Analiza globalnego badania 1578 motocyklistów z 30 krajów została właśnie opublikowana w obszernym raporcie.
Kierowcy motocykli, skuterów i motorowerów, którzy uczestniczyli w kolizji w ciągu ostatnich dziesięciu lat, zostali zaproszeni do wzięcia udziału w badaniu, które dotyczyło dynamiki wypadków motocyklowych.Pochodzili z różnych przedziałów wiekowych i mieli zróżnicowane umiejętności oraz doświadczenie.
Fakt, że wszyscy autorzy raportu są motocyklistami i rozumieją specyfikę tej jazdy oraz ryzyko, na jakie narażają się kierowcy, miał zasadnicze znaczenie w analizie odpowiedzi – oznaczało, że mogli doprecyzować wnioski poprzez dodatkowe pytania o rodzaj odzieży ochronnej, a także wielu dodatkowych aspektów. Zwrócono uwagę na rolę elektronicznych systemów wspomagających kierowcę – w szczególności na ABS.
Nieprecyzyjne wnioski wcześniejszych ankiet
Z ustaleń ankiety wynika, że ortodoksyjna analiza wypadków motocyklowych wydaje się „traktować temat w niewłaściwy sposób”. Zwykle badania wypadków motocyklowych wykazały błąd ludzki jako główną przyczynę kolizji. Inne rozważane przyczyny to brak treningu, podejmowanie niepotrzebnego ryzyka, i jazda z dużą prędkością od której uzależniano ( we wnioskach) rozległość obrażeń.
Wyniki
Jednak dowody przedstawione w tym raporcie pokazują, że korelacja między prędkością, a powagą obrażeń jest losowa. Prędkość motocykla, który zderza się z innym pojazdem, infrastrukturą drogową, przedmiotem lub zwierzęciem, niekoniecznie określa dotkliwość obrażeń motocyklisty.
To odkrycie jest ważne, ponieważ pozwala analitykom i badaczom skoncentrować się na istotniejszych zagodnieniach, a mianowicie na mechanizmie zderzenia. Trajektoria jeźdźca po zderzeniu i to, w co uderza, ma znacznie większe znaczenie niż prędkość dla rozległości i rodzaju obrażeń. Jest to dziedzina badań, która wymaga dalszej uwagi, w rzeczy samej raport zaleca dalsze badania wyciągnięte z wniosków. Jeżeli uda nam się iść w kierunku pracy nad infrastrukturą dróg ofiar będzie mniej, a liczba poważnych obrażeń również zmaleje.
Autorami badania są: Elaine Hardy, Dimitri Margaritis, James Ouellet i Martin Winkelbauer, a pełny raport znajdziecie tutaj :
https://investigativeresearch.org/documents/Dynamics%20of%20Motorcycle%20Crashes_final.pdf