Rajd Dakar 2014, etap X: pustynia i niespodzianki

- Piotr Jędrzejak

Kuba był szósty, Dąbrowski i Czachor mieli stłuczkę, a Sonikowi uciekało powietrze…

Dziesiąty etap Rajdu Dakar to aż 631 kilometrów odcinka specjalnego po zdradliwej pustyni Atakama. Zawodnicy wystartowali z Inquique, a finiszowali w Antofagasta. Jechali wzdłuż Pacyfiku, co jakiś czas czując ochładzającą, morską bryzę.

Kuba Przygonski, etap 10, dakar 2014 (4)Trasę bardzo dobrze pokonał jedyny polski motocyklista, Kuba Przygoński. Miał wprawdzie mały problem nawigacyjny, a jazda po miałkim fesz-feszu sprawiała problem – szczególnie, że ukrywały się pod nim głazy, więc kierownicą mocno szarpało. Kuba zameldował się na mecie z szóstym czasem dnia, udało mu się utrzymać 7. lokatę w generalce. W klasyfikacji wprawdzie wyprzedził go odrabiający straty, 5-krotny mistrz Cyril Despres, jednak z rajdu odpadł inny zawodnik z 4. lokaty. Etap wygrał Joan Barreda na Hondzie, ale mocnym liderem wciąż jest Marc Coma na KTMie.

Kuba Przygonski, etap 10, dakar 2014 (3)Motocyklowa załoga w samochodzie, Marek Dąbrowski i Jacek Czachor miała pecha i szczęście. Wpadli w dziurę, Marek wyszedł z auta, a wtedy z tyłu nadjechało kolejne auto. Marek odskoczył przed maskę swojej Toyoty, a drugie auto ledwo ich wyminęło, zawadzając o tylną lampę. Ekipa ukończyła na 15. lokacie i udało im się utrzymać siódme miejsce w generalce. Koniec X etapu to też historyczny moment, gdy w klasyfikacji samochodów znajdują się aż 4 polskie załogi! Hołek na 6. miejscu, Dąbrowski na 7., Małysz na 9. i Martin Kaczmarski na 10.!

Potężnego pecha miał quadowiec, Rafał Sonik. Od samego startu zmagał się z Rafal Sonik Dakar etap 10uciekającym powietrzem z tylnego lewego koła. Jak sam mówi: „Kilkadziesiąt razy stawałem i pompowałem koło, wstrzykiwałem specjalną piankę, polewałem wodą, toczyłem, osłuchiwałem i nic!” Musiał więc jechać wolniej, szczególnie na zakrętach. Efektem była aż 6. pozycja w etapie. Wciąż jest jednak trzeci w generalce z silną przewagą nad kolejnym zawodnikiem, ale ze stratą 1h 15m do lidera. Na mecie okazało się, że przyczyną problemów z oponą był minimalnie popuszczony rant felgi na całym obwodzie.

SuperSonik zauważył też inny problem. Dwóch liderów rajdu, czyli Ignacio Casale (Chile) i Sergio Lafuente (Urugwaj) korzystają z niedozwolonej pomocy na trasie. Zjeżdżają z wyznaczonych obszarów trasy lub punktów tankowań, gdzie ekipy dokonują niezbędnych napraw lub modyfikacji. Rafał zgłosił tę sprawę do organizatorów.

Etap X według Orlen Team:

Podsumowanie etapu X:

Najlepsze momenty etapu X:

Nieoficjalna klasyfikacja motocykli, Etap 10: Iquique – Antofagasta 689 km (OS 631 km)
1. Joan Barreda (E) Honda CRF 450 Rally 7:12.00
2. Hélder Rodrigues (P) Honda CRF 450 Rally +8.00
3. Cyril Despres (F) Yamaha YZF 450 +9.40
4. Olivier Pain (F) Yamaha YZF 450 +11.11
5. Marc Coma (E) KTM 450 Rally +11.26
6. Kuba Przygoński (PL) KTM 450 Rally +15.08
7. Stefan Svitko (SK) KTM 450 Rally +15.14
8. Javier Pizzolito (RA) Honda CRF 450 Rally +16.58
9. Ivan Jakeš (SK) KTM 450 Rally +18.17
10. Daniel Gouët (RCH) Honda CRF 450 +19.21

Klasyfikacja motocykli po etapie 10:
1. Coma 41:48.33, 2. Barreda +44.10, 3. Viladoms +2:02.03, 4. Pain +2:16.12, 5. Rodrigues +2:21.16, 6. Despres +2:28.27, 7. Przygoński +2:29.15, 8. Gouët +3:05.54, 9. Svitko +3:33.07, 10.Casteu +3:41.54

Wyniki quadów po 10. etapie:
1. Siergiej Kariakin (ROS) 6:01.42
2. Ignacio Casale (CHL) + 1.49
3. Sergio Lafuente (URY) + 3.46

6. Rafał Sonik (POL) + 30.26

Klasyfikacja generalna quadów po etapie 10.:
1. Ignacio Casale (CHL) 51:54.19
2. Sergio Lafuente (URY) + 24.36
3. Rafał Sonik (POL) + 1:15.05
4. Sebastian Husseini (NED) + 4:58.09

Może ci się zainteresować

MotoRmania jest zaskakującym, lifestyle’owym portalem o tematyce motocyklowej. Podstawą publikacji są rzetelnie i niezależnie przeprowadzane testy motocykli, których dodatkową atrakcją jest inspirujący sposób prezentacji zdjęć. Kompetencja redakcji MotoRmanii została wyróżniona zaproszeniem do testów fabrycznych motocykli wyścigowych klasy Superbike, co błyskawicznie ugruntowało status magazynu jako najbardziej fachowego miesięcznika motocyklowego w Polsce. Nasz portal to długo oczekiwany powiew pasji i prawdziwie motocyklowego stylu życia!

©2010 – 2023 Wszystkie prawa zastrzeżone MotoRmania.com.pl