Yamaha YZF-R1 oraz R1M na rok 2020: sporo zmian ewolucyjnych!
Piotr Jędrzejak
15 lipca 2019

Plotki na temat zupełnie nowej generacji Yamahy R1 z ogromnymi zmianami prosto z MotoGP nie sprawdziły się. Jednak w nowym roczniku jedynie rama pozostała bez zmian.

Na dwóch kolejnych stronach tego artykułu znajdziecie szczegółowe artykuły prasowe od producenta na temat Yamahy YZF-R1 2020 (druga strona) oraz Yamahy YZF-R1M 2020 (trzecia strona). Na pierwszej stronie jedynie przytoczymy najważniejsze cechy. Na samym dole znajduje się pełna galeria zdjęć.

Nowa R1 2020 dostępna będzie już od września 2019 roku w kolorach  Yamaha Blue oraz Tech Black. Z kolei system rezerwacji R1M ruszy już 25 lipca 2019 roku.

Nadwozie

Nie ulegajcie pozorom, bo YZF-R1 na 2020 rok otrzymała naprawdę dużo modyfikacji.

Na początek nadwozie – na pierwszy rzut oka widać nowy design reflektorów LED. Poza tym owiewki nawiązują do modelu M1 z MotoGP. Aerodynamikę poprawiono o 5%, a wewnątrz przedniej owiewki kryje się nowy aluminiowy airbox, który przy okazji poprawia sztywność. Dolna część owiewki zakrywająca wydech wykonana jest z tytanu.

Obejrzyjcie video promocyjne i powiedzcie: podoba Wam się nowy styl R1?

Silnik

Najważniejsze zmiany dotyczą silnika. Mamy tu nowe dźwigienki pośrednie zaworów i nowe krzywki rozrządu. Pojawiła się zupełnie nowa głowica, wraz z przekonstruowanym dolotem, nowymi wtryskami i aluminiowym airboxem o nowej konstrukcji. Jest też przeprojektowany układ wydechowy, kilka nowinek w układzie smarowania olejowego i parę innych zmian.

Osiągnięte cele to spełnione normy emisji spalin oraz zwiększone osiągi w wysokim zakresie obrotów, a to przy zachowaniu mocy maksymalnej 200 KM przy 13 500 obr/min.

Elektronika

W departamencie elektroniki także sporo zmian. Zupełnie nowa przepustnica i rolgaz, oczywiście elektroniczne. 6-osiowy IMU został zmodernizowany o dwie technologie: BC i EBM. Pierwsza z nich to dwa tryby pracy „zakrętowego ABSu” – jeden z nich poprawia wydajność hamowania na wprost, drugi wspomaga hamowanie w zakręcie. EBM to nowy system hamowania silnikiem w 3 trybach. Zmodyfikowano także elektroniczną kontrolę startu LCS, a wszystko obsługuje się za pomocą ekranu TFT.

Podwozie

Yamaha słowem nie wspomina o modyfikacjach ramy, więc przyjmujemy, że rama pozostała bez zmian. Za to widelec Kayaba o śr. 43 mm otrzymał nowy wsad poprawiający jakość wyczucia przodu. Przy okazji zmodernizowano amortyzator skrętu oraz wprowadzono nowe ustawienia tylnego amortyzatora.

W przednich zaciskach hamulcowych pojawiły się zupełnie nowe klocki. Od nowego roku R1 fabrycznie wyjeżdża na nowych oponach Bridgestone Battlax RS11.

YZF-R1M – Zawieszenie

Poza zmianami obecnymi w podstawowej R1, model wyścigowy R1M otrzymał nowy widelec ERS NPX firmy Öhlins, czyli elektroniczne sterowanie nowej generacji. Dopełnieniem są zmodyfikowane ustawienia fabryczne tylnego, elektrycznego amortyzatora Öhlins.

YZF-R1M – Owiewka

Ekskluzywna, tylna owiewka wykonana jest teraz z włókna węglowego i posiada własny, wybity numer produkcyjny motocykla.

Zaktualizowano także aplikacje Y-TRAC i YRC, które pomagają konfigurować motocykl, zupełnie jak własna ekipa techniczna.

Lista nowości YZF-R1 na 2020:

  • Nowa, agresywna owiewka w stylu M1
  • Całkowicie zintegrowane nadwozie umożliwia kierowcy osiągnięcie większego poczucia jedności z maszyną
  • Aerodynamika poprawiona o ponad 5%
  • Podkreślona stylistyka i DNA motocykla M1
  • Ulepszone zawieszenie zapewnia doskonałe wyczucie podłoża
  • Nowe sterowanie układu hamulcowego (BC) i układu ABS na zakrętach z 2 trybami
  • Nowy system zarządzania hamowaniem silnikiem (EBM) z 3 trybami
  • Zoptymalizowany elektroniczny system kontroli startu (LCS)
  • Nowa elektronicznie sterowana przepustnica APSG
  • Ulepszona wydajność spalania i znakomite osiągi w wysokim zakresie obrotów
  • Udoskonalona skuteczność hamowania
  • Nowe ustawienia amortyzatora skrętu
  • Najnowsze opony Bridgestone Battlax RS11
  • Ulepszony zestaw wskaźników TFT, wyposażony we wskaźniki BC i EBM
  • Silnik zgodny z wymogami normy EU5

Lista nowości YZF-R1M na 2020:

  • Wysoce zaawansowane amortyzatory gazowe ERS NPX
  • Lekka tylna owiewka z włókna węglowego
  • Nowa, agresywna owiewka z włókna węglowego w stylu M1
  • Z wybitym unikalnym numerem produkcyjnym
  • Wszystkie zmiany z nowej R1 na 2020

Na dwóch kolejnych stronach tego artykułu znajdziecie szczegółowe artykuły prasowe od producenta na temat Yamahy YZF-R1 2020 (druga strona) oraz Yamahy YZF-R1M 2020 (trzecia strona). Na pierwszej stronie jedynie przytoczymy najważniejsze cechy. Na samym dole znajduje się pełna galeria zdjęć.

Piotr Jędrzejak
Redaktor naczelny

Głównodowodzący portalem. Nie je, nie śpi, żyje newsami ze świata motocyklowego. Związany z laptopem. Zdarza mu się poprawiać "waCHacze" po kumplach z redakcji. Po mieście szaleje Street Triplem 675. Skontaktuj się Masz sprawę ? Skontaktuj się:

Materiały premium

czytaj kolejne artykuły