Yamaha Motor Europe rozpoczęła współpracę z twórcą motocykli typu custom Keinosuke Keino Sasaki w celu zaprojektowania koncepcyjnego motocykla prezentującego wizję Dziedzictwa Sportowego (Sport Heritage) Yamahy.
We wspólnym projekcie Keino stworzy jednoślad napędzany 4-cylindrowym, rzędowym silnikiem zapożyczonym z modelu Yamaha XJR1300. Konstruowanie motocykla potrwa kilka miesięcy i odbędzie się w nowojorskim warsztacie Keino, zaś jego premiera jest zaplanowana na lato 2014. Projekt bazuje na motywie Sportowego Dziedzictwa Yamahy – motocykli inspirowanych przeszłością, tworzonych dla przyszłości.
Potężna, klasyczna, chłodzona powietrzem, 4-cylindrowa jednostka w układzie rzędowym, generująca moc 98 KM, jest sporą odmianą dla Keinosuke Keino Sasaki, który zazwyczaj modyfikuje amerykańskie motocykle w układzie V. To wyzwanie, inspirowane japońską tradycją w motocyklach Superbike, z pewnością zaowocuje zachwycającym konceptem!
Keino i Yamaha wyznaczyli kierunek swojej współpracy: pragną stworzyć maszynę koncepcyjną w stylu retro vintage, o wysokich osiągach. „Naszym celem jest podkreślenie pięknego, chłodzonego powietrzem silnika – mówi Keino. – Kluczowe będą elementy podwozia, takie jak rama, zbiornik paliwa i przód owiewki. Dzieło będzie zgodne z wizją Yamahy dotyczącą Sportowego Dziedzictwa, lecz utrzymane w zgodzie z moją własną filozofią tworzenia motocykli. Zastosowanie elementów vintage w pojeździe legendarnej pod względem osiągów marki Yamahy jest dla mnie wyjątkową okazją. Będę się także koncentrował na wydobyciu mechanicznego piękna z tego motocykla”.
Yamaha docenia marzenia wielu entuzjastów motocykli o zbudowaniu własnego pojazdu, dostosowanego do ich indywidualnych preferencji. W celu spełnienia tego pragnienia klientów, Yamaha poświęciła ostatnie lata na nawiązanie współpracy z najbardziej znanymi i utalentowanymi twórcami motocykli typu custom na świecie. Tak powstał projekt „Yard Built”, w którym z pomocą motocyklowej magii nowoczesne jednoślady Yamaha są transformowane we wspaniałe, oryginalne pojazdy. Do niektórych motocykli ich twórcy produkują unikalne zestawy części zamiennych, dostępnych w regularnej sprzedaży Yamahy, za pomocą których klienci mogą spełnić swoje marzenia o modyfikacji własnych pojazdów. W ramach projektu „Yard Built”, przy współpracy z takimi mistrzami jak Deus czy Wrenchmonkees, powstały już wyjątkowe customy, m.in. na bazie XJR1300 i SR400.
Można powiedzieć, że dla mieszkającego obecnie w Nowym Jorku twórcy Keino współpraca z Yamahą była przeznaczeniem. Jego pierwsze doświadczenia z motocyklami miały miejsce w dzieciństwie i wszystkie dotyczyły Yamahy. „Ten projekt to dla mnie zaszczyt – powiedział Keino. – To przecież Yamaha wiele lat temu stworzyła mój pierwszy motocykl, mój TY125”.
Keino, który urodził się i wychował w Fukuoka, w Japonii, wspomina pierwszy motocykl – należącą do jego ojca Yamahę 650. Jego pierwsze szkice modyfikacji motocykla przedstawiały właśnie „650” ze zmienioną pozycją kierownicy i siedziska w taki sposób, aby młody Keino mógł usiąść na motocyklu i dosięgnąć manetek. W wieku 11 lat projektant dostał swoją własną Yamahę – dirt bike TY125. Po okresie szkolenia pod okiem Indiany Larrego i Paula Coxa w manhattańskich warsztatach American Dream Machine, Gasoline Alley i na końcu Indian Legacy, Japończyk założył Keino Cycles na nowojorskim Brooklynie.