Poznajcie motocykl Invex 998 AWD i zapamiętajcie tą nazwę dobrze, bo jest to pierwszy motocykl z kategorii litrowych sportów, który posiada napęd na oba koła.
Odpowiedzialny za niego jest Rob Hackstetter, amerykański konstruktor z niemieckimi korzeniami, co prawdę mówiąc może tłumaczyć jego pomysł. Nie wiemy, czy nazwać Roba geniuszem, czy może szaleńcem, ale na pewno jego projekt jest intrygujący.
Invex jest już w pełni ukończony, opatentowany i wygląda na to, że jest na tyle dobrze przemyślany, że amerykańska federacja wyścigów motocyklowych nie dopuściła go do Mistrzostw Superbike, ponieważ… ta konstrukcja może dawać na torze zbyt dużą przewagę! Motocykl ma rzędową, litrową czwórkę generującą 170 KM i autorską ramę rurową, specjalnie przystosowaną do przedniego napędu. W tym roku Rob planuje dorzucić jeszcze KERS – system odzyskiwania energii kinetczneh…
Rozwiązanie 2WD wbrew pozorom wcale nie jest takie nowe. Od dłuższego czasu zajmuje się tym marka Christini, a nawet Yamaha wypuściła w 2004 roku offroadowy model WR450F 2-Trac, którym mieliśmy okazję jeździć.
Przeniesienie napędu sterowane jest elektronicznie i w zwykłych warunkach podział na przednie i tylne koło wynosi 50/50. Proporcje mogą jednak zmienić się aż do stosunku 80/20, na przykład przy silnym przyspieszaniu. Całą sytuację monitoruje zestaw czujników. Hackstetter chce, aby napęd 2WD przyjął się na ulicy, ponieważ uważa, że jest zdecydowanie bezpieczniejszy, niż napęd na tylne koło, szczególnie w trudnych warunkach.
Invex 998 AWD ma jednak dwa problemy. Pierwszym z nich jest większa masa nieresorowana oraz ogólna waga motocykla – 195 kg na sucho. Drugim problemem jest cena. W 2012 roku jeden Invex został sprzedany za 132 000 dolarów…
Jak myślicie, czy napęd na dwa koła na asfalcie jest dobrym rozwiązaniem?
Silnik | |
Pojemność | 998.00 ccm (60.90 cubic inches) |
Typ | Rzędowa czwórka, 4-suw, 5 zaworów na cyliner, chłodzenie cieczą |
Moc | 170.00 KM @ 12500 RPM |
Moment obrotowy | 108.00 Nm @ 8500 RPM |
Średnica x Skok | 74.0 x 58.0 mm (2.9 x 2.3 inches) |
Zasilanie paliwem | Hackstetter split injection |
Rozrusznik | Electric |
Skrzynia biegów | 6-biegowa |
Przeniesienie napędu | HACKSTETTER AWD |
Wymiary | |
Waga na sucho | 195.0 kg (399.8 pounds) |
Wysokość siedzenia | 820 mm (32.3 inches) |
Rozstaw osi | 1,395 mm (54.9 inches) |
Podwozie | |
Skok przedniego zawieszenia | 135 mm (5.3 inches) |
Skok tylnego zawieszenia | 130 mm (5.1 inches) |
Opona przód | 120/70-ZR17 |
Opona tył | 190/50-ZR17 |
Hamulce przód | 2-tarczowy |
Hamulce tył | 1-tarczowy, 245 mm (9.6 inches) |
Pozostałe dane: | |
Max. Prędkość | 270.0 km/h (167.8 mph) |
Moc/waga | 0.8571 HP/kg |
Poj. Zbiornika | 18.00 litrów (4.76 gallons) |