Yamaha YZF-R1 oraz R1M na rok 2020: sporo zmian ewolucyjnych!

- Piotr Jędrzejak

Nowe modele YZF-R1 i YZF-R1M: historia serii R. Twoja przyszłość.

Od momentu wyprodukowania pierwszego motocykla Yamaha bierze udział w wyścigach i zwycięża. Yamaha Motor Company została założona 1 lipca 1955 roku i zaledwie 10 dni później YA1 — pierwszy firmowy motocykl — zdobył najwyższe miejsce na podium w prestiżowym wyścigu Mount Fuji Ascent Race. Tamtego dnia wyścigi wpisały się na stałe do DNA Yamahy. Dziś, siedem dekad później, firmę definiuje właśnie ta silna potrzeba walki i zwycięstwa.

Niezależnie od tego, czy jedziesz motocyklem z dwusuwowym silnikiem o pojemności 125 cm3 w Japonii, czy walczysz o prowadzenie na torze podczas WSBK i MotoGP — Yamaha nie ma sobie równych. To zamiłowanie do wyścigów sprawia, że Yamaha tworzy jedne z najbardziej inspirujących, ekscytujących i zaawansowanych technologicznie motocykli klasy supersport.

Dzisiejszy segment motocykli supersport serii R zawiera najszerszą gamę najbardziej wyjątkowych motocykli w historii firmy. Wszystkie modele serii R o pojemnościach od 1000 cm3 do 125 cm3, zaprojektowane w oparciu o najnowsze technologie pochodzące ze zwycięskich motocykli sportowych WSBK Yamahy i inspirowane zaawansowanymi rozwiązaniami technicznymi z modeli M1 MotoGP, umożliwiają dzisiejszym miłośnikom mocnych wrażeń przeniesienie się do Świata Serii R — miejsca, w którym granice są nieustannie przekraczane, a cele osiągane.

Wyścigi zawsze były i będą siłą napędową, dzięki której Yamaha tworzy nowe, wiodące konstrukcje i może prezentować nowe modele klasy Supersport: YZF-R1 i YZF-R1M.

YZF-R1 — model 2020

Zaprojektowany bez kompromisów, legendarny YZF-R1 to najlepszy motocykl klasy Supersport stworzony przez Yamahę.

Jednym z najważniejszych osiągnięć w historii tego modelu było wprowadzenie przez Yamahę w 2009 roku rewolucyjnego silnika z krzyżowym wałem korbowym. Technologia crossplane zapewniła wysoki, generowany liniowo moment obrotowy, odmieniając doświadczenie z jazdy motocyklem klasy Supersport dzięki efektywnemu wykorzystaniu mocy. Dała początek nowej erze, w której Yamaha skupiła się na usprawnianiu właściwości jezdnych.

Rok 2015 przyniósł kolejny przełom — pojawienie się nowej generacji elektronicznych systemów wspomagania kierowcy, dzięki którym pasjonaci mogą lepiej wykorzystać możliwości swoich YZF-R1. Mimo że rocznik 2015 nie różnił się nazwą od poprzednich generacji, był to całkowicie nowy motocykl, wyznaczający moment przejścia YZF-R1 ze świata analogowego w świat cyfrowy. Wprowadzenie w roku 2018 kolejnych zaawansowanych elektronicznych systemów wspomagania kierowcy doprowadziło do jeszcze mocniejszego podkreślenia technologicznego wyrafinowania tego flagowego modelu.

Model YZF-R1 z roku modelowego 2020 wyróżnia się radykalnym, sportowym wyglądem, wysoce zaawansowanym silnikiem oraz ulepszonym podwoziem, które umacniają jego pozycję jako najdoskonalszego motocykla supersportowego Yamaha. Dzięki nowej, radykalnej stylistyce inspirowanej modelem M1 z mistrzostw świata MotoGP oraz za sprawą zespołu siedmiu elektronicznych elementów sterujących, motocykl YZF-R1 na sezon 2020 jest gotowy, by wkroczyć w trzecią dekadę XXI wieku.

Nowe nadwozie w stylu M1

Każdy model serii R jest inspirowany motocyklem YZR-M1, zaś nowatorskie nadwozie YZF-R1 z rocznika modelowego 2020 podkreśla bliskie pokrewieństwo między motocyklami wyścigowymi MotoGP oraz modelami klasy Supersport Yamahy.

Czyste DNA modelu M1 jest doskonale widoczne w drapieżnej stylistyce przedniej owiewki i sportowej szyby, zaś boki nowych owiewek przechodzą płynnie w zbiornik paliwa, co zapewnia opływowy i w pełni zintegrowany wygląd, który podkreślają kolorystycznie dobrane panele dolne zbiornika.

Nowe nadwozie nadaje modelowi 2020 bardziej dynamiczny styl i elegancję, a także podkreśla poczucie jedności między kierowcą i maszyną. Aerodynamikę poprawiono o ponad 5%, co zapewnia znaczący wzrost osiągów przy dużych prędkościach. Nowoczesne reflektory LED w połączeniu z udoskonalonymi światłami pozycyjnymi LED podkreślają radykalny, futurystyczny wygląd i charakter modelu z rocznika 2020.

Wysokiej jakości nadwozie jest również wyposażone w nowy, aluminiowy kanał powietrzny ukryty za przednią osłoną, który zwiększa sztywność, zaś dolna część owiewki, która zakrywa układ wydechowy, została wykonana z tytanu.

Wysoce udoskonalony silnik zgodny z wymogami normy emisji spalin EU5

4-cylindrowy silnik o pojemności 998 cm3 i mocy 200 KM jest jedną z najbardziej ekscytujących jednostek napędowych stosowanych w motocyklach. Stworzony z myślą o dominacji na torze wyścigowym, zaawansowany silnik z wałem korbowym wykonanym w technologii crossplane otrzymał na 2020 rok liczne usprawnienia, które zapewniają najwyższej klasy osiągi i pozostają w zgodności z najnowszą normą emisji spalin EU5.

Optymalna wydajność przy wysokich obrotach

Silnik YZF-R1, wyposażony w wyjątkowy wał korbowy wykonany w technologii crossplane, który zapewnia asymetryczną kolejność zapłonu (270° — 180° — 90° — 180°) i maksymalną moc przy 13 500 obr./min, charakteryzuje się wysokim, liniowo przyrastającym momentem obrotowym. Nadaje mu on drapieżny charakter i gwarantuje jazdę pełną mocnych wrażeń.

Inżynierowie Yamahy jeszcze bardziej udoskonalili silnik pod kątem wysokiego zakresu obrotów, dzięki zastosowaniu nowych dźwigienek pośrednich i nowych krzywek rozrządu, które zapewniają optymalny skok zaworu oraz większą stabilność zamykania i otwierania zaworów przy wysokich obrotach. Gwarantuje to płynniejszą i bardziej wydajną pracę silnika.

Zwiększona efektywność spalania

Jedną z najistotniejszych zmian jest nowo zaprojektowany układ dolotowy, w którym zastosowano przeprojektowaną głowicę cylindrów i zmieniono położenie zespołu wtryskiwaczy, co zaowocowało optymalizacją osiągów silnika. Zawory przepustnicy zostały przesunięte bliżej komór spalania, tak aby zredukować objętość dolotu i poprawić stabilność oraz wydajność spalania. Nowe wtryskiwacze firmy Bosch znajdują się obecnie na korpusach przepustnic o średnicy 45 mm, nie zaś pod nimi. Nowe 10-otworowe wtryskiwacze dostarczają więcej paliwa bezpośrednio do komór spalania, a także zapewniają szerszy kąt rozpylania wynoszący 21,5 stopnia w celu zwiększenia efektywności spalania.

Kolejne modernizacje obejmują przeprojektowany układ wydechowy, na który składają się łącznie 4 katalizatory — po dwa w przedniej i tylnej części komory układu wydechowego. Zarówno tłumik jak i ekrany termiczne silnika wyposażono w dodatkowe rozwiązania zmniejszające poziom hałasu.

Zwiększona wydajność silnika

W celu zwiększenia wydajności pracy silnika i obniżenia strat mocy otwory układu smarowania oraz łożyska czopu wału korbowego w technologii crossplane mają obecnie większą średnicę, zaś wirnik pompy olejowej jest o 10% mniejszy. Inne modyfikacje obejmują zmianę szerokości kanałów olejowych w zespole wału korbowego, aby zoptymalizować ciśnienie oleju, oraz przeprojektowane dysze układu chłodzenia tłoków.

Pozostałe drobne zmiany wprowadzone w generacji na 2020 rok to szerszy wałek zębaty zwiększający wydajność pracy skrzyni biegów, grubsze płytki łańcucha napędu końcowego oraz układ kanalików chłodzenia głowicy cylindra zmodernizowany w celu usprawnienia wydajności chłodzenia portów wydechowych.

Sterowana elektronicznie przepustnica APSG zapewnia większą kontrolę

System elektronicznie sterowanej przepustnicy Yamaha (YCC-T), który kontroluje pracę przepustnicy, jest również obecny w roczniku 2020 — YZF-R1 został wyposażony w nowy układ APSG (czujnik położenia manetki gazu), który wykorzystuje magnes i czujnik, aby przesyłać sygnały do YCC-T. Aby zachować intuicyjność konwencjonalnej manetki obrotowej, nowy moduł APSG jest wyposażony w sprężynę, suwak i koło zębate, które zapewniają naturalne wrażenia podczas użytkowania. Ustawienia zostały zaprojektowane z myślą o zwiększeniu kontroli oraz jedności kierowcy z maszyną.

Ulepszone zawieszenie zapewnia lepsze wyczucie nawierzchni

YZF-R1 jest wyposażony w świetne amortyzatory firmy Kayaba o średnicy 43 mm i skoku wynoszącym 120 mm — uznawane za najlepsze w swojej klasie. Ich konstrukcja wewnętrzna została zmodyfikowana, aby zapewnić kierowcy lepsze wyczucie nawierzchni. Nowatorskie zawory tłumienia zostały rozmieszone kondygnacyjnie co, wraz z nieco obniżoną sztywnością sprężyny i zoptymalizowanym poziomem oleju, skutkuje lepszym wyczuciem nawierzchni oraz bardziej naturalnym prowadzeniem.

Zmiany wprowadzone w przednim zawieszeniu dopełnia zmodyfikowany amortyzator skrętu oraz zoptymalizowane ustawienia tylnego amortyzatora, które jeszcze bardziej udoskonalają pracę podwozia modelu YZF-R1 z rocznika modelowego 2020.

Najlepsze w swojej klasie hamowanie i przyczepność

Zastosowane w YZF-R1 podwójne przednie tarcze hamulcowe o średnicy 320 mm z zaciskami typu monobloc są znane z wyjątkowej dynamiki i skuteczności hamowania. W modelu na rok 2020 zostały one wyposażone w nowe, wysokowydajne okładziny cierne, które zapewniają jeszcze większą siłę hamowania. Motocykl posiada również zmodernizowane ogumienie. Najnowsze opony Bridgestone Battlax RS11 zapewniają niesamowitą przyczepność i doskonałe wyczucie nawierzchni, dzięki czemu kierowca może w pełni wykorzystać możliwości maszyny.

Najnowocześniejsza technologia sterowania elektronicznego

YZF-R1 to pierwszy motocykl wyposażony w sztuczną inteligencję nowej generacji w postaci 6-osiowego bezwładnościowego moduł pomiarowego (IMU). Moduł IMU jest wyposażony w żyroskop i czujniki przyspieszenia, które monitorują nachylenie, przechylenie i odchylenie, oraz akcelerometr mierzący przyspieszenie w trzech osiach. Jednostka przekazuje dane o stanie maszyny z częstotliwością 125 razy na sekundę do modułu ECU, który kontroluje wyrafinowane elektroniczne systemy wspomagania motocykla YZF-R1.

Najnowsza generacja YZF-R1 została wyposażona w dwie nowe, istotne, zaawansowane technologie sterowania elektronicznego, które jeszcze bardziej zwiększają niesamowity potencjał tej maszyny na torze wyścigowym.

Nowy układ sterowania układu hamulcowego (BC) — pokonywanie zakrętów z układem ABS

Nowy układ sterowania układem hamulcowym (BC) pozwala kierowcom wybrać jeden z dwóch trybów ABS — BC1 i BC2 — najlepiej dopasowany do indywidualnego stylu jazdy i warunków na drodze.

Tryb BC1 charakteryzuje się stałą czułością ABS, a tryb BC2 oferuje elastyczną czułość ABS, która dostosowuje się do kąta pochylenia maszyny oraz dynamiki jazdy. W trybie BC2 czułość układu ABS i szybkość reakcji zwiększają się wraz ze wzrostem kąta pochylenia motocykla, co zapewnia większą pewność i kontrolę podczas pokonywania zakrętów.

Dane dotyczące prędkości kół przednich i tylnych, a także dane z bezwładnościowego modułu pomiarowego (IMU), takie jak kąt pochylenia i przyspieszenie ślizgowe, są przekazywane do pompy hydraulicznej ABS i elektronicznego modułu sterującego ABS, który wykonuje obliczenia w czasie rzeczywistym. Dzięki przesyłanym danym układ kontroli hamulców jest w stanie zapobiegać poślizgom kół poprzez modulację ciśnienia hydraulicznego w przednim i tylnym układzie hamulcowym.

Nowy system zarządzania hamowaniem silnikiem (EBM)

Kolejną innowacją, która dołączyła do imponującego wachlarza elektronicznych technologii sterowania modelu YZF-R1, jest moduł zarządzania hamowaniem silnikiem (EBM). Jest to układ, który umożliwia kierowcy wybór jednego z trzech różnych poziomów siły hamowania (wysoki — średni — niski), zgodnie z osobistymi preferencjami oraz warunkami na drodze. Na podstawie danych z różnych czujników, w tym dotyczących wybranego biegu, prędkości obrotowej silnika, położenia przepustnicy i zaworu dławiącego, moduł ECU reguluje otwarcie przepustnicy, czas zapłonu oraz objętość wtryskiwanego paliwa, regulując siłę hamowania silnikiem. Tryb EBM1 zapewnia najwyższą siłę hamowania silnikiem, a tryb EBM3 najniższą.

Zmodyfikowany elektroniczny system kontroli startu (LCS)

Motocykl YZF-R1 został wyposażony w system kontroli startu (LCS), który zapewnia większą kontrolę podczas ruszania z linii startu. W wersji z rocznika modelowego 2020 tryb LCS1 został zmodyfikowany, tak aby uruchamiać się przy prędkości 9000 obr./min oraz kącie otwarcia przepustnicy 41 stopni.

Oprócz układów BC, EBM oraz zmodyfikowanej technologii LCS model YZF-R1 na sezon 2020 jest wyposażony łącznie w siedem różnych elektronicznych systemów wspomagania i funkcji sterowania, dzięki którym kierowca może cieszyć się zwiększoną pewnością i kontrolą w różnych warunkach jazdy. Każdy układ elektroniczny został zaprojektowany z myślą o perfekcyjnej integracji z pozostałymi systemami, tak aby zapewnić naturalną i intuicyjną obsługę, dzięki której każdy kierowca będzie mógł w pełni wykorzystać swój potencjał.

Wszechstronny zestaw wskaźników TFT

Zastosowany w modelu YZF-R1 wyjątkowo czytelny wyświetlacz ciekłokrystaliczny typu TFT został wyposażony we wskaźniki nowych funkcji: kontroli hamowania (BC) oraz sterowania hamowaniem silnikiem (EBM).

Nowe funkcje YZF-R1

  • Nowa, agresywna owiewka w stylu M1
  • Całkowicie zintegrowane nadwozie umożliwia kierowcy osiągnięcie większego poczucia jedności z maszyną
  • Aerodynamika poprawiona o ponad 5%
  • Podkreślona stylistyka i DNA motocykla M1
  • Ulepszone zawieszenie zapewnia doskonałe wyczucie podłoża
  • Nowe sterowanie układu hamulcowego (BC) i układu ABS na zakrętach z 2 trybami
  • Nowy system zarządzania hamowaniem silnikiem (EBM) z 3 trybami
  • Zoptymalizowany elektroniczny system kontroli startu (LCS)
  • Nowa elektronicznie sterowana przepustnica APSG
  • Ulepszona wydajność spalania i znakomite osiągi w wysokim zakresie obrotów
  • Udoskonalona skuteczność hamowania
  • Nowe ustawienia amortyzatora skrętu
  • Najnowsze opony Bridgestone Battlax RS11
  • Ulepszony zestaw wskaźników TFT, wyposażony we wskaźniki BC i EBM
  • Silnik zgodny z wymogami normy EU5

Główne cechy modelu YZF-R1

  • 4-cylindrowy silnik z wałem korbowym w technologii crossplane o pojemności 998 cm3, rozwijający moc 200 KM
  • Liniowo rozwijany moment obrotowy
  • Nowoczesne elektroniczne systemy sterujące
  • 6-osiowy bezwładnościowy moduł pomiarowy z żyroskopem i czujnikami przyspieszenia (przetwarzanie danych w technologii 3D)
  • System kontroli trakcji monitorujący kąt pochylenia motocykla (TCS) / system kontroli uślizgu (SCS)
  • System kontroli wzniosu przedniego koła (LIF) i system kontroli startu (LCS)
  • System szybkiej zmiany biegów (QSS)
  • Aluminiowa rama typu Deltabox z krótkim rozstawem osi
  • Wahacz typu kratownicowego/tylna rama pomocnicza ze stopu magnezu
  • Obręcze kół ze stopu magnezu i 17-litrowy zbiornik paliwa z aluminium
  • System wyboru trybu pracy silnika (PWR) — regulowane tryby jazdy
  • Zestaw wskaźników z ciekłokrystalicznym wyświetlaczem TFT

Kolory

Yamaha Blue DPBMC

Tech Black SMX/MHBL2

Dostępność i ceny YZF-R1 na rok 2020

Yamaha YZF-R1 MY2020 będzie dostępna od września 2019 roku. W celu uzyskania szczegółowych informacji prosimy o kontakt z lokalnym Dealerem Yamahy.

Może ci się zainteresować

MotoRmania jest zaskakującym, lifestyle’owym portalem o tematyce motocyklowej. Podstawą publikacji są rzetelnie i niezależnie przeprowadzane testy motocykli, których dodatkową atrakcją jest inspirujący sposób prezentacji zdjęć. Kompetencja redakcji MotoRmanii została wyróżniona zaproszeniem do testów fabrycznych motocykli wyścigowych klasy Superbike, co błyskawicznie ugruntowało status magazynu jako najbardziej fachowego miesięcznika motocyklowego w Polsce. Nasz portal to długo oczekiwany powiew pasji i prawdziwie motocyklowego stylu życia!

©2010 – 2023 Wszystkie prawa zastrzeżone MotoRmania.com.pl