Jak dobrać odpowiednie ciśnienie? Jak poznać, że opona była zbyt gorąca lub zbyt zimna i w efekcie jak to widać po zużyciu opony?
Na te pytania odpowie Wam Jurek „Jurgen” Głodek #113, polski zawodnik supermoto. Na swoim fanpage’u Mogę Być Szybki prowadzi serię vlogów o technice motocyklowej. Wcześniej opowiadał o konfiguracji pompy i zacisku hamulcowego, później tłumaczył skąd bierze się przyczepność opony, a teraz porusza temat o ciśnienia i zużycia.
Na torze te dwa aspekty zawsze idą w parze. Zbyt wysokie lub zbyt niskie ciśnienie wpływa na ułożenie opony, co wpływa na występujące w niej tarcie, co z kolei wpływa na temperaturę gumy, a po dodaniu tych (i kilku innych czynników) otrzymujemy odpowiedź w postaci zużycia opony oraz tak zwanego „gorącego” lub „zimnego” rozdarcia gumy.
Nie otrzymacie tutaj konkretnej odpowiedzi, jaką wartością ciśnienia nabić swoją oponę. Ale poznacie wiedzę, która pomoże Wam to zrozumieć i samodzielnie określić. Jurgen, dzięki!