Mocne wrażenia od roku 1957 – 60 lat motocykli Harley-Davidson Sportster

- MotoRmania

Motocykle Sportster narodziły się w wyniku współzawodnictwa, a ich podróż wypełniona była walką, zarówno na torze wyścigowym, jak i w salonach dealerskich, a także stała pod znakiem stałej ewolucji. Mimo swojej długiej historii, motocykle te do dzisiaj wskazują kierunki rozwoju…

informacja prasowa

Motocykle Harley-Davidson® Sportster® są produkowane nieprzerwanie od 60 lat, co jest niezwykłym wyczynem jeśli wziąć pod uwagę, jak bardzo zmienił się świat odkąd zadebiutowały na rynku w roku 1957 – z odrębnym oznaczeniem linii, co na tamte czasy było w Harley-Davidson ewenementem.

XL_Sportster_1957

Motocykle powstały wskutek coraz ostrzejszej rywalizacji Harley-Davidson z producentami brytyjskimi, na bazie modelu K (1952-1956), z wykorzystaniem zastosowanego w tych motocyklach rozwiązania polegającego na umieszczeniu silnika i skrzyni biegów w tej samej obudowie. Znaczącą różnicą był silnik o pojemności 55ci (883cc) w wersji górnozaworowej zamiast dolnozaworowej, w którą wyposażony był pierwowzór. Z modelu K zachowano również przednie i tylne zawieszenie hydrauliczne, które na tamte czasy stanowiło bardzo nowoczesne rozwiązanie.

HD_model_K

Oznaczona kodem XL platforma Sportster natychmiast okazała się sukcesem pod względem sprzedaży i możliwości modyfikacji. Z tego też powodu motocykle tej serii stale ewoluują w odpowiedzi na zmieniające się trendy rynkowe, a także same takie trendy ustalają. Przykładem tego jest model XLCH (zwany nieoficjalnie Competition Hot) z roku 1958, stylizowany na motocykl enduro, który ze swoim skróconym tylnym błotnikiem i płaskodennym zbiornikiem paliwa typu ‘orzeszek’, zapożyczonym od motocykla Model 5 125cc z roku 1948, nie wyglądałby dziwnie na ulicach dzisiejszych miast.

XLCH

Model XR750: Piękny, brutalny, zbudowany aby wygrywać

W latach 60 XX wieku Sportster poddawany był nieznacznym modyfikacjom odpowiadającym zmieniającemu się duchowi czasów; z końcem dekady model XLH zyskał lekko customowy charakter. Lata 70 to jednak narodziny legendarnego modelu XR750. Brutalny, a jednocześnie piękny XR750 mógł rządzić zarówno na asfalcie, jak i poza nim; wprowadzona w roku 1969 zmiana zasad pozwoliła na udział motocykli wyposażonych w górnozaworowe silniki o pojemności 750cc w wyścigach flat track organizowanych w Stanach Zjednoczonych, a Harley-Davidson potrzebny był motocykl, który mógłby w takich wyścigach bić się o najwyższe miejsca. Stał się nim XR750, który okazał się niezwyciężoną maszyną do wygrywania.

XR750

Podczas imprezy Trans-Atlantic, zorganizowanej w roku 1972 na krótkim torze Brands Hatch, dosiadający zmodyfikowanej wersji XR750 Cal Rayborn wygrał 3 z 6 wyścigów, ustanowił nowy rekord okrążenia i zaparł dech w piersiach wszystkim oglądającym. Przez kolejne trzydzieści lat, XR750 stał się dla dosiadających go zawodników drogą na podium zwycięzców i do ksiąg rekordów. Kierowcy, tacy jak cieszący się niesłabnącą popularnością i prawie legendarnym statusem Jay Springsteen, Chris Carr, Ricky Graham, Mert Lawwill i Kevin Atherton zapewniali kibicom mocne wrażenia dosiadając niesamowitych motocykli XR. Za kierownicą XR-ów najczęściej zasiadał też niedościgniony Scott Parker, zwycięzca prawie stu wyścigów i dziewięciokrotny mistrz USA w wyścigach flat track.

Lata 70, 80, 90 i pierwsza dekada XXI wieku

We wprowadzonym na rynek w roku 1972 modelu XL zastosowano wersję dobrze znanego silnika „Iron Head” o pojemności 1000cc. W roku 1976 dźwignię zmiany biegów przeniesiono na lewą stronę, a tylny hamulec na prawą. Model XLCR (zwany Café Racer) z 1977 roku ponownie zaskoczył i ze swoimi zainspirowanymi przez XR750 tylnym zawieszeniem, nową ramą, potrójnymi hamulcami tarczowymi, kołami z kutego aluminium i podnóżkami tylnymi stał się najbardziej sportowym z dotychczas wypuszczonych na rynek motocykli Sportster.

XLCR

W modelu XR1000 z roku 1983 położyno jeszcze większy nacisk na osiągi; motocykl wyposażony był w cylindry i głowice silnika z XR750 zamontowane na bazie maszyn z linii Sportster – w ten sposób powstał motocykl dopuszczony do ruchu drogowego, który najbardziej przypominał XR750.

W roku 1986 silnik Iron Head przeszedł do historii, a stało się to za sprawą nowego silnika Evolution w dwóch wersjach – o pojemności 883cc, z identycznym układem cylindrów i suwem jak w oryginalnym projekcie z roku 1957, oraz o pojemności 1100cc; ta druga wersja została dwa lata później zastąpiona silnikiem o pojemności 1200cc. W roku 1987 na rynek wprowadzony został również model XLH883 Hugger, co spotkało się z aprobatą zarówno niższych kierowców, jak i rosnącą rzeszą kobiet na motocyklach. W roku 1991 wszystkie modele Sportster zostały wyposażone w skrzynię biegów z pięcioma przełożeniami, a we wszystkich silnikach, poza bazową wersją 883cc, wykorzystano pas zębaty zamiast łańcucha do przeniesienia napędu na koło.

Hugger_1100_

W roku 2000 model XL1200S Sportster Sport został wyposażony w dwa czterotłoczkowe zaciski hamulcowe z przodu i jeden z tyłu, a atrakcyjny wizualnie model XL883R z roku 2002 mógł się pochwalić stylowym kolektorem wydechowym 2-1, podwójnym hamulcem tarczowym z przodu i obniżoną kierownicą. W roku 2004 wszystkie motocykle z linii Sportster otrzymały ramę nowego projektu oraz gumowe podkładki pod silniki, zaś w roku 2007 gaźniki zastąpiono wtryskiem paliwa.

Sportster_xl883c_100th_Anniversary

Harley-Davidson wiedział, że klienci potrzebują czegoś więcej, i z tego powodu w roku 2008 wprowadził na rynek model XR1200, motocykl linii Sportster wyposażony w silnik o mocy użytecznej 90 KM, odwrócony przedni widelec i potężne hamulce, lekki wahacz z kutego aluminium, nowoczesne zegary i cofnięte do tyłu podnóżki. Wypuszczona w tym samym roku wersja Nightster wtapiała się mroki nocy dzięki swoim czarnym felgom i wykończeniu silnika w kolorze kamiennej szarości, jednak jej najbardziej rozpoznawalnym elementem są używane do dziś ledowe światła stopu/pozycyjne, wpuszczone w tylne kierunkowskazy.

2008_XR1200

W roku 2010 na rynku pojawiły się motocykle, w których odnaleźć można korzenie dzisiejszych przedstawicieli linii Sportster; pierwszym z nich był XL883N Iron, który stał się modelem bazowym, a także cechujący się surowym designem XL1200X Forty-Eight, wyposażony w płaskodenny zbiornik paliwa typu „orzeszek” (peanut), oparty na projekcie zbiornika motocykla Model-5 z 1948 roku, od którego bierze również swoją nazwę.

2012_XL1200V_Seventy_Two

Dwa lata później na rynku pojawił się XL1000V Seventy-Two, który przywrócił motocyklom Sportster ich chopperowy charakter, a także nieco luźniejszy, customowy styl XL1200C. Każda z tych czterech maszyn nawiązywała do modeli Sportster produkowanych pod koniec lat 50 i w latach 60 XX wieku, których styl z kolei wzorował się na jeszcze wcześniejszych motocyklach – co nie powinno dziwić w przypadku Harley-Davidson, producenta, który na rynku pojawił się w roku 1903.

2017_Forty_Eight

Jak zatem dowodzi 60 lat historii linii Harley-Davidson Sportster, niektóre rzeczy pozostają niezmienne kiedy wszystko inne wokół się zmienia.

Więcej informacji o modelach Sportster 2017, Iron 883, Superlow, 1200 Custom, Forty-Eight, Superlow 1200T i Roadster można znaleźć na www.harley-davidson.pl

Może ci się zainteresować

MotoRmania jest zaskakującym, lifestyle’owym portalem o tematyce motocyklowej. Podstawą publikacji są rzetelnie i niezależnie przeprowadzane testy motocykli, których dodatkową atrakcją jest inspirujący sposób prezentacji zdjęć. Kompetencja redakcji MotoRmanii została wyróżniona zaproszeniem do testów fabrycznych motocykli wyścigowych klasy Superbike, co błyskawicznie ugruntowało status magazynu jako najbardziej fachowego miesięcznika motocyklowego w Polsce. Nasz portal to długo oczekiwany powiew pasji i prawdziwie motocyklowego stylu życia!

©2010 – 2023 Wszystkie prawa zastrzeżone MotoRmania.com.pl