Wśród ogłoszeń sprzedażowych znalazł się motocykl, który fabrycznie ma 182 KM, a jego sprzedawca twierdzi, że dokonał udokumentowanych modyfikacji i do jego prowadzenia wystarczy prawko jazdy kategorii A2. Sprawdzamy, czy to w ogóle możliwe…
Czasami to, co podsyłacie nam w mailach, nie mieści się w głowie. Tym razem Kamil wysłał nam linka do popularnego serwisu z ogłoszeniami sprzedaży i napisał:
Witam,
mam takie pytanie: jak możliwe jest, aby Yamaha R1 zarejestrowana była na kategorię prawa jazdy A2?
Nie zabieram się do kupna, ale mam pewną obawę, że osoba sprzedająca taki motocykl może przyczynić się do śmierci niedoświadczonego motocyklisty wprowadzając go w błąd, że może poruszać się na kategorii A2…
Pozdrawiam. 🙂
Aby upewnić się, jak (a przede wszystkim CZY) możliwe jest, żeby eRłanem jeździć posiadając prawko A2, przekazaliśmy to pytanie naszemu ekspertowi, Marcinowi Kukawce z HigH Szkoła Jazdy:
Odpowiedź brzmi NIE, ale oczywiście postaram się ją uzasadnić.
Prawo jazdy kategorii A2, zgodnie z Art. 6 ust. 3 ustawy o kierujących z dnia 5 stycznia 2011 roku, stanowi co następuje: „Prawo jazdy stwierdza posiadanie uprawnień do kierowania: (…) kategorii A2: motocyklem o mocy nieprzekraczającej 35 kW i stosunku mocy do masy własnej nieprzekraczającym 0,2 kW/kg, przy czym nie może on powstać w wyniku wprowadzenia zmian w pojeździe o mocy przekraczającej dwukrotność mocy tego motocykla”.
Przeanalizujemy więc jak się mają dane techniczne motocykla Yamaha YZF-R1 do tego przepisu i ewentualnych zmian. Za przykład posłuży nam świadectwo homologacji motocykla z roku 2014 (które, jeżeli chcecie, możecie obejrzeć obok). Producent podaje jego moc znamionową na poziomie 133,9 kW oraz stosunek mocy do masy 0,65 kW/kg. Mając powyższe na uwadze, nie ma takiej możliwości, aby motocykl po przeróbce związanej z ograniczeniem mocy spełnił wymagania dla osób posiadających prawo jazdy kategorii A2. Nawet doprowadzenie do zmniejszenia mocy poniżej 35 kW nie pozwoli na prowadzenie tego pojazdu z prawem jazdy kategorii A2, gdyż dwukrotność mocy maksymalnej dla kategorii A2 to zaledwie 70 kW, a przedmiotowy motocykl dysponuje mocą wyjściową 133,9 kW. Warto zatem zaznaczyć, że najmocniejszy motocykl jaki może zostać przerobiony i dostosowany do wymogów kategorii A2 prawa jazdy, może dysponować mocą maksymalną 70 kW i musi mieć masę własną co najmniej 175 kg.
Czytelnik pyta o powyższe na podstawie ogłoszenia o sprzedaży. Osobiście chciałbym zobaczyć zapisy w dowodzie rejestracyjnym tego motocykla, aby zweryfikować trafność opisu w ogłoszeniu brzmiącego: „Yamaha YZF-R1 RN22 zarejestrowana na A2”. Swoją drogą, ciekawe co sprzedający miał na myśli?
Od redakcji: Cytując z ogłoszenia: „Wszystko jest udokumentowane (wykresy, faktura, badanie techniczne)”. Kontaktowaliśmy się ze sprzedawcą, no i niestety, nie zgodził się on udostępnić nam wspomnianych dokumentów….