Dainese posądza Alpinestars o użycie patentu poduszki powietrznej technologii D|Air oraz wnioskuje o zaprzestanie sprzedaży. Co z tego wyniknie?
Na pewno wiecie, że dwóch czołowych producentów ciuchów motocyklowych posiada w swojej ofercie systemy poduszek powietrznych zamontowanych np. w okolicach obręczy barkowej. Dainese ma system D-Air, a w przypadku Alpinestars system nazywa się Tech Air. Ostatnio ci dwaj włoscy producenci trochę się pokłócili, a powodem były właśnie te poduszki…
Dwa tygodnie temu o sporze poinformował amerykański portal Asphalt&Rubber. Wtedy jeszcze nie było zbyt dużo informacji, dlatego część z tych doniesień – gdy już rozeszły się po świecie – została później wyprostowana przez samych zainteresowanych.
Rozdział I. Według pierwszych raportów A&R, zaczęło się od listu w sprawie nakazu zaprzestania działalności, który Alpinestars wysłał Dainesowi. Chodziło o zaprzestanie sprzedaży produktów Dainese D-Air z powodu naruszenia patentów o algorytmach używanych do rozpoznania wypadku, czyli użycia poduszki powietrznej. (To okazało się nieprawdą, o czym w rozdziale II i III tego artykułu).
Dainese z kolei odpowiedział, że to oni już wgrali sprawę w niemieckim sądzie przeciwko Alpinestars Tech Air. Dainese czeka na pokrycie strat przez Alpinestars. Podobna sprawa sądowa miała też toczyć się w sądzie włoskim (sprostowanie poniżej). Dainese wysłał też każdemu niemieckiemu sprzedawcy produktów Alpinestars Tech Air list w sprawie nakazu zaprzestania sprzedaży.
Jak zauważa redakcja A&R, jednym z powodów niezadowolenia obu marek mogło być „podkupienie” kontraktu z BMW. Dainese od dawna współpracuje już z Ducati przy tworzeniu zintegrowanego systemu D-Air i podobna współpraca miała rozpocząć się z BMW. Jednak zamiast z Dainese, BMW podpisało kontrakt z Alpinestars.
Rozdział II – wyjaśnienia Alpinestars. W odniesieniu do internetowych publikacji, Alpinestars publikuje oficjalne oświadczenie, w którym wyjaśnia sytuację. Przeczytacie je w oryginalne, po angielsku, na drugiej stronie artykułu.
Alpinestars wyjaśnia, że proces toczący się właśnie we włoskich sądach nie dotyczy algorytmów czy systemu, a jedynie fizycznej konstrukcji poduszki. Dainese oskarża Alpinestars o naruszenia patentu dotyczącego materiału poduszki powietrznej, tzn tej części materiału, która napełnia się gazem po uruchomieniu się poduszki. Kilka akapitów dalej Alpinestars zaznacza, że użyty materiał jest znany w technologii poduszek powietrznych, w przemyśle motoryzacyjnym oraz nie narusza praw własności intelektualnej osób trzecich.
Alpinestars potwierdza, że Dainese wysłało konkretnym niemieckim sprzedawcom detalicznym list w sprawie nakazu zaprzestania sprzedaży produktów Tech Air (i kilku podobno zastosowało się do niego), jednak nie odnosi się do procesu na rynku niemieckim. Alpinestars podkreśla jednak, że żadne działania prawne nie zostały podjęte przeciwko Alpinestarsowi oraz że nie zamierza wycofywać sprzedaży swoich produktów na rynku niemieckim.
Wszystkie roszczenia złożone przez Dainese przeciwko Alpinestars i/lub sprzedawców Alpinestars są kwestionowane. Alpinestars „wierzy, że drogą prawną zostanie udowodnione, iż zarzuty są bezpodstawne”.
Rodział III – odpowiedź Dainese. Dnia 29. grudnia Dainese publikuje oświadczenie bezpośrednio odnoszące się do publikacji Alpinestarsa, punktując fakty i wyjaśnienia. Oświadczenie przeczytacie w całości, po angielsku, na trzeciej stronie artykułu.
Dainese przedstawiło swoje tezy tak celnie i klarownie, że nie ma łatwiejszego sposobu, niż ich przetłumaczenie. Dainese zacytowało tekst z oświadczenia Alpinestarsa, po czym odpowiedział.
„[Jak czytamy w oświadczeniu Alpinestars] W Niemczech, Dainese przedstawiło bezpośrednie wezwanie konkretnym sprzedawcom, aby ci zaprzestali sprzedaży systemu Alpinestars Tech Air, jednakże żadne działania prawne nie zostały podjęte przeciwko Alpinestarsowi”
Faktycznie [jak pisze Dainese]:
– W październiku 2015 roku Sąd w Monachium wydał dwa autonomiczne, wstępne nakazy wobec niemieckiego dealera Alpinestars, potwierdzające, że system Alpinestars Tech-Air narusza dwa patenty należące w Europie do Dainese.
– Dainese niedawno złożyło pozew w Sądzie Niemieckim przeciwko Alpinestars, dochodząc odszkodowania wyrównawczego za naruszenie patentów Dainese oraz oczekując wstrzymania komercjalizacji systemu Tech-Air w Niemczech.
Dodatkowo Dainese chciałoby wytłumaczyć, że:
– Dainese nigdy nie otrzymało listu w sprawie nakazu zaprzestania działalności [od którego według A&R rozpoczęła się cała historia].
– Dainese złożyło pozew w sądzie we Włoszech przeciwko Alpinestars, dochodząc odszkodowania wyrównawczego za naruszenie patentów Dainese oraz oczekując natychmiastowego, wstępnego nakazu wstrzymania komercjalizacji systemu Tech-Air we Włoszech.
– Patenty Dainese zostały zatwierdzone przez Europejskie Biuro Patentowe, co nastąpiło po długiej procedurze weryfikacyjnej, zatem uznane są za zarejestrowane i w pełni obowiązujące.
Kończąc swoje oświadczenie, Dainese wstrzymuje się od dalszego komentowania pozwów sądowych poprzez publiczne oświadczenia (zachęcając do przedyskutowania ich w odpowiednich warunkach).
Nam wydaje się, że sprawa jest jeszcze bardzo daleka od zakończenia. Mamy jednak nadzieję, że producenci dojdą do sensownego porozumienia. Ograniczenie sprzedaży (a finalnie doprowadzenie do monopolu na rynku poduszek powietrznych w kombinezonach) nie będzie raczej zbyt korzystne dla finalnego klienta, motocyklisty. A to przecież na bezpieczeństwie motocyklistów zależy obu firmom…