Spis treści
Nowe modele YZF-R1 i YZF-R1M: historia serii R. Twoja przyszłość.
Od momentu wyprodukowania pierwszego motocykla Yamaha bierze udział w wyścigach i zwycięża. Yamaha Motor Company została założona 1 lipca 1955 roku i zaledwie 10 dni później YA1 — pierwszy firmowy motocykl — zdobył najwyższe miejsce na podium w prestiżowym wyścigu Mount Fuji Ascent Race. Tamtego dnia wyścigi wpisały się na stałe do DNA Yamahy. Dziś, siedem dekad później, firmę definiuje właśnie ta silna potrzeba walki i zwycięstwa.
Niezależnie od tego, czy jedziesz motocyklem z dwusuwowym silnikiem o pojemności 125 cm3 w Japonii, czy walczysz o prowadzenie na torze podczas WSBK i MotoGP — Yamaha nie ma sobie równych. To zamiłowanie do wyścigów sprawia, że Yamaha tworzy jedne z najbardziej inspirujących, ekscytujących i zaawansowanych technologicznie motocykli klasy supersport.
Dzisiejszy segment motocykli supersport serii R zawiera najszerszą gamę najbardziej wyjątkowych motocykli w historii firmy. Wszystkie modele serii R o pojemnościach od 1000 cm3 do 125 cm3, zaprojektowane w oparciu o najnowsze technologie pochodzące ze zwycięskich motocykli sportowych WSBK Yamahy i inspirowane zaawansowanymi rozwiązaniami technicznymi z modeli M1 MotoGP, umożliwiają dzisiejszym miłośnikom mocnych wrażeń przeniesienie się do Świata Serii R — miejsca, w którym granice są nieustannie przekraczane, a cele osiągane.
Wyścigi zawsze były i będą siłą napędową, dzięki której Yamaha tworzy nowe, wiodące konstrukcje i może prezentować nowe modele klasy Supersport: YZF-R1 i YZF-R1M.
YZF-R1 — model 2020
Zaprojektowany bez kompromisów, legendarny YZF-R1 to najlepszy motocykl klasy Supersport stworzony przez Yamahę.
Jednym z najważniejszych osiągnięć w historii tego modelu było wprowadzenie przez Yamahę w 2009 roku rewolucyjnego silnika z krzyżowym wałem korbowym. Technologia crossplane zapewniła wysoki, generowany liniowo moment obrotowy, odmieniając doświadczenie z jazdy motocyklem klasy Supersport dzięki efektywnemu wykorzystaniu mocy. Dała początek nowej erze, w której Yamaha skupiła się na usprawnianiu właściwości jezdnych.
Rok 2015 przyniósł kolejny przełom — pojawienie się nowej generacji elektronicznych systemów wspomagania kierowcy, dzięki którym pasjonaci mogą lepiej wykorzystać możliwości swoich YZF-R1. Mimo że rocznik 2015 nie różnił się nazwą od poprzednich generacji, był to całkowicie nowy motocykl, wyznaczający moment przejścia YZF-R1 ze świata analogowego w świat cyfrowy. Wprowadzenie w roku 2018 kolejnych zaawansowanych elektronicznych systemów wspomagania kierowcy doprowadziło do jeszcze mocniejszego podkreślenia technologicznego wyrafinowania tego flagowego modelu.
Model YZF-R1 z roku modelowego 2020 wyróżnia się radykalnym, sportowym wyglądem, wysoce zaawansowanym silnikiem oraz ulepszonym podwoziem, które umacniają jego pozycję jako najdoskonalszego motocykla supersportowego Yamaha. Dzięki nowej, radykalnej stylistyce inspirowanej modelem M1 z mistrzostw świata MotoGP oraz za sprawą zespołu siedmiu elektronicznych elementów sterujących, motocykl YZF-R1 na sezon 2020 jest gotowy, by wkroczyć w trzecią dekadę XXI wieku.
Nowe nadwozie w stylu M1
Każdy model serii R jest inspirowany motocyklem YZR-M1, zaś nowatorskie nadwozie YZF-R1 z rocznika modelowego 2020 podkreśla bliskie pokrewieństwo między motocyklami wyścigowymi MotoGP oraz modelami klasy Supersport Yamahy.
Czyste DNA modelu M1 jest doskonale widoczne w drapieżnej stylistyce przedniej owiewki i sportowej szyby, zaś boki nowych owiewek przechodzą płynnie w zbiornik paliwa, co zapewnia opływowy i w pełni zintegrowany wygląd, który podkreślają kolorystycznie dobrane panele dolne zbiornika.
Nowe nadwozie nadaje modelowi 2020 bardziej dynamiczny styl i elegancję, a także podkreśla poczucie jedności między kierowcą i maszyną. Aerodynamikę poprawiono o ponad 5%, co zapewnia znaczący wzrost osiągów przy dużych prędkościach. Nowoczesne reflektory LED w połączeniu z udoskonalonymi światłami pozycyjnymi LED podkreślają radykalny, futurystyczny wygląd i charakter modelu z rocznika 2020.
Wysokiej jakości nadwozie jest również wyposażone w nowy, aluminiowy kanał powietrzny ukryty za przednią osłoną, który zwiększa sztywność, zaś dolna część owiewki, która zakrywa układ wydechowy, została wykonana z tytanu.
Wysoce udoskonalony silnik zgodny z wymogami normy emisji spalin EU5
4-cylindrowy silnik o pojemności 998 cm3 i mocy 200 KM jest jedną z najbardziej ekscytujących jednostek napędowych stosowanych w motocyklach. Stworzony z myślą o dominacji na torze wyścigowym, zaawansowany silnik z wałem korbowym wykonanym w technologii crossplane otrzymał na 2020 rok liczne usprawnienia, które zapewniają najwyższej klasy osiągi i pozostają w zgodności z najnowszą normą emisji spalin EU5.
Optymalna wydajność przy wysokich obrotach
Silnik YZF-R1, wyposażony w wyjątkowy wał korbowy wykonany w technologii crossplane, który zapewnia asymetryczną kolejność zapłonu (270° — 180° — 90° — 180°) i maksymalną moc przy 13 500 obr./min, charakteryzuje się wysokim, liniowo przyrastającym momentem obrotowym. Nadaje mu on drapieżny charakter i gwarantuje jazdę pełną mocnych wrażeń.
Inżynierowie Yamahy jeszcze bardziej udoskonalili silnik pod kątem wysokiego zakresu obrotów, dzięki zastosowaniu nowych dźwigienek pośrednich i nowych krzywek rozrządu, które zapewniają optymalny skok zaworu oraz większą stabilność zamykania i otwierania zaworów przy wysokich obrotach. Gwarantuje to płynniejszą i bardziej wydajną pracę silnika.
Zwiększona efektywność spalania
Jedną z najistotniejszych zmian jest nowo zaprojektowany układ dolotowy, w którym zastosowano przeprojektowaną głowicę cylindrów i zmieniono położenie zespołu wtryskiwaczy, co zaowocowało optymalizacją osiągów silnika. Zawory przepustnicy zostały przesunięte bliżej komór spalania, tak aby zredukować objętość dolotu i poprawić stabilność oraz wydajność spalania. Nowe wtryskiwacze firmy Bosch znajdują się obecnie na korpusach przepustnic o średnicy 45 mm, nie zaś pod nimi. Nowe 10-otworowe wtryskiwacze dostarczają więcej paliwa bezpośrednio do komór spalania, a także zapewniają szerszy kąt rozpylania wynoszący 21,5 stopnia w celu zwiększenia efektywności spalania.
Kolejne modernizacje obejmują przeprojektowany układ wydechowy, na który składają się łącznie 4 katalizatory — po dwa w przedniej i tylnej części komory układu wydechowego. Zarówno tłumik jak i ekrany termiczne silnika wyposażono w dodatkowe rozwiązania zmniejszające poziom hałasu.
Zwiększona wydajność silnika
W celu zwiększenia wydajności pracy silnika i obniżenia strat mocy otwory układu smarowania oraz łożyska czopu wału korbowego w technologii crossplane mają obecnie większą średnicę, zaś wirnik pompy olejowej jest o 10% mniejszy. Inne modyfikacje obejmują zmianę szerokości kanałów olejowych w zespole wału korbowego, aby zoptymalizować ciśnienie oleju, oraz przeprojektowane dysze układu chłodzenia tłoków.
Pozostałe drobne zmiany wprowadzone w generacji na 2020 rok to szerszy wałek zębaty zwiększający wydajność pracy skrzyni biegów, grubsze płytki łańcucha napędu końcowego oraz układ kanalików chłodzenia głowicy cylindra zmodernizowany w celu usprawnienia wydajności chłodzenia portów wydechowych.
Sterowana elektronicznie przepustnica APSG zapewnia większą kontrolę
System elektronicznie sterowanej przepustnicy Yamaha (YCC-T), który kontroluje pracę przepustnicy, jest również obecny w roczniku 2020 — YZF-R1 został wyposażony w nowy układ APSG (czujnik położenia manetki gazu), który wykorzystuje magnes i czujnik, aby przesyłać sygnały do YCC-T. Aby zachować intuicyjność konwencjonalnej manetki obrotowej, nowy moduł APSG jest wyposażony w sprężynę, suwak i koło zębate, które zapewniają naturalne wrażenia podczas użytkowania. Ustawienia zostały zaprojektowane z myślą o zwiększeniu kontroli oraz jedności kierowcy z maszyną.
Ulepszone zawieszenie zapewnia lepsze wyczucie nawierzchni
YZF-R1 jest wyposażony w świetne amortyzatory firmy Kayaba o średnicy 43 mm i skoku wynoszącym 120 mm — uznawane za najlepsze w swojej klasie. Ich konstrukcja wewnętrzna została zmodyfikowana, aby zapewnić kierowcy lepsze wyczucie nawierzchni. Nowatorskie zawory tłumienia zostały rozmieszone kondygnacyjnie co, wraz z nieco obniżoną sztywnością sprężyny i zoptymalizowanym poziomem oleju, skutkuje lepszym wyczuciem nawierzchni oraz bardziej naturalnym prowadzeniem.
Zmiany wprowadzone w przednim zawieszeniu dopełnia zmodyfikowany amortyzator skrętu oraz zoptymalizowane ustawienia tylnego amortyzatora, które jeszcze bardziej udoskonalają pracę podwozia modelu YZF-R1 z rocznika modelowego 2020.
Najlepsze w swojej klasie hamowanie i przyczepność
Zastosowane w YZF-R1 podwójne przednie tarcze hamulcowe o średnicy 320 mm z zaciskami typu monobloc są znane z wyjątkowej dynamiki i skuteczności hamowania. W modelu na rok 2020 zostały one wyposażone w nowe, wysokowydajne okładziny cierne, które zapewniają jeszcze większą siłę hamowania. Motocykl posiada również zmodernizowane ogumienie. Najnowsze opony Bridgestone Battlax RS11 zapewniają niesamowitą przyczepność i doskonałe wyczucie nawierzchni, dzięki czemu kierowca może w pełni wykorzystać możliwości maszyny.
Najnowocześniejsza technologia sterowania elektronicznego
YZF-R1 to pierwszy motocykl wyposażony w sztuczną inteligencję nowej generacji w postaci 6-osiowego bezwładnościowego moduł pomiarowego (IMU). Moduł IMU jest wyposażony w żyroskop i czujniki przyspieszenia, które monitorują nachylenie, przechylenie i odchylenie, oraz akcelerometr mierzący przyspieszenie w trzech osiach. Jednostka przekazuje dane o stanie maszyny z częstotliwością 125 razy na sekundę do modułu ECU, który kontroluje wyrafinowane elektroniczne systemy wspomagania motocykla YZF-R1.
Najnowsza generacja YZF-R1 została wyposażona w dwie nowe, istotne, zaawansowane technologie sterowania elektronicznego, które jeszcze bardziej zwiększają niesamowity potencjał tej maszyny na torze wyścigowym.
Nowy układ sterowania układu hamulcowego (BC) — pokonywanie zakrętów z układem ABS
Nowy układ sterowania układem hamulcowym (BC) pozwala kierowcom wybrać jeden z dwóch trybów ABS — BC1 i BC2 — najlepiej dopasowany do indywidualnego stylu jazdy i warunków na drodze.
Tryb BC1 charakteryzuje się stałą czułością ABS, a tryb BC2 oferuje elastyczną czułość ABS, która dostosowuje się do kąta pochylenia maszyny oraz dynamiki jazdy. W trybie BC2 czułość układu ABS i szybkość reakcji zwiększają się wraz ze wzrostem kąta pochylenia motocykla, co zapewnia większą pewność i kontrolę podczas pokonywania zakrętów.
Dane dotyczące prędkości kół przednich i tylnych, a także dane z bezwładnościowego modułu pomiarowego (IMU), takie jak kąt pochylenia i przyspieszenie ślizgowe, są przekazywane do pompy hydraulicznej ABS i elektronicznego modułu sterującego ABS, który wykonuje obliczenia w czasie rzeczywistym. Dzięki przesyłanym danym układ kontroli hamulców jest w stanie zapobiegać poślizgom kół poprzez modulację ciśnienia hydraulicznego w przednim i tylnym układzie hamulcowym.
Nowy system zarządzania hamowaniem silnikiem (EBM)
Kolejną innowacją, która dołączyła do imponującego wachlarza elektronicznych technologii sterowania modelu YZF-R1, jest moduł zarządzania hamowaniem silnikiem (EBM). Jest to układ, który umożliwia kierowcy wybór jednego z trzech różnych poziomów siły hamowania (wysoki — średni — niski), zgodnie z osobistymi preferencjami oraz warunkami na drodze. Na podstawie danych z różnych czujników, w tym dotyczących wybranego biegu, prędkości obrotowej silnika, położenia przepustnicy i zaworu dławiącego, moduł ECU reguluje otwarcie przepustnicy, czas zapłonu oraz objętość wtryskiwanego paliwa, regulując siłę hamowania silnikiem. Tryb EBM1 zapewnia najwyższą siłę hamowania silnikiem, a tryb EBM3 najniższą.
Zmodyfikowany elektroniczny system kontroli startu (LCS)
Motocykl YZF-R1 został wyposażony w system kontroli startu (LCS), który zapewnia większą kontrolę podczas ruszania z linii startu. W wersji z rocznika modelowego 2020 tryb LCS1 został zmodyfikowany, tak aby uruchamiać się przy prędkości 9000 obr./min oraz kącie otwarcia przepustnicy 41 stopni.
Oprócz układów BC, EBM oraz zmodyfikowanej technologii LCS model YZF-R1 na sezon 2020 jest wyposażony łącznie w siedem różnych elektronicznych systemów wspomagania i funkcji sterowania, dzięki którym kierowca może cieszyć się zwiększoną pewnością i kontrolą w różnych warunkach jazdy. Każdy układ elektroniczny został zaprojektowany z myślą o perfekcyjnej integracji z pozostałymi systemami, tak aby zapewnić naturalną i intuicyjną obsługę, dzięki której każdy kierowca będzie mógł w pełni wykorzystać swój potencjał.
Wszechstronny zestaw wskaźników TFT
Zastosowany w modelu YZF-R1 wyjątkowo czytelny wyświetlacz ciekłokrystaliczny typu TFT został wyposażony we wskaźniki nowych funkcji: kontroli hamowania (BC) oraz sterowania hamowaniem silnikiem (EBM).
Nowe funkcje YZF-R1
- Nowa, agresywna owiewka w stylu M1
- Całkowicie zintegrowane nadwozie umożliwia kierowcy osiągnięcie większego poczucia jedności z maszyną
- Aerodynamika poprawiona o ponad 5%
- Podkreślona stylistyka i DNA motocykla M1
- Ulepszone zawieszenie zapewnia doskonałe wyczucie podłoża
- Nowe sterowanie układu hamulcowego (BC) i układu ABS na zakrętach z 2 trybami
- Nowy system zarządzania hamowaniem silnikiem (EBM) z 3 trybami
- Zoptymalizowany elektroniczny system kontroli startu (LCS)
- Nowa elektronicznie sterowana przepustnica APSG
- Ulepszona wydajność spalania i znakomite osiągi w wysokim zakresie obrotów
- Udoskonalona skuteczność hamowania
- Nowe ustawienia amortyzatora skrętu
- Najnowsze opony Bridgestone Battlax RS11
- Ulepszony zestaw wskaźników TFT, wyposażony we wskaźniki BC i EBM
- Silnik zgodny z wymogami normy EU5
Główne cechy modelu YZF-R1
- 4-cylindrowy silnik z wałem korbowym w technologii crossplane o pojemności 998 cm3, rozwijający moc 200 KM
- Liniowo rozwijany moment obrotowy
- Nowoczesne elektroniczne systemy sterujące
- 6-osiowy bezwładnościowy moduł pomiarowy z żyroskopem i czujnikami przyspieszenia (przetwarzanie danych w technologii 3D)
- System kontroli trakcji monitorujący kąt pochylenia motocykla (TCS) / system kontroli uślizgu (SCS)
- System kontroli wzniosu przedniego koła (LIF) i system kontroli startu (LCS)
- System szybkiej zmiany biegów (QSS)
- Aluminiowa rama typu Deltabox z krótkim rozstawem osi
- Wahacz typu kratownicowego/tylna rama pomocnicza ze stopu magnezu
- Obręcze kół ze stopu magnezu i 17-litrowy zbiornik paliwa z aluminium
- System wyboru trybu pracy silnika (PWR) — regulowane tryby jazdy
- Zestaw wskaźników z ciekłokrystalicznym wyświetlaczem TFT
Kolory
Yamaha Blue DPBMC
Tech Black SMX/MHBL2
Dostępność i ceny YZF-R1 na rok 2020
Yamaha YZF-R1 MY2020 będzie dostępna od września 2019 roku. W celu uzyskania szczegółowych informacji prosimy o kontakt z lokalnym Dealerem Yamahy.