowania wystarczy miernik elektryczny. Podczas zimy akumulator powinien być ładowany co ok. 2 tygodnie. Pamiętajmy by stosować prostownika przeznaczonego do motocykli. Używanie prostowników do akumulatorów samochodowych może znacząco wpłynąć na skrócenie jego żywotności poprzez stosowanie zbyt dużego prądu ładowania. Przy niewłączonym zapłonie napięcie musi być nie mniejsze niż 12 V, najlepiej między 12,2 i 12,5 V.
Po uruchomieniu silnika napięcie powinno wynosić ok. 13,5 V, co świadczy o prawidłowej pracy układu ładowania. Warto sprawdzić też funkcjonowanie urządzeń elektrycznych. Jeżeli jedno z nich nie działa, należy najpierw upewnić się, że nie przepalił się bezpiecznik.
Olej i filtr oleju – Jeżeli nie zrobiliśmy tego przed zimą, to jest to jedna z podstawowych czynności, którą powinniśmy wykonać po wyciągnięciu motocykla. Olej należy wymieniać razem z filtrem uprzednio go nasączając. Pamiętajmy, by stosować oleje przeznaczone do motocykli. Oleje samochodowe wpływają bardzo niekorzystnie na trwałość sprzęgła i powodują jego poślizg. Aby odpowiednio dobrać olej do swojego motocykla możesz zasięgnąć porady lub oddać swój motocykl w dobre ręce mechaników w serwisie.
Hamulce – Szybka jazda daje nam przyjemność, ale warto też się na czas zatrzymać. Zadbajmy więc o dobrą kondycję układu hamulcowego, tak, byśmy mogli mu zaufać. Poziom zużycia elementów układu oraz płynu hamulcowego należy kontrolować regularnie. Jakość płynu hamulcowego jest bardzo istotna.
Stan świec zapłonowych – Przed sezonem należy skontrolować stan świec. Czarne elektrody świadczą o zbyt bogatej mieszance, białe – o przesadnie ubogiej. Świece wymieniamy co ok. 24 tys. km (zwykłe) lub co 48 tys. km (irydowe). Regulację zaworów trzeba wykonać ściśle według zaleceń producenta, bo nieumiejętne działania mogą doprowadzić do trwałego uszkodzenia silnika! W tym na pewno pomogą mechanicy w serwisie.
Nie zapominajmy o takich rzeczach jak sprawdzenie oświetlenia, kontroli wszystkich śrub oraz płynów. Grubość bieżnika oraz odpowiednie ciśnienie w oponach jest równie ważne. Dokładne wymycie motocykla po zimie, pozwoli nam sprawdzić czy nie powstały wycieki oraz pęknięcia.
Niedźwiedzie śpią zazwyczaj do marca lub kwietnia, lecz długość snu zależy od warunków klimatycznych danej okolicy i srogości zimy danego roku. Bądźcie gotowi przez pierwszymi promieniami słońca!
Artykuł napisał do Was:
SERWIS49, tel.: 22 846 00 00
agata(at)serwis49.pl,
www.facebook.com/serwis49
Biały miesiąc w SERWIS49!
Od 17 marca do 17 kwietnia 2014 roku, skorzystaj z okazji i wykonaj przegląd motocykla przed sezonem w Serwis49 w cenie 119 zł!
Zakres promocyjnego przeglądu: ocena stanu motocykla, regulacja naciągu, smarowanie i czyszczenie łańcucha napędowego, kontrola ciśnienia w ogumieniu, kontrola zawieszenia i układu kierowniczego, kontrola oświetlenia, czyszczenie i smarowanie układu hamulcowego, wymiana filtra powietrza, filtra oleju oraz oleju, mycie motocykla. W cenie odbiór motocykla od klienta i odstawienie po wykonanym przeglądzie (na terenie Warszawy).
Zadzwoń i dowiedz się więcej!