Indie: małe jednoślady mają być elektryczne od 2025 roku
Piotr Jędrzejak
24 maja 2019

W Indiach motocykle do 150 ccm mają być elektryczne od 2025 roku, a trójkołowce od 2023 roku.

Indie to ogromny rynek jednośladów. W pierwszym kwartale 2019 roku sprzedano tam 21 000 000 motocykli i skuterów (w porównaniu do zaledwie 3 300 000 samochodów i pojazdów użytkowych). Ocenia się, że w 2018 roku same Indie wykręciły około 17% globalnej sprzedaży jednośladów. Mimo, że najpopularniejsze maszyny to raczej nieduże pojemności, każdy duży producent jednośladów chce być obecny w Indiach w możliwie największej skali. Dlatego wszystkie zmiany, które zajdą na rynku indyjskim, mogą mieć ogromny wpływ na ogólnoświatowe trendy jednośladów. A zapowiada się poważna (r)ewolucja…

Według kilku różnych źródeł (Times of IndiaReutersElectrek), rządowy instytut badawczy NITI Aayog zaproponował nowelizację, według której:
– od kwietnia 2023 roku każdy nowy 3-kołowiec sprzedany w Indiach musi być w pełni elektryczny;
– od kwietnia 2025 roku każdy nowy jednoślad o pojemności poniżej 150 ccm musi być w pełni elektryczny.

Źródła prezentują rozbieżne wersje projektu, ale mówi się też o elektryfikacji samochodów dostawczych, autobusów szkolnych oraz miejskich w podobnym okresie. Mówi się też o sporych dofinansowaniach rządowych na rozwój sieci stacji ładowania oraz zakupów pojazdów elektrycznych. Dokładne szczegóły jeszcze nie są znane, ale nie ma wątpliwości, że w Indiach coś (elektrycznego) jest na rzeczy. Popularyzacja pojazdów elektrycznych ma też mieć ogromny wpływ na redukcję dramatycznego zanieczyszczenia powietrza.

Sprzedaż motocykli i skuterów elektrycznych w Indiach w pierwszym kwartale 2019 wyniosła 126 000 sztuk. Sporo jak na standardy europejskie, jednak to zaledwie 0,6% ogólnej sprzedaży w Indiach. Rok wcześniej odsetek był ponad dwukrotnie mniejszy, ale szacuje się, że za 5 lat odsetek ma stanowić już 15%.

Jeżeli plan elektryfikacji niedużych pojazdów w Indiach rzeczywiście się powiedzie, można spodziewać się jeszcze większego przyspieszenia w rozwoju technologii elektrycznej na całym świecie. Zresztą sami zauważyliście, że nawet w Polsce pojawia się coraz więcej małych elektrycznych motocykli oraz elektrycznych pojazdów do transportu osobistego na niedużych odcinkach.

Piotr Jędrzejak
Redaktor naczelny

Głównodowodzący portalem. Nie je, nie śpi, żyje newsami ze świata motocyklowego. Związany z laptopem. Zdarza mu się poprawiać "waCHacze" po kumplach z redakcji. Po mieście szaleje Street Triplem 675. Skontaktuj się Masz sprawę ? Skontaktuj się:

Materiały premium

czytaj kolejne artykuły