Uratował czy nie? Analiza techniki jazdy :)

- MotoRmania

To zdjęcie zostało wykonane podczas Mistrzostw Włoch na torze Mugello – bohaterem jest Michael Girotti, który posłuży nam do analizy takich przypadków.

Jeżeli jedziesz w dowolnej klasie Mistrzostw Włoch, nawet na końcu stawki, to jesteś „kotem”. Jesteś po prostu szybkim zawodnikiem. Ale nawet szybcy zawodnicy często wykazują duże braki treningowe, kiedy przychodzi do kontroli motocykli w uślizgu. Jadący Yamahą R6 w specyfikacji Supersport Girotti być może powinien poświęcić na treningach więcej uwagi na pracę ciałem w uślizgu.

Przeanalizujmy zatem co się stało. Dlaczego patrząc na to zdjęcie powinniście się od razu domyślić, że tego się nie dało uratować.

Cztery elementy wskazują, że w tej chwili zawodnik kompletnie nie kontroluje motocykla – w zasadzie pięć. Pierwszym zasadniczym jest fakt, że jest w uślizgu na pełnej kontrze co jest oczywiste, ale nie robi nic co pokazuje, że ten uślizg jest kontrolowany. Uślizg nie jest utrzymywany poprzez kontrolę gazu ( gaz zamknięty), nie jest kontrolowany przez tylny hamulec ( hamulec odpuszczony), nie jest kontrolowany przez przedni hamulec ( tak, można na rozmiar uślizgu tyłu wpływać również przednim hamulcem – dociśnięty powoduje, że tylne koło zaczyna nas bardziej wyprzedzać, co możecie przećwiczyć na naszych treningach w Moto Angeles) – to oznacza, że rider jest w 100% poza kontrolą. Dodatkowo jego ciało jest w pozycji, która podnosi środek ciężkości zamiast go obniżać i przeciwdziałać highside’owi. Zobaczcie jaką pozycję powinien odruchowo przy rozpoczęciu uślizgu przyjmować Michael, aby dać sobie większą szansę na wyjście cało z takich sytuacji.

Na zdjęciu powyżej widzicie klasyczną pozycję flat trackową, a na dwóch zdjęciach pod nim zobaczycie jak ćwiczą ją Franco Morbidelli i Valentino Rossi. Zwróćcie uwagę na różnicę w ułożeniu ciała na klasycznym zdjęciu flat trackowym gdzie zawodnik kontroluje slajd, a ułożenie pozycji ciała Girottiego. Tułów jest zwrócony w odwrotnym kierunku. Co było niewątpliwie jedną z przyczyn tego co się wydarzyło później.

To co różni nas przeciętnych Kowalskich, a także niektórych dobrych zawodników, od najlepszych jest brak umiejętności odpowiedniego zachowanie podczas uślizgu. Dlatego, że w uślizgu w zasadzie nie jeździmy nigdy, a jeżeli już się to przydarzy to zazwyczaj jest sytuacją kiedy, cytując klasyka : „mózg wysyła maila do kupy, że spotkanie jest w majtkach”. Przygotowanie do takich sytuacji należy trenować poprzez zorganizowanie sobie warunków do jazdy w permanentnym uślizgu. Po to, aby nasze ciało wyrobiło „odruch mięśniowy” ustawiania pozycji w sposób flat trackowy – to dlatego Rossi, Marquez i spółka spędzają na flat tracku tyle czasu. Jeżeli chcecie być przygotowani do kontroli uślizgu na torze, lub w trudnej sytuacji drogowej musicie zafundować sobie odpowiednie ćwiczenia i je powtarzać. Najłatwiej sięgnąć po pit bike’i – zobaczcie jak może wyglądać wasz trening na przykładzie naszych zajęć z zespołem Motormania KidzGP.

Jeżeli macie większy motocykl typu enduro to nie róbcie nic, oprócz pozbycia się opon off-roadowych ( możecie tam założyć rainy, slicki, albo zwykłe opony drogowe). Albo przyjedźcie do nas do hiszpańskiej haciendy Motormanii na tygodniowy trening, gdzie od razu przenosimy elementy flat trackowe na asfalt:). Hiszpania od lipca się otwiera, a bilety lotnicze są super tanie. Jeżeli macie pytania to walcie do mnie [email protected]. Najważniejsze- nie czekajcie z treningami. Jeżeli nie macie pita to wypożyczcie – popracujcie godzinę tygodniowo, albo nawet raz na dwa tygodnie. To już wam dużo da.

Pozdrawiam 🙂

Pejser

Może ci się zainteresować

MotoRmania jest zaskakującym, lifestyle’owym portalem o tematyce motocyklowej. Podstawą publikacji są rzetelnie i niezależnie przeprowadzane testy motocykli, których dodatkową atrakcją jest inspirujący sposób prezentacji zdjęć. Kompetencja redakcji MotoRmanii została wyróżniona zaproszeniem do testów fabrycznych motocykli wyścigowych klasy Superbike, co błyskawicznie ugruntowało status magazynu jako najbardziej fachowego miesięcznika motocyklowego w Polsce. Nasz portal to długo oczekiwany powiew pasji i prawdziwie motocyklowego stylu życia!

©2010 – 2023 Wszystkie prawa zastrzeżone MotoRmania.com.pl