Testujemy nawigację motocyklową Becker Mamba 4 Plus
Piotr Jędrzejak
10 czerwca 2016

Do dyspozycji redakcji otrzymaliśmy nawigację motocyklową Becker Mamba 4 Plus. Za pomocą tego produktu niemiecka firma w kwietniu 2015 r. z hukiem weszła na rynek nawigacji przeznaczonych dla motocykli, gdzie jednymi z popularniejszych producentów są Garmin, czy Tom Tom. My sprawdzamy, czy Becker Mamba 4 Plus to produkt godny uwagi?

Wyposażenie

Po otwarciu czarnego pudełka, na ogromy plus zapisuje się wyposażenie. W zestawie jest wszystko to, czego potrzeba motocykliście. Cieszymy się, że producent postarał się o dostarczenie uchwytów montażowych od renomowanej firmy RAM Mount. W zestawie znalazł się solidny uchwyt gotowy do przykręcenia do kierownicy (jest również gumka chroniąca przed zarysowaniem) oraz przyssawka RAM, którą testowaliśmy przez kilkaset kilometrów na zbiorniku Yamahy FJR1300 – tak jak się spodziewaliśmy, nie ruszyła się nawet o milimetr. Uchwyt trzymający urządzenie (stacja dokująca) jest solidny, ale dość skomplikowany – założenie lub wyciągnięcie nawigacji wymaga odkręcenia czerwonej śrubki, podniesienia zawleczki i wyszarpnięcia urządzenia. Nie jest to najbardziej praktyczne, ale nie ma najmniejszych szans, aby urządzenie wypadło przez przypadek. W pakiecie jest kabel USB oraz dwie ładowarki – z wtyczką zapalniczkową oraz taka, którą na stałe można podłączyć do układu elektrycznego motocykla. Wtyczka do uchwytu nawigacji jest wodoodporna. W zestawie jest również gąbkowy, elegancki pokrowiec na urządzenie. Dobre wyposażenie to zdecydowana zaleta Beckera Mamby 4 Plus.

P.S.: Tak, to Yamaha MT-10! Test już niebawem…

Urządzenie

Samo urządzenie sprawia wrażenie solidnej konstrukcji i wygląda po prostu schludnie. Obudowa pokryta jest gumową powłoką, co zdecydowanie poprawia uchwyt, również w rękawicach motocyklowych. Do obsługi służą dwa,
wygodne przyciski oraz oczywiście ekran dotykowy o przekątnej 4,3″, z powłoką anty-odblaskową. Pod tylną klapką ukrywa się gniazdo USB (nie jest to zbyt wygodne, ale USB używa się rzadko i jedynie przy komputerze, więc to bez różnicy) bateria typu BL-5C (łatwo ją dokupić, wymienić lub mieć kilka sztuk na zapas – system oferuje nawet chwilowe zawieszenie i zapisanie pracy na czas wymiany baterii) oraz gniazdo na kartę MicroSD do eksportowania tras lub map. Nawigację udało nam się upuścić, ale nie wywarło to na niej najmniejszego wrażenia. Ważna cecha to wodoodporność klasy IP57, czyli zanurzenie na głębokość 1m do czasu 30 minut. Ekran nawigacji oferuje wysoką jasność, dzięki czemu odczytanie informacji nawet w pełnym słońcu nie stanowi problemu. Niestety problem pojawia się jeżdżąc w nocy – wtedy minimalny poziom podświetlenia okazuje się wciąż trochę zbyt wysoki. Solidność wykonania Mamby 4 Plus to… kolejny plus!

System

Mamba 4 Plus uruchamia się zadowalająco szybko, po starcie pokazując przejrzyste menu. Łatwość obsługi stoi tutaj na zdecydowanie wysokim poziomie. Wprawdzie dogrzebanie się do niektórych funkcji po raz pierwszy zajmuje więcej czasu, jednak każde kolejne użycie staje się już intuicyjne. Na szczęście na pierwszą wspólną podróż Mamba udała się z nami samochodem, a za obsługę odpowiadał pasażer – nie wyobrażamy sobie, aby nauczyć się tej nawigacji w czasie prowadzenia motocykla. Wpisywanie adresu czy sterowanie funkcjami nawet w grubych rękawicach nie stanowi żadnego problemu. Becker Mamba 4 Plus posiada głośnik o przyzwoitej głośności. Ma też (a może przede wszystkim) bluetooth, za pomocą którego w łatwy sposób można podłączyć ją do zestawu głośnomówiącego. Jak to mówią za wielką wodą: „so far, so good”!

Mapy i nawigowanie

Jedną ze zdecydowanie najważniejszych „motocyklowych” cech Beckera Mamby 4 Plus jest opcja „kręta droga” przy wyznaczaniu trasy. Poza typowymi funkcjami „szybka / krótka / łatwa trasa”, Mamba oferuje też „krętą trasę”, która posiada 3 dodatkowe poziomy: „kręta i długa / kręta i bardzo długa / kręta i ekstremalnie długa”. Dla przykładu – w tej ostatniej opcji Becker zamienia 230-kilometrową, nudną podróż w krętą drogę o długości 410 km. Nie ma wątpliwości, że każdy znajdzie tutaj coś dla siebie.

Czas obliczania trasy określamy jako niezbyt krótki. Być może to dlatego, że jesteśmy przyzwyczajeni do Map Google, gdzie takie rzeczy dzieją się natychmiastowo. O ile przy krótszych podróżach jesteśmy w stanie to przetrzymać, to w drodze na Slovakiaring (725 km, 3 kraje), po celowym pomyleniu trasy, przeliczanie zajmowało Beckerowi na tyle długo, że w tym czasie można było popełnić 3 kolejne błędy. Nie wiemy również z czego to wynika, ale Mamba za wszelką cenę chciała poprowadzić nas inaczej, niż jeździmy zazwyczaj w okolicy czeskiego Ołomuńca (porównanie w załączniku). Propozycja Beckera miała okazać się dłuższa o 10 minut i 10 km, dlatego pojechaliśmy swoją drogą, jak zwykle nie spotykając przeszkód.

Kolejnym ogromnym problemem jest obsługa zbliżania i oddalania widoku mapy. Zoom jest po prostu wredny. Do dyspozycji mamy guziki plus i minus, jednak zoom zawsze centruje się w środkowym punkcie ekranu, a skok pomiędzy poszczególnymi widokami jest zbyt duży. W efekcie, jeżeli przed zoomem nie ustawisz pożądanego elementu w centrum ekranu, po naciśnięciu plusa zwyczajnie zgubisz orientację. Becker podkreśla funkcję RouteMove, czyli zmianę trasy jednym przeciągnięciem palca. Oczywiście, o ile trafisz, a na pewno nie trafisz, co sprawdziliśmy w okolicy Ołomuńca. A teraz wyobraźcie sobie, że musicie połączyć tę czynność z nieudanym zoomem… Nie macie pojęcia, ile przekleństw z tego powodu poleciało.

Dokładność map nawet w ciemnych zakątkach Polski powinna jednak wynagrodzić wszelkie trudy przeliczania tras. Tutaj Becker stanął na wysokości zadania, a gdyby tego było mało, to każdy użytkownik otrzymuje licencję LMU Lifetime umożliwiającą dożywotnią aktualizację map w cenie produktu. Mambę 4 można kupić w dwóch opcjach: z mapami 20 lub 47 krajów.

Po wytyczeniu trasy, Becker oferuje opcję przeliczenia trasy alternatywnej. Wśród kolejnych opcji można znaleźć też wykres pokazujący nachylenia i poziomy, na jakie będzie wspinała się nasza ścieżka. Mamba zawiera renomowane przewodniki o kempingach ADAC (co przyda się tylko w Niemczech) oraz przewodnik Marco Polo z dodatkowymi informacjami o wielu miastach i punktach POI.

Becker obsługuje eksportowanie map w formacie *.gpx, a po podłączeniu urządzenia do komputera przez USB, można użyć wygodnego programu instalowanego bezpośrednio z poziomu nawigacji. Pokonywaną trasę można nagrywać i również przenieść na PCta.

Podsumowanie

Największym problemem nawigacji Becker Mamba 4 Plus jest… nawigowanie. W naszym przypadku mieliśmy dziwny problem z wyznaczeniem trasy (Ołomuniec, to samo zdarzyło się jeszcze raz), a zoom powodował podnoszenie temperatury ciała. Jeżeli jednak podejdziecie do tematu spokojnie, przygotujecie trasę wcześniej i nauczycie się obsługi map – nawigowanie powinno pójść gładko. Gdy teraz myślimy o wspomnianych problemach, wydaje nam się, że jednym z powodów mogła być nasza niecierpliwość. Poza tym Mamba 4 Plus to same zalety. Wykonanie, wyposażenie, konstrukcja menu, dożywotnia aktualizacja – wszystko stoi tutaj na wysokiej półce.

Czy nawigacja Becker Mamba 4 Plus z mapami 47 krajów jest warta uwagi za 2099 złotych?  A może wolicie opcję z 20 krajami za 1599 złotych? Według nas to obie te warianty (w zależności od Waszych wymagań dotyczących obszaru) są godne uwagi – szczególnie ze względu na wysoką jakość produktu.

Szczegóły znajdziecie oraz zakupu nawigacji dokonacie na stronie Beckerpolska.pl.

Mapy w zestawie 47 krajów:
Austria, Albania, Andora, Belgia, Bułgaria, Bośnia i Hercegowina, Białoruś, Szwajcaria, Czechy, Niemcy, Dania, Hiszpania, Estonia, Francja, Finlandia, Liechtenstein, Wielka Brytania, Gibraltar, Grecja, Węgry, Chorwacja, Włochy, Irlandia, Islandia, Kosowo, Luksemburg, Litwa, Łotwa, Malta, Monaco, Mołdawia, Macedonia, Czarnogóra, Norwegia, Holandia, Portugalia, Polska, Rumunia, San Marino, Rosja, Szwecja, Słowacja Słowenia, Serbia, Turcja, Ukraina, Watykan. Mapy są zainstalowane w pamięci urządzenia. Usługę dożywotniej aktualizacji map LMU należy uruchomić w terminie 30 dni od zakupienia nawigacji.
LMU – Lifetime Map Updates – usługa dożywotniej aktualizacji map wliczona w cenę nawigacji. Pobieranie map odbywa się przez internet za pośrednictwem bezpłatnego programu Becker Content Manager 4 razy w roku.

Dane techniczne:
– Wyświetlacz: 10,9 cm (4,3 cala) ekran dotykowy Blanview, 480×272 pikseli

– Wymienny akumulator: 1150mAh
– Wymiary: 130 x 92,2 x 29 mm
– Pamięć: Wewnętrzna pamięć flash 8 GB
– Połączenia: Mini USB
– Sloty: Micro SD (do 32 GB, klasa 6)
– System GPS: Zintegrowany
– Obsługiwane języki: Bułgarski, duński, niemiecki, angielski, estoński, fiński, francuski, grecki, włoski, czeski, chorwacki, łotewski, litewski, niderlandzki, norweski, polski, portugalski, rumuński, rosyjski, serbski, słowacki, słoweński, hiszpański, czeski, turecki, ukraiński.

W zestawie:
– Urządzenie nawigacyjne Becker Mamba.4 LMU plus
– Stacja dokująca z mocowaniem śrubowym
– Metalowy uchwyt motocyklowy firmy RAM-Mounts
– Kabel połączeniowy z zasilaniem elektrycznym motocykla
– Kabel USB PC
– Etui
– Instrukcja obrazkowa: szybki start

Piotr Jędrzejak
Redaktor naczelny

Głównodowodzący portalem. Nie je, nie śpi, żyje newsami ze świata motocyklowego. Związany z laptopem. Zdarza mu się poprawiać "waCHacze" po kumplach z redakcji. Po mieście szaleje Street Triplem 675. Skontaktuj się Masz sprawę ? Skontaktuj się:

Materiały premium

czytaj kolejne artykuły