Spis treści
Niezależnie od tego czy jesteśmy turystami odwiedzającymi najdalsze zakątki globu, czy mamy aspiracje do sportowej jazdy i urywania kolejnych setnych sekund na torach wyścigowych, lub po prostu używamy motocykla do przemieszczania na co dzień z punktu A do B każdy z nas chce dysponować jak najlepszą trakcją, stabilnością i widocznością.
To ciekawe spostrzeżenie bo wychodzi na to że niezależnie od stylu naszej jazdy wszyscy chcemy mieć jak największą kontrolę nad motocyklem…
Fizyka działająca na drodze i ta działająca na zawodnika MotoGP jest taka sama, różnić będzie się tylko strategia kierowców … poruszając się w ruchu publicznym każdy zakręt każdy metr drogi może nas zaskoczyć, musimy brać poprawkę na innych użytkowników drogi, natomiast trenując na zamkniętym obiekcie kręcimy się w „kółko” bez znaczenia czy jest to Tor wyścigowy, Plac manewrowy czy np. Owal… owa powtarzalność daje nam możliwość weryfikowania czy decyzje które podejmujemy są najskuteczniejszym wyborem, a czym jest skuteczność ? jest to projektowaniem przejazdu tak aby motocykl w złożeniu był jak najkrócej, bo przecież jadąc na wyprostowanym motocyklu jesteśmy bezpieczniejsi niż w sytuacji gdy zdzieramy podnóżki naszej maszyny w zakręcie.
Wielu świadomych kierowców samochodów wraz z pierwszym opadem śniegu uważa za konieczne wyjechanie na jakiś zamknięty bezpieczny spot w którym mogą sprawdzić jak zachowuje się samochód w warunkach zaśnieżonej mało przyczepnej nawierzchni… odpowiednikiem takiej sytuacji dla motocyklistów jest Flat Track – ubita ziemia jest zdecydowanie mniej przyczepna niż gorący od słońca czysty asfalt na torze a więc wszystkie błędy i złe nawyki kierowcy są eskalowane przy dużo niższych prędkościach… zmniejszając ryzyko kontuzji i zniszczenia motocykla.
Co to jest FLAT TRACK ?
Flat track znany również jako Dirt Track, to forma sportów motocyklowych odbywających się na owalnych, płaskich torach zwykle pokrytych gliną lub żwirem. Sport ten jest popularny w Stanach Zjednoczonych, chociaż zyskuje też na popularności w innych częściach świata, w Hiszpanii, Włoszech, Czechach czy Niemczech a to za sprawą takich tuzów jak Valentino Rossi, Marc Marquez czy Casey Stoner
Motocykle
Zawodnicy korzystają z lekkich motocykli wyposażonych w specjalne opony, które zapewniają odpowiednią przyczepność na nawierzchni zazwyczaj na kołach 17” lub 19”. Często spotkać można także duże motocykle V-twin o pojemności do 1200 cm3. Charakterystyczne dla tej dyscypliny jest demontowanie przedniego hamulca ze względów na ryzyko „ścięcia” przedniego koła.
Styl jazdy
Wyścigi Flat Track charakteryzują się jazdą w uślizgu kontrolowanym zakrętach, co sprawia, że są ekscytujące i widowiskowe ale przede wszystkim uczą odpowiednich reakcji na nadsterowność i utratę przyczepności kół motocykla, ze względu na płaską geometrię toru mimo, że można tą dyscyplinę zaliczyć do offroadu, dynamika pracy z motocyklem ma więcej wspólnego z asfaltem niż enduro bądź motocrossem przez co stanowi idealny pomost między tymi dyscyplinami.
Kategorie wyścigów
Istnieją różne kategorie wyścigowe w flat track, w tym Short Track, Half Mile, Mile i TT Races, które różnią się długością i charakterem toru w tej ostatniej występują również zakręty w prawo i skoki oraz regulamin dopuszcza używanie przedniego hamulca.
Flat track to sport wymagający od zawodników umiejętności jazdy w warunkach permanentnego ślizgu, utrzymywania równowagi na luźnej nawierzchni i szybkiego podejmowania decyzji w dynamicznie zmiennych sytuacjach wyścigowych.
Trenować Flat Track to tak jak uczyć się poślizgów samochodem na śniegu – niska przyczepność eskaluje problemy powodowane przez kierowcę przy zdecydowanie niższych prędkościach niż w przypadku suchego asfaltu.
Pod Wrocławiem znajduje się Szkoła Ślizgu jedyna szkółka Flat Track w Polsce, obiekt prowadzony przez licencjonowanego instruktora doskonalenia techniki jazdy kat A. Bartka Tymoszuka który wynajmuje motocykle oraz pełen zestaw ochraniaczy, butów i kasków tak aby każdy motocyklista bez względu na doświadczenie mógł zweryfikować swoją technikę jazdy, trenują zawodnicy, turyści, dzieci oraz miłośnicy speedwaya.
Aby zacząć jazdę w uślizgu należy zastanowić się nad pozycją – gdzie siedzieć by dźwignie sił działające na nasze ciało były jak najmniejsze, przemyśleć jak motocykl zachowuje się gdy przyspieszamy, a jak gdy zwalniamy, oraz w jaki sposób projektować nitkę przejazdu aby nie tworzyć dodatkowych problemów. To wszystko dzieje się przy prędkościach nie przekraczających 30 km/h więc jest to stosunkowo jak na Motorsport bezpieczne. Pomimo niskich prędkości bodźce wysyłane przez nasz pojazd są dużo większe niż w przypadku jazdy po szosie dlatego też flat track to świetny przykład „nauki przez zabawę”.
Dopiero zaczynam czy Flat Track jest dla mnie?
Na przestrzeni ostatnich 4 lat, zauważyliśmy, że bardziej od doświadczenia motocyklowego liczy się ogólna sprawność psychomotoryczna propriocepcja i otwartość na słuchanie niż sensu stricte doświadczenie motocyklowe…
Czy mogę przyjechać ze znajomymi?
Stawiamy (Szkoła Ślizgu) na bezpieczeństwo i higienę treningów więc nie dopuszczamy grup większych niż 4 osobowe, tym niemniej zazwyczaj sugerujemy treningi 1:1 z certyfikowanym instruktorem doskonalenia techniki jazdy kat A. To ważne aby dozować emocje, kontrolować zmęczenie, i krok po kroku metodycznie łączyć fundamenty jazdy. Natomiast jazda w grupie umożliwia nauczanie modelowe, decyzja należy do Was, ale warto pamiętać by grupa była względnie na podobnym poziomie.
Motocykle
W Szkole Ślizgu używamy jednocylindrowych motocykli, o rozmiarze i mocy odpowiedniej dla wieku i poziomu doświadczenia naszych gości.
- YCF 50 A – automat z hamulcem tylnym jak w rowerze wyposażony w blokadę gazu i hak żużlowy. Na tym pojeździe przy blokadzie motocykl nie przekracza 5 km/h to propozycja dla najmłodszych.
- YCF 88 Supermoto – 10” koła, półautomatyczne sprzęgło dzięki któremu motocykl nie zgaśnie nawet przy zblokowaniu tylnego koła, hamulce jak w rowerze – idealny na wstęp do jazdy dla dzieci powyżej 8 roku życia ale także świetny sprzęt do nauki ślizgania na kolanie dla dorosłych.
- YCF Sunday 147 14” koła i silnik znany z MRF 140 SM fabrycznie przygotowany framer do jazdy bokiem, idealny dla użytkowników od 12 roku życia a także dla drobniejszych rajderów i rajderek. Idealny przyjaciel do nauki ślizgu.
- Kayo K2 FT – 19” 230 cm3 krótkie przełożenia i wysoka kierownica idealny dla dużych i doświadczonych kierowców.
- Kayo T4 FT – najmocniejszy największy i najcięższy motocykl którym żonglujemy w procesie szkoleń zmieniając setup z Enduro do Supermoto lub FT. Od 2024 roku wyposażony również w hamulec w kciuki tzw. Thumb Brake.
- Motocykl Żużlowy z silnikiem Yx 140 – moc i przełożenia przystosowane do jazdy w nieustannym uślizgu przy maksymalnej prędkości do 40 km/h gratka dla fanów żużla, wystarczający by poczuć emocje speedwaya nie kończąc przy okazji w szpitalu…