Od strupa do… laleczki! Przedsezonowe odświeżanie motocykla
Eliasz Davidson 31 marca 2014
Gdy za oknem taka pogoda, aż żal nie odpalić swojego motocykla i wybrać się w teren. Co zrobić, gdy fura po ciężkim sezonie niezbyt się do tego nadaje? Dzięki małej pomocy KTM oraz uprzejmości KTM Olsztyn, Eliasz pokazuje na przykładzie swojej setki, jak odbudować motocykl.
Po sezonie, szczególnie takim, gdy chęć do jazdy jest większa niż stan konta, motocykl zazwyczaj prosi się o remont. Mój KTM SX 125 silnikowo – dzięki regularnym serwisom – przeżył bez problemu końcówkę zeszłego roku. Jednak ogólny stan techniczny motocykla nie powalał, a raczej wyciskał łzy i powodował ból serca. Za każdym razem przepraszałem Katie M. i obiecywałem, że niedługo będę mógł się nią zająć i powoli zakupowałem części potrzebne do jej odbudowy. Niezwykle pomocna w tym okazała się paczka od KTM, którą dostałem za swoją pracę (dzięki Basia!). Cieszyłem się jak dzieci w Afryce podczas deszczu, gdy przyszedł upragniony dzień, a raczej tydzień, gdy mogłem zająć się moją setą. Dzięki uprzejmości salonu KTM Olsztyn, miałem okazję o nią zadbać w jednym z najlepiej zaopatrzonych serwisów offroadowych w Polsce oraz liczyć na pomoc Piotra – mechanika, którego moim nieskromnym zdaniem uważam za czołowego znawcę tematu pomarańczowych motocykli.
Mniej więcej w ten sposób moja setka była traktowana jeszcze przed zafundowaniem jej serwisu:
Aby motocykl znowu zaczął być sexy wystarczył worek nowych części, trochę chemii, czasu i fachowych rad.
Pomarańczowy mikołaj przysłał prezenty, a teraz czas zabrać się do roboty.No to jedziemy!Nawet po gruntownym myciu, sprzęt nie wygląda to za dobrze…Zardzewiała „grucha”…… i podnóżki.Wytarty dekiel…… z dźwigni biegów też nie dużo zostało.Kto by pomyślał, że na takiej zębatce da się dojeździć trening w piasku?„Tuningowe” klamki na jeden palec.Pora wjechać na serwis!W wolnej chwili czas na relaks przy tematycznej lekturze.Bike Porn – jedziemy dalej! Do tego stopnia prac każdy laik będzie potrafił dotrzeć. Wystarczy korzystać z serwisówki lub po prostu zapamiętywać (i najlepiej fotografować) kolejne etapy rozbiórki.Do gruntownej odbudowy jeszcze daleko, ale przy okazji wymiany uszczelki sprzęgła, możemy sprawdzić stan tarcz i przekładek. Stopień trudności: super lajt.Przydałoby się to wszystko wyczyścić!Przed…… i po spotkaniu z chemią. „Strażak Sam” przyniósł specjalny środek do czyszczenia aluminium. Po polaniu rdza po prostu spłynęła. Sorry Artur za zużycie twojego „miodku”. Jeszcze tylko pół godziny grzania palnikiem i efekt „factory” gwarantowany!Chłodnice „wielokrotnego prostowania” Na szczęście KTM wie, jak zrobić mocne „żeberka”!Już mi się nie chciało robić zdjęć, ale praca wciąż wre!Typowe dla pomarańczowych setek: obrobione zabezpieczenie bolca zaworu wydechowego i o-ring puszczający nagar.Na szczęście tanie i łatwe w naprawie. Za kilkanaście złotych kupujemy o-ring z nowym zabezpieczeniem i cieszymy się czystym cylindrem. Przynajmniej przez kilkanaście mth…Pocenie spod „dużego” dekla od strony sprzęgła. Najczęściej spowodowane złym założeniem uszczelki, zastosowaniem taniego zamiennika lub dostaniem się brudu podczas montażu. Ja chciałem przyoszczędzić i wykorzystać ją drugi raz. Niestety, nie udało się. Najprostsze rozwiązanie? Założyć nową, oryginalną!Nit, końcówka za 60 zł i dźwignia jak nowa!Nowy dekiel. Aż szkoda jeździć w butach crossowych…DID ERT2 powinien trochę wytrzymać.Szczególnie w zestawie z Supersproxem! <3Nowe klameczki i gumeczki! 😀Wypalony, ręcznie robiony „puzon”. Czy może być coś piękniejszego w 2t?Efekt końcowy powala!Z każdej strony…… i perspektywy.Piotrek, dzięki za pomoc!Oskar, dzięki za wpuszczenie nas na serwis!I dzięki KTM za części!Dat ass! Aż kusi, żeby przepalić…
Ja z efektu jestem niesamowicie dumny, dlatego tym bardziej boli mnie serce na myśl, że czas się pożegnać. Katie M. teraz szuka nowego, kochającego właściciela… Wszystko jednak ku wyższym celom. Czas wsiąść na coś większego!
Redaktor Offroad. Eliasz ma KTMa, kocha KTMy i wszystko to, co się z nimi wiąże. Jego pokój jest pomarańczowy, tak samo jak bokserki. Poza tym, uwielbia motocross - w błocie objedzie nas wszystkich. Dwa razy. Masz sprawę?Skontaktuj się. Masz
sprawę ? Skontaktuj się:
Każdy motocyklista, nawet ten wyjeżdżający motocyklem w trasę raz na miesiąc, powinien wiedzieć jaki jest cel regularnego odświeżania kombinezonu. Mówi się, że kombinezon to druga skóra motocyklisty. Ja zgadzam się z tym w 100%. A skoro tak, to chyba prostym... »
Wstęp Witaj w artykule, który ma na celu zmotywować Cię do Twojego pierwszego wyjazdu na tor. 😊 Wraz z rozwojem gospodarczym Polski, trudno nie dostrzec wzrastającego zainteresowania rodaków tematem torowania po małych i dużych obiektach. Także świadomość potrzeby doskonalenia swojej... »
W drugiej części testu platformy na hak służącej do przewożenia motocykli pokazujemy montaż i mocowanie maszyny… Montaż platformy nie jest skomplikowany. Nie założycie jej tak szybko jak można podpiąć przyczepkę ponieważ wymaga dokręcenia łącznie 5 śrub obejmujących kulę haka, ale... »
Po co w dwusuwach wielka grucha zwana rezonansowym układem wydechowym? Dlaczego potrafią mieć tak wielką moc? No i co mają wspólnego z jednorożcami?! »
Zbliżają się majówka i „specyficzny”, ograniczony pandemią okres urlopowy. Wielu z nas planuje bliższe lub dalsze wyprawy motocyklowe. Jak do nich przygotować naszą maszynę, żeby nie sprawiła nam kłopotów podczas wyjazdu? Po pierwsze powinniśmy zadać sobie pytanie czy nasz motocykl... »
Zapewne czytając różne opisy motocykli, zdarza wam się natrafić na określenie w stylu – „niby koni jest mniej, ale to są tłuste konie” albo „ten ma więcej koni, ale tylko na papierze”. Podobnie jak w przypadku różnych innych mitów i ten... »
Generalnie to jest tak … im więcej luzu, tym człowiek szczęśliwszy. Ale nie w silniku naszego motocykla. Luz, który spędza sen z powiek większości jeźdźców to ten, tak zwany, zaworowy. Dlaczego? Bo wszyscy się go boją. Jak jest za duży... »