Schuberth C3 trafił do naszej redakcji półtora roku temu. W tym czasie pokonał na mojej głowie dystans blisko 20 tysięcy kilometrów. To wystarczająco dużo, aby dobrze go poznać i móc napisać kilka słów na jego temat.
Gdy wiele lat temu ludzie z firmy Schuberth jako pierwsi na świecie zamontowali w swoim kasku blendę przeciwsłoneczną, konkurencja straszyła klientów, że takie rozwiązanie wpływa negatywnie na bezpieczeństwo motocyklisty. Dziś wszyscy już wiemy, że odpowiednio wbudowana blenda w żaden sposób nam nie zagraża, a jedynie zwiększa komfort podróżowania w słoneczne dni. Wie o tym również konkurencja, która przestała straszyć i… sama zaczęła stosować przeciwsłoneczne blendy w swoich kaskach.
Model C3 to najmniejszy kask szczękowy dostępny na rynku.
Jego premiera była jednocześnie początkiem wielkiej ekspansji firmy Schuberth na rynki zagraniczne (wcześniej niemiecki producent skupiał się jedynie na rodzimym rynku). Inżynierowie w przypadku C3 postawili przede wszystkim na bezpieczeństwo i komfort. Kask, jak na klasycznego „szczękowca”, jest zaskakująco cichy, a przy okazji bardzo szczelny. Od kiedy zacząłem w nim jeździć, przestałem nawet używać kominiarki. Jednocześnie C3 zapewnia bardzo dobrą wentylację więc problemu nie ma także w upalne dni. Gdy z kolei zaczyna padać, przed parowaniem wizjera ratuje nas Pinlock. Jego działanie jest wzorowe absolutnie w każdych warunkach. No może z jednym, drobnym wyjątkiem… Wizjer poddał się dopiero, gdy pewnego styczniowego dnia robiliśmy testy w temperaturze -20 stopni Celsjusza. Wtedy wydychana w powietrzu para po prostu zamarzała na jego powierzchni. Póki co nie istnieje wizjer, który poradziłby sobie w takich warunkach (potrzebowałby chyba nadmuchu ciepłego powietrza…). Po półtorarocznej intensywnej eksploatacji (czyt. bestialskim traktowaniu) Pinlock trzeba było wymienić na nowy, choć i tak jestem zaskoczony, że wytrzymał ze mną tyle czasu…
Podczas jazdy z dużymi prędkościami C3 zachowuje się bardzo stabilnie.
Często podkreślane przez producenta testy wykonywane w tunelu aerodynamicznym przynoszą tu widoczny, namacalny efekt. Otwieranie i zamykanie otworów wentylacyjnych oraz blendy przeciwsłonecznej podczas jazdy przychodzi bardzo łatwo. Pomimo długotrwałej eksploatacji wszelkie mechanizmy wciąż działają sprawnie.
Wykonane z materiału Coolmax wnętrze kasku warto wypiąć i wyprać po każdym sezonie. Wszystkie elementy są bardzo trwałe, więc kupując ten model można się nastawić na długą, wspólną przygodę przez kolejne lata. Od czasu do czasu można jedynie wybrać się z kaskiem do serwisu na drobny przegląd.
Model C3 jest idealny do dwóch zastosowań.
Pierwsze z nich to turystyka. W dalekiej trasie każdy doceni wygodę i komfort podróżowania. Drugie zastosowanie to częsta jazda po mieście. Zwykły kask integralny musisz co chwilę zdejmować i zakładać, a tu przy pomocy jednego przycisku jedynie otwierasz „szczękę”. Kask pozostaje wciąż na głowie, gdy płacimy na stacji za paliwo, chcemy się czegoś napić, czy potrzebujemy chwycić za aparat i szybko zrobić zdjęcie. Naprawdę wygodna sprawa. Niektórzy w upalne dni lubią również jeździć z podniesioną „szczęką”, choć teoretycznie, zgodnie z instrukcją obsługi, nie powinno się tego robić… Jeżeli chodzi o motocykle stricte sportowe i jazdę np. po torze, o „szczękowcu” trzeba zapomnieć, to już nie jego bajka. W tej kategorii Schuberth ma model SR1, czy najnowszy, bardziej uniwersalny S2. Słowem podsumowania: użytkowany przeze mnie C3 nie kosztuje wprawdzie mało, ale mogę śmiało powiedzieć, że jest wart każdej wydanej na niego złotówki. Do wyżej opisanych celów polecałem go swoim znajomym i teraz ze spokojnym sumieniem mogę polecić również Wam.
Podstawowe informacje w skrócie:
Masa:1570 gramów
Głośność: (a raczej cichość): 84 dB przy100 km/h
Wentylacja:7 litrówpowietrza na sekundę przy100 km/h
A.R.O.S. Anti Roll Of System – zapobiegający przesunięciu się kasku podczas wypadku
Szyba z systemem Pinlock
Wysuwana blenda przeciwsłoneczna
Otwierana szczęka
Możliwość dokupienia dedykowanego systemu SRC (Intercom, radio, MP3 itp.)
Rozmiary XS – XXXL
Cena: od 2099 zł
Co ciekawe, Schuberth jest jedyną firmą podającą dokładne, szczegółowe parametry techniczne dotyczące kasku. Ach ta niemiecka precyzja…
Więcej szczegółowych danych na www.schuberth.com