Spis treści
Plotki na temat zupełnie nowej generacji Yamahy R1 z ogromnymi zmianami prosto z MotoGP nie sprawdziły się. Jednak w nowym roczniku jedynie rama pozostała bez zmian.
Na dwóch kolejnych stronach tego artykułu znajdziecie szczegółowe artykuły prasowe od producenta na temat Yamahy YZF-R1 2020 (druga strona) oraz Yamahy YZF-R1M 2020 (trzecia strona). Na pierwszej stronie jedynie przytoczymy najważniejsze cechy. Na samym dole znajduje się pełna galeria zdjęć.
Nowa R1 2020 dostępna będzie już od września 2019 roku w kolorach Yamaha Blue oraz Tech Black. Z kolei system rezerwacji R1M ruszy już 25 lipca 2019 roku.
Nadwozie
Nie ulegajcie pozorom, bo YZF-R1 na 2020 rok otrzymała naprawdę dużo modyfikacji.
Na początek nadwozie – na pierwszy rzut oka widać nowy design reflektorów LED. Poza tym owiewki nawiązują do modelu M1 z MotoGP. Aerodynamikę poprawiono o 5%, a wewnątrz przedniej owiewki kryje się nowy aluminiowy airbox, który przy okazji poprawia sztywność. Dolna część owiewki zakrywająca wydech wykonana jest z tytanu.
Obejrzyjcie video promocyjne i powiedzcie: podoba Wam się nowy styl R1?
Silnik
Najważniejsze zmiany dotyczą silnika. Mamy tu nowe dźwigienki pośrednie zaworów i nowe krzywki rozrządu. Pojawiła się zupełnie nowa głowica, wraz z przekonstruowanym dolotem, nowymi wtryskami i aluminiowym airboxem o nowej konstrukcji. Jest też przeprojektowany układ wydechowy, kilka nowinek w układzie smarowania olejowego i parę innych zmian.
Osiągnięte cele to spełnione normy emisji spalin oraz zwiększone osiągi w wysokim zakresie obrotów, a to przy zachowaniu mocy maksymalnej 200 KM przy 13 500 obr/min.
Elektronika
W departamencie elektroniki także sporo zmian. Zupełnie nowa przepustnica i rolgaz, oczywiście elektroniczne. 6-osiowy IMU został zmodernizowany o dwie technologie: BC i EBM. Pierwsza z nich to dwa tryby pracy „zakrętowego ABSu” – jeden z nich poprawia wydajność hamowania na wprost, drugi wspomaga hamowanie w zakręcie. EBM to nowy system hamowania silnikiem w 3 trybach. Zmodyfikowano także elektroniczną kontrolę startu LCS, a wszystko obsługuje się za pomocą ekranu TFT.
Podwozie
Yamaha słowem nie wspomina o modyfikacjach ramy, więc przyjmujemy, że rama pozostała bez zmian. Za to widelec Kayaba o śr. 43 mm otrzymał nowy wsad poprawiający jakość wyczucia przodu. Przy okazji zmodernizowano amortyzator skrętu oraz wprowadzono nowe ustawienia tylnego amortyzatora.
W przednich zaciskach hamulcowych pojawiły się zupełnie nowe klocki. Od nowego roku R1 fabrycznie wyjeżdża na nowych oponach Bridgestone Battlax RS11.
YZF-R1M – Zawieszenie
Poza zmianami obecnymi w podstawowej R1, model wyścigowy R1M otrzymał nowy widelec ERS NPX firmy Öhlins, czyli elektroniczne sterowanie nowej generacji. Dopełnieniem są zmodyfikowane ustawienia fabryczne tylnego, elektrycznego amortyzatora Öhlins.
YZF-R1M – Owiewka
Ekskluzywna, tylna owiewka wykonana jest teraz z włókna węglowego i posiada własny, wybity numer produkcyjny motocykla.
Zaktualizowano także aplikacje Y-TRAC i YRC, które pomagają konfigurować motocykl, zupełnie jak własna ekipa techniczna.
Lista nowości YZF-R1 na 2020:
- Nowa, agresywna owiewka w stylu M1
- Całkowicie zintegrowane nadwozie umożliwia kierowcy osiągnięcie większego poczucia jedności z maszyną
- Aerodynamika poprawiona o ponad 5%
- Podkreślona stylistyka i DNA motocykla M1
- Ulepszone zawieszenie zapewnia doskonałe wyczucie podłoża
- Nowe sterowanie układu hamulcowego (BC) i układu ABS na zakrętach z 2 trybami
- Nowy system zarządzania hamowaniem silnikiem (EBM) z 3 trybami
- Zoptymalizowany elektroniczny system kontroli startu (LCS)
- Nowa elektronicznie sterowana przepustnica APSG
- Ulepszona wydajność spalania i znakomite osiągi w wysokim zakresie obrotów
- Udoskonalona skuteczność hamowania
- Nowe ustawienia amortyzatora skrętu
- Najnowsze opony Bridgestone Battlax RS11
- Ulepszony zestaw wskaźników TFT, wyposażony we wskaźniki BC i EBM
- Silnik zgodny z wymogami normy EU5
Lista nowości YZF-R1M na 2020:
- Wysoce zaawansowane amortyzatory gazowe ERS NPX
- Lekka tylna owiewka z włókna węglowego
- Nowa, agresywna owiewka z włókna węglowego w stylu M1
- Z wybitym unikalnym numerem produkcyjnym
- Wszystkie zmiany z nowej R1 na 2020
Na dwóch kolejnych stronach tego artykułu znajdziecie szczegółowe artykuły prasowe od producenta na temat Yamahy YZF-R1 2020 (druga strona) oraz Yamahy YZF-R1M 2020 (trzecia strona). Na pierwszej stronie jedynie przytoczymy najważniejsze cechy. Na samym dole znajduje się pełna galeria zdjęć.