Spis treści
Sprawdźcie obszerny opis, co kryją w sobie dwa nowe modele crossowe od Yamahy.
informacja prasowa
Wprowadzone jako nowość na sezon 2014, rewolucyjne motocykle YZ250F i YZ450F wywarły znaczący i długotrwały wpływ na scenę motocrossu w wymiarach lokalnym, krajowym i międzynarodowym. Za sprawą odwróconej głowicy cylindrów z przednim dolotem powietrza, te awangardowe maszyny off-roadowe wyniosły konstrukcję motocykli crossowych na całkowicie nowy poziom.
Fabryczni kierowcy Yamahy udowodnili wyższość osiągów nowej generacji motocykli YZ zarówno w mistrzostwach MXGP i MX2, jak i w amerykańskiej lidze AMA 250 Pro Motocross, debiutujących w obecnym sezonie wyścigowym. Sukcesy w zawodach Grand Prix i AMA potwierdzają wiodącą pozycję Yamahy w motorcrossie, a zdobyte doświadczenia posłużyły producentowi do wprowadzenia niezbędnych zmian w modelach na rok 2016.
WR250F MY 2016
WR250F z roku modelowego 2015 zdobył już należną renomę na poziomie EWC i jest gotów do przywrócenia marce Yamaha pozycji lidera w brutalnym i wymagającym świecie enduro. Inspirowany nową generacją YZ250F i wyposażony w specjalnej konstrukcji silnik oraz nastawy podwozia, WR250F MY 2016 wyróżnia się nowymi, lakierowanymi na czarno obręczami kół i nowymi akcentami graficznymi.
YZ450F MY 2016: z myślą o przyszłości
W okresie dwóch lat, od radykalnego redesignu w roku 2014, kiedy to zmodyfikowane zostały najważniejsze elementy silnika i podwozia, legendarna Yamaha YZ450F zapewniła sobie pozycję bezkompromisowego motocykla YZ.
Dzięki odchylonemu w tył cylindrowi oraz innowacyjnej, 4-zaworowej głowicy z przednim dolotem powietrza, ten niesamowicie skuteczny motocykl potwierdza swój status jako jedna z najlepszych konstrukcji motocrossowych na świecie. Jego zdolność do dominacji nad konkurencją „bez tuningu”, w połączeniu z typową dla Yamahy niezawodnością i wytrzymałością powoduje, iż YZ450F jest oczywistym wyborem dla wielu zawodników startujących w lokalnych, krajowych i międzynarodowych imprezach mistrzowskich.
Podczas debiutanckiego sezonu YZ450F, Jeremy Van Horebeek zajął drugie miejsce w MXGP 2014, demonstrując nadzwyczajne wprost osiągi tego motocykla. W pierwszej połowie sezonu MX 2015 Valentin Guillod udowodnił zwycięski potencjał fabrycznego YZ250F w mistrzostwach światowych MX2, a podczas MXGP początkujący Romain Febvre zasygnalizował swą gotowość wejścia na szczyt stawki.
W modelu na rok 2016 konstruktorzy Yamahy skupili się na utrzymaniu mistrzowskiej charakterystyki przy zapewnieniu jeszcze lepszych osiągów, wyczucia, sterowności i sprawności motocykla. Za swe główne zadanie zespół rozwojowy Yamaha MX przyjął wprowadzenie szeregu zmian silnikowych i podwoziowych w czterech kluczowych kierunkach:
- Osiągnięcie stabilniejszej charakterystyki silnika pod kątem sterowności i wydajności bez strat oddawanej mocy
- Zwiększenia skuteczności tłumienia wstrząsów z zachowaniem sterowności, trakcji oraz wyczucia pracy przedniego zawieszenia
- Poprawy skuteczności hamowania i stabilności w sytuacjach awaryjnych
- Szybszego startu na wyjściu – z wykorzystaniem Elektronicznej Kontroli Startu (Launch Control System)
Nowy system kontroli startu (Launch Control System)
Wyścig można wygrać lub przegrać jeszcze przed pierwszym zakrętem. Z myślą o uzyskaniu wyraźnej przewagi już na starcie YZ450F MY 2016 został wyposażony w zaawansowany system kontroli startu (LCS), pozwalający zwiększyć płynność i tempo przyspieszenia już od linii startowej.
W celu optymalizacji oddawanej mocy ten elektroniczny „intensyfikator” osiągów dokonuje precyzyjnych korekt prędkości obrotowej silnika, ograniczając tendencję do poślizgu tylnego koła i „wheelie” na 1 i 2 biegu podczas ostrego przyspieszania ze startu stojącego. W przeciwieństwie do innych systemów, powodujących proste opóźnienie i redukcję energii zapłonu, Yamaha LCS jest układem inteligentnym, który stale monitoruje ECU (moduł sterujący silnika) i modyfikuje dostarczaną moc zależnie od warunków torowych.
Aktywowany przez wciśnięcie przycisku na lewej manetce jeszcze na biegu jałowym, LCS zwiększa prędkość startu, a więc szansę wyjścia na prowadzenie w pierwszym zakręcie (holeshot win), pozwalając kierowcy skoncentrować się wyłącznie na operowaniu sprzęgłem i ustawieniu maszyny.
Zmodyfikowane wałki i optymalizacja rozrządu
Silnik YZ450F MY 2016 charakteryzuje się wysoką sprawnością i reaktywnością, co uzyskano, wprowadzając niewielkie, lecz istotne zmiany wałka i układu rozrządu, wpływające na wzrost wydajności spalania paliwa. Modyfikacje te obejmują zmianę profilu krzywek obu zaworów ssących i wydechowych, czego skutkiem jest nieznaczne zmniejszenie czasu ich współotwarcia. Zastosowanie krzywki wydłużającej czas otwarcia zaworów i nowych sprężyn po stronie wydechowej pozwala zredukować opory wylotowe spalin i zwiększyć osiągi motocykla w niskim i średnim zakresie prędkości.
Yamaha Power Tuner
Dostępny jako opcja wyposażenia, elektroniczny procesor Yamaha Power Tuner pozwala korygować nastawy silnika na pit-stopie w zależności od warunków jazdy. Jest on łatwy w obsłudze – wpina się go bezpośrednio do elektroniki motocykla bez potrzeby używania laptopa, a oprogramowanie na MY 2016 zostało odpowiednio zmodyfikowane o nowe ustawienia fabryczne oraz rekomendowane dla użytkownika – zgodnie ze zmianą niektórych parametrów silnika.
Udoskonalone sprzęgło i układ przeniesienia napędu
Z myślą o płynniejszej pracy skrzyni biegów i jeszcze lepszego wyczucia sprzęgła, model 2016 otrzymał udoskonalony układ przeniesienia napędu. W zakres zmian wchodzi nowa, specjalnie planowana piasta sprzęgła oraz zmodyfikowana dźwignia shift-stoppera w skrzyni biegów ze sprężyną wzmocnioną o 20%. Zapewnia to szybszą i efektywniejszą zmianę przełożeń – nawet przy brutalnym traktowaniu motocykla w sytuacjach wywołujących nagły wzrost adrenaliny – jak moment startu.
Hamulec przedni o średnicy powiększonej do 270 mm
Nie ma raczej żadnych wątpliwości, iż skuteczność hamowania jest jednym z najważniejszych atrybutów mistrzowskich właściwości motocykla, a zdolność opóźnionego hamowania przy zachowaniu pełnej kontroli nad maszyną może stanowić o przewadze prowadzącej do zwycięstwa.
Z tego też powodu YZ450F MY 2016 wyposażony został w nowy, tarczowy hamulec przedni o powiększonej do 270 mm średnicy tarczy, który nie tylko zwiększa siłę hamowania, lecz także intensyfikuje ‘wyczucie’ motocykla, pozwalające doświadczonemu riderowi korzystać z układu hamulcowego w sposób jeszcze bardziej efektywny. Dwutłoczkowy zacisk hamulcowy zyskał nowego typu klocki hamulcowe, doskonale współpracujące z większą tarczą hamulcową pod kątem skuteczności hamowania i kontroli nad sterownością motocykla.
Nowe nastawy zawieszenia i zmodyfikowany offset przedniego widelca
W celu poprawy charakterystyki jezdnej, a także własności trakcyjnych oraz ‘wyczucia’ przez kierowcę przedniego koła wprowadzono kilka istotnych zmian w układzie zawieszenia.
Wiodącej jakości przedni widelec AOS (Air-Oil-Separate) o zmodyfikowanych nastawach sprężystości i odbicia zapewnia jeszcze lepszą sterowalność na whoopsach i wybojach. Zmianom tym towarzyszy nowa półka przednia zwiększająca, w stosunku do poprzedniego modelu, offset widelca o 3 mm – do 25 mm, czego efektem jest poprawa prowadzenia w parze ze lepszą zwrotnością i stabilnością motocykla.
Zmiany dla MY 2016 nie ominęły także tylnego zawieszenia, w którym w celu lepszej amortyzacji na wybojach zmodyfikowano nastawy sprężystości dla niskich i wyższych prędkości jazdy. Podobnie jak w przypadku zawieszenia przedniego, nowa sprężyna wahacza (56 Nm zamiast poprzednich 58 Nm) ma również sprzyjać poprawie prowadzenia i sterowności.
Modyfikacja ramy
Mając na uwadze stały rozwój całej konstrukcji motocykla, w ramie modelu 2016 wprowadzono niewielkie, lecz istotne zmiany, sprzyjające lepszemu prowadzeniu i skuteczniejszej kontroli zachowań maszyny.
Z myślą o zwiększeniu sztywności poprzecznej, obsada sworznia wahacza tylnego została poszerzona o 12 mm, a dolna tylna sekcja aluminiowej ramy – wzmocniona pod kątem tej modyfikacji. Swój udział w zwiększonej sztywności ramy ma także stalowe łoże silnika, a w celu obniżenia środka ciężkości ridera i ‘rozluźnienia’ jego pozycji podnóżki zostały obniżone o 5 mm.
Inne zmiany
W dodatku do opisanych modyfikacji silnika i ramy, YZ450F MY 2016 otrzymał lżejszy wspornik tłumika oraz zmodyfikowaną, sześcio-drożną pompę chłodziwa, by usprawnić rozdział ciśnienia.
YZ450F – zmiany na rok modelowy 2016
- Elektroniczny system kontroli startu (LCS)
- Nowe wałki i optymalizacja rozrządu
- Udoskonalone sprzęgło i mechanizm zmiany biegów
- Powiększona do 270 mm średnica hamulca przedniego
- Modyfikacja nastawów zawieszenia i offsetu widelca przedniego
- Modyfikacja ramy
- Opcjonalny procesor Yamaha Power Tuner z nowym oprogramowaniem
Charakterystyka techniczna YZ450F MY 2016
- Czterozaworowy, chłodzony cieczą, 1-cylindrowy silnik DOHC o pojemności skokowej 450 cm3
- Przedni dolot powietrza, wtrysk paliwa, cylinder odchylony w tył i tylny wylot spalin
- Mokra miska olejowa
- Tłumik wspomagający centralizację masy motocykla
- Zamknięta aluminiowa rama kołyskowa typu ‘Bilateral-Beam’
- Przedni widelec AOS (Air-Oil-Separate) upside-down
- Stabilne zawieszenie typu Monocross
YZ250F: Uzyskać pełnię kontroli
Kompletnie przestylizowany na rok modelowy 2014, YZ250F został uznany przez prasę branżową w Europie i USA za jeden z najlepszych ‘dirt bikes’ w swej klasie. Dzięki zdobyciu tytułu mistrzowskiego 2015 AMA 250 Superscross przez Coopera Webba i zwycięstwie Jeremiego Martina w 2014 AMA Pro Motocross, nowa generacja YZ250F przywróciła sławę Yamahy jako wiodącej marki w kategorii czterosuwów o pojemności 250 cm3.
Dzięki odchylonemu do tyłu cylindrowi oraz przedniemu dolotowi powietrza YZ250F charakteryzuje się szerokim zakresem użytecznej mocy oraz niespotykaną zwinnością w pokonywaniu zakrętów.
YZ250F model roku 2016: król wiraży
W oparciu o reputację mistrzowskiej zdolności pokonywania zakrętów oraz przyspieszania, Yamaha mogła skoncentrować się na wzmocnieniu szerzej pojętej konkurencyjności motocykla, dokonując kilku istotnych zmian i ulepszeń w modelu na rok 2016.
Zespół konstruktorów zajął się w szczególności czterema obszarami osiągów maszyny: poprawą reaktywności w średnim i wysokim zakresie obrotowym, wzrostem sprawności silnika, lepszą pracą zawieszenia oraz zwiększeniem skuteczności hamowania przy niezakłóconej stabilności jazdy.
Nowy, lekki tłok i korbowód
W celu zmniejszenia masy posuwisto-zwrotnej i zyskania na reaktywności oraz przyspieszeniu, YZ250F MY 2016 otrzymał nowy, płaskodenny tłok silnika. Cieńsze denko i krótszy sworzeń tłokowy to oszczędność ponad 18 g na masie odkuwki oraz wzrost efektywności spalania, a więc wyższa moc oddawana i lepsza charakterystyka w górnym i najwyższym zakresie obrotowym.
Z myślą o niezawodności działania silnika, nowy tłok został od spodu użebrowany, a dodatkowy natrysk chłodziwa pozwala, w porównaniu z poprzednim modelem, obniżyć temperaturę roboczą o 100º C – z korzyścią dla stabilności pracy silnika i wytwarzanej mocy. Całość uzupełnia korbowód poddany ulepszonej obróbce cieplnej pod kątem zwiększenia wytrzymałości w warunkach wysokich prędkości obrotowych.
Optymalizacja wału korbowego i wałka wyrównoważającego
Aby uzyskać możliwie liniowy przebieg momentu obrotowego, model na rok 2016 wyposażony jest w dodatkowe przeciwciężary wału korbowego i nowy wałek wyrównoważający. Efektem jest lepsze wyważenie silnika i liniowy przebieg momentu w szerokim zakresie obrotowym, pozwalający kierowcy lepiej wyczuwać teren i zmieniać ułożenie ciała.
Nowa konfiguracja silnika wpływa także na ograniczenie drgań i wibracji, podnosząc tym samym komfort jazdy. Zmodyfikowano także nastawy modułu sterującego silnika (ECU) – pod kątem płynności pracy po włączeniu ogranicznika prędkości obrotowej.
Udoskonalone sprzęgło i układ przeniesienia napędu
Podobnie jak YZ450F, z myślą o większej skuteczności działania, YZ250F MY 2016 otrzymał nową, specjalnie planowaną piastę sprzęgła. Inną zmianą jest nowa dźwignia shift-stoppera w skrzyni biegów ze sprężyną wzmocnioną o 20% i zmodyfikowaną rolką – celem zwiększenia precyzji zmiany biegów nawet w warunkach znacznych obciążeń.
Modyfikacja nastawów przedniego i tylnego zawieszenia
YZ250F MY 2016 korzysta ze zmienionych nastawów zawieszenia przedniego i tylnego, rekomendowanych przez fabrycznych kierowców testowych. Za priorytet uznano poprawę charakterystyki i komfortu prowadzenia pod kątem eliminacji nagłych szarpnięć i nadmiernego skoku (tj. dobijania) zawieszenia.
Hamulec przedni o średnicy powiększonej do 270 mm
Na rok modelowy 2016 YZ250F wyposażony został w tarczowy hamulec przedni o średnicy powiększonej do 270 mm oraz nowe klocki hamulcowe, które nie tylko pozwalają hamować z pewnym opóźnieniem, lecz także zwiększają ‘wyczucie’ zachowania się motocykla.
YZ250F – zmiany na rok modelowy 2016
- Nowy, lekki tłok
- Nowy, korbowód o charakterystyce wyczynowej
- Zoptymalizowany design wału korbowego pod kątem wyrównoważenia
- Nowe mapowanie ECU (modułu sterującego silnika)
- Powiększona do 270 mm średnica hamulca przedniego
- Udoskonalone sprzęgło i mechanizm zmiany biegów
- Modyfikacja nastawów zawieszenia
Charakterystyka techniczna YZ250F MY 2016
- Czterozaworowy, chłodzony cieczą, 1-cylindrowy silnik czterozaworowy DOHC o pojemności skokowej 250 cm3
- Przedni dolot powietrza, wtrysk paliwa, cylinder odchylony w tył i tylny wylot spalin
- Mokra miska olejowa
- Tłumik polepszający centralizację masy motocykla
- Zamknięta aluminiowa rama kołyskowa typu ‘Bilateral-Beam’
- Przedni widelec AOS (Air-Oil-Separate) upside-down
- Stabilne zawieszenie typu Monocross
Oryginalne Akcesoria Yamaha
Kompletna gama oryginalnych akcesoriów Yamaha, przeznaczona do wszystkich modeli off-roadowych MY 2016, zawiera wszystko od narzędzi warsztatowych i części serwisowych, aż do tłumików typu ‘slip-on’ i obudów/osłon bloku silnika GYTR. Oferta akcesoriów jest konsekwentnie poszerzana o asortymenty przeznaczone dla aktualnych i starszych modeli Yamaha.
Zmiany w innych modelach off-roadowych MY 2016:
WR250F Racing Blue – Zmieniona grafika zewnętrzna
YZ250 Racing Blue – Nowe czarne felgi, zmieniona grafika zewnętrzna
YZ125 Racing Blue – Nowe czarne felgi, zmieniona grafika zewnętrzna
YZ85/LW Racing Blue – Nowe czarne felgi, zmieniona grafika zewnętrzna
TTR-125/L/W/E Racing Blue – Zmieniona grafika zewnętrzna
TTR-110E Racing Blue – Zmieniona grafika zewnętrzna
TTR-50E Racing Blue – Zmieniona grafika zewnętrzna
PW50 Racing Blue – Zmieniona grafika zewnętrzna
Dostępność modeli YZ MY2016 w sprzedaży: styczeń 2016. W celu uzyskania pełnej specyfikacji technicznej wszystkich modeli w gamie, wejdź na yamaha-motor.pl.