Prawko kat. B na motocykle 125 z MANUALNĄ skrzynią?

- Piotr Jędrzejak

Senat proponuje poprawkę do nowelizacji na temat możliwości kierowania motocyklami klasy 125 cm3.

Ostatnio miało odbyć się głosowanie nad nowelizacją dotyczącą prawa jazdy kategorii B oraz motocykli. Na pewno wiecie o co chodzi – Polska miała pójść w ślady Zachodu. Pod warunkiem, że posiadasz prawko kat. B od minimum 3 lat, miałeś móc jeździć motocyklami z silnikiem do 125 cm3 oraz z automatyczną skrzynią biegów – czyli w praktyce, skuterami. Całkiem mądre i praktyczne rozwiązanie.

Jednak Senator Jan Maria Jackowski powiedział: Chciałbym zapytać, po co tam jest dodane, że chodzi o pojazd z automatyczną skrzynią biegów. To w pewien sposób może stwarzać wrażenie działania o charakterze lobbingowym (…)

Otóż chodzi o to, że jeżeli powyższa zmiana rzeczywiście by przeszła, producenci skuterów o pojemności 125 cm3 zbijaliby kokosy. Natomiast ci, którzy nie posiadają takich pojazdów w ofercie, będą smutno siedzieli w kącie.

Właśnie dlatego Senatorowie dodali poprawki do nowelizacji. Według nich każdy 3-letni posiadacz prawka B będzie mógł jeździć 125-tką z manualną skrzynią. Głosowanie zebrało poparcie, więc poprawiona ustawa po raz kolejny trafi do Sejmu. Tutaj z kolei zbliża się letnia przerwa, a na koniec potrzebny jest jeszcze podpis Prezydenta. Zakładając więc, że wszystko byłoby w porządku, przepisy weszłyby w życie w okolicach października.

Jest jednak pewien problem – opcja z manualną skrzynią była już analizowana. Według Ministerstwa Infrastruktury taka zmiana mogłaby wpłynąć negatywnie na bezpieczeństwo w ruchu drogowym. Sejm również odrzucił tę propozycję.

A Wy co o tym uważacie? Czy wpuszczenie kierowców samochodów na motocykle typu ok. 30-konna Aprilia RS125 to dobry pomysł?

Może ci się zainteresować

MotoRmania jest zaskakującym, lifestyle’owym portalem o tematyce motocyklowej. Podstawą publikacji są rzetelnie i niezależnie przeprowadzane testy motocykli, których dodatkową atrakcją jest inspirujący sposób prezentacji zdjęć. Kompetencja redakcji MotoRmanii została wyróżniona zaproszeniem do testów fabrycznych motocykli wyścigowych klasy Superbike, co błyskawicznie ugruntowało status magazynu jako najbardziej fachowego miesięcznika motocyklowego w Polsce. Nasz portal to długo oczekiwany powiew pasji i prawdziwie motocyklowego stylu życia!

©2010 – 2023 Wszystkie prawa zastrzeżone MotoRmania.com.pl