Dziś na rynku w Rzeszowie odbyło się historyczne wydarzenie. Prezydent Miasta Rzeszowa Tadeusz Ferenc uroczyście przekazał Komendzie Miejskiej Policji w Rzeszowie zakupiony przez miasto motocykl marki Harley-Davidson. W najnowszej historii Polski, czyli po roku 1989, jest to pierwszy w kraju Harley zakupiony na potrzeby Policji.
informacja prasowa
Zakupiony przez miasto motocykl to Harley-Davidson Road King. Jest to najnowsza wersja policyjna, wyposażona w silnik Milwaukee-Eight™ 107 o pojemności 1745cm3. Motocykl kosztował 68 tys. zł netto i został nabyty, a także odpowiednio zmodyfikowany, w salonie GOC Harley-Davidson Rzeszów, największym salonie marki Harley-Davidson w Europe Środkowo-Wschodniej.
Motocykl w wersji policyjnej charakteryzuje wydajniejszy alternator, który oprócz chłodnicy oleju jest dodatkowo wyposażony w wiatrak dochładzający. Komfort jazdy zapewnia najnowszy i ręcznie regulowany układ zawieszenia, a także amortyzowane i regulowane siedzenie, które uważane jest za jedno z najwygodniejszych pośród motocykli tej marki. Aby podłączyć urządzenia radiolokacyjne, sygnalizację dźwiękową oraz inny osprzęt, taki jak np. drukarka mandatów, salon Harleya w Rzeszowie zainstalował w maszynie dodatkowe źródła prądu. Harley-Davidson Rzeszów wyposażył policjantów również w osprzęt potrzebny do jazdy na motocyklu: najlepsze w ofercie Harleya kurtki, a także spodnie, rękawice oraz kaski. Salon zapewnił także dwuletni, darmowy okres serwisowania motocykla.
Prezydent Miasta Tadeusz Ferenc przekazując motocykl rzeszowskiej Policji powiedział: „Najlepszy motocykl, jaki istnieje na świecie, jest przekazywany służbom, które dbają o nasze bezpieczeństwo. Gratuluję Policji, gratuluję mieszkańcom Rzeszowa i niech służy w zachowaniu bezpieczeństwa”.
Harley będzie wykorzystywany do służby patrolowej na terenie miasta oraz zabezpieczenia imprez masowych.
„Jestem przekonany, że ten motocykl stanie się wizytówką nie tylko naszej Policji, ale i miasta. Przypomnę, że w Rzeszowie corocznie odbywa się wiele imprez o charakterze międzynarodowym i ten motocykl będzie służył również do ich zabezpieczenia” – skomentował Komendant Miejski Policji w Rzeszowie, Bogusław Kania.
Przedstawiciel dostawcy pojazdu podkreślał historyczną wagę dzisiejszego wydarzenia. „W najnowszej historii Polski, czyli po roku 1989, jest to pierwszy w kraju Harley zakupiony na potrzeby Policji. Co więcej, według naszych informacji obecnie jest to jedyny motocykl marki Harley-Davidson służący w policji w całej Europie Środkowowschodniej. W Polsce były wcześniej miasta, które testowały w swoich formacjach Harleye, ale do zakupu i stałego użytkowania ostatecznie jednak nie doszło. Dzisiejsze wydarzenie nawiązuje do pięknych tradycji przedwojennych i służby maszyn H-D w szeregach polskiej Policji i jesteśmy dumni z tego, że mogliśmy mieć w to swój wkład” – ocenił Paweł Pomianek, Kierownik Sprzedaży w GOC Harley-Davidson Rzeszów.
Historia marki Harley-Davidson w polskiej Policji (*)
Pierwsze motocykle Harley-Davidson pojawiły się Policji Państwowej na początku lat 20. Był to wówczas podstawowy motocykl w tej formacji. W 1927 roku, gdy rodziły się w naszym kraju zręby Policji Drogowej, do patrolowania dróg funkcjonariusze używali właśnie amerykańskich Harleyów-Davidsonów i Indianów. Pozostały one w służbie do 1939 roku.
Po zakończeniu II wojny światowej, nowo powstała Milicja Obywatelska zaczęła używać pozostałych w Polsce po wojnie wojskowych modeli Harley-Davidson WLA. Z braku innych pojazdów o podobnych parametrach, milicjanci jeździli na motocyklach H-D WLA w latach 1945-1952 do momentu, w którym Stalin nakazał cały imperialistyczny sprzęt zniszczyć. Niestety później na kolejne 40 lat zapomniano w służbach porządkowych o Harleyach. Po latach policjanta na białym Harleyu-Davidsonie można było zobaczyć dopiero na początku lat 90, gdy pojazdy te były testowane pod kątem ewentualnych zakupów dla tej formacji.
Harley-Davidson Road King Police – Podstawowe parametry techniczne:
Długość: 2,45 m
Waga: 365 kg
Silnik: Milwaukee-Eight™ 107
Moc: 90 KM
Osiągana prędkość: 190 km/h
(*) Źródło zdjęć oraz informacji historycznych: Tomasz Szczerbicki – dziennikarz, publicysta, dokumentalista, autor książki „Motocykle amerykańskie w Polce 1914-1945”