Yamaha oficjalnie zaprezentowała swojego trójkołowca. Wciąż nie mamy danych technicznych, ale wiemy o nim coraz więcej.
Od pierwszych zapowiedzi, przez pierwszą prezentację na targach, a kończąc na oficjalnej premierze w Mediolanie, trójkołowa Niken wzbudzała skrajne emocje. Jedni z komentujących twierdzili, że Niken nadaje się jedynie do tego, aby go podpalić i zrzucić z klifu. Inni są tak ciekawi tego projektu, że nie mogą przestać o tym pisać. W tym miejscu pozwolimy przywołać to, co w czasie prezentacji na Eicmie powiedział Szef operacyjny europejskiego oddziału Yamahy, Eric de Seynes.
Po swoich jazdach testowych de Seynes stwierdził, że Niken zupełnie zmienia sposób jazdy. Na normalnych motocyklach hamował przed zakrętem, w zakręcie jechał neutralnie, a gaz odkręcał na wyjściu. Niken z kolei daje taką pewność w zakręcie, że hamować można późno i do samego końca, następnie wcześnie otwierając gaz, a strefa „neutralna” niemalże znika. Na koniec swojego przydługiego, ale pełnego pasji przemówienia, powiedział: „Proszę przetestujcie go, sprawdźcie, odkryjecie nowy sposób jazdy. A jest fantastyczny. Proszę, nie osądzajcie Nikena, zanim go sami nie przetestujecie.”
I wicie co? My stoimy po stronie Erica de Seynesa. Nie twierdzimy, że Niken zmieni oblicze motocyklizmu, ale na pewno jest krokiem w interesującą stronę, a jazda nim może być przyjemnym i niepowtarzalnym przeżyciem.
Teraz konkrety. Niestety na prezentacji nie ujawniono pełnych danych technicznych, a jedynie uchylono rąbka tajemnicy. Poniżej znajdziecie najważniejsze cechy oraz pełną informację prasową. W sprzedaży seryjnej (póki co zamówienia internetowe) Niken ma pojawić się całkiem niedługo…
informacja prasowa
Najważniejsze cechy Yamahy NIKEN
- Całkowicie nowa koncepcja w branży motocyklowej
- Unikalne zdolności pokonywania zakrętów
- Wyjątkowa przyczepność przodu, pewność prowadzenia i skuteczność hamowania
- Rewolucyjny design
- Zaawansowana technologia podwójnych, pochylanych kół (LMW)
- Głęboki kąt pochylenia, maksymalnie 45 stopni
- Układ kierowniczy z kompensacją Ackermana, podwójny przedni widelec typu upside-down
- Hybrydowa rama ze stali i aluminium, z wahaczem z odlewanego aluminium
- Rozkład ciężaru (z motocyklistą) między przodem a tyłem na poziomie około 50:50
- 3-cylindrowy, chłodzony cieczą silnik DOHC o pojemności 847 cm3
- Specjalna konfiguracja układu wtrysku paliwa i optymalne wyważenie wału korbowego
- Reflektor i tylne światła w technologii LED
- Lusterka znane z YZF-R1 z wbudowanymi kierunkowskazami z diodami LED
- Podwójne, 15-calowe przednie koła o rozstawie 410 mm i 17-calowe koło tylne
- YCC-T
- System D-MODE z 3 trybami pracy
- Tempomat — działający po przekroczeniu 50 km/h
- System kontroli trakcji z 2 trybami oraz możliwością wyłączenia
- Sprzęgło A&S, zwiększające stabilność w trakcie redukcji biegu
- System QSS, ułatwiający podwyższanie biegu
- Kompaktowy zestaw wskaźników z wyświetlaczem LCD
- Aluminiowy, 18-litrowy zbiornik paliwa
- W pełni regulowane tylne zawieszenie
- Podwójne przednie hamulce tarczowe o średnicy 298 mm i tylny hamulec tarczowy o średnicy 282 mm
- Gniazdo zasilania 12 V DC
Yamaha prezentuje pierwszy w historii 3-kołowy motocykl typu Leaning Multi-Wheel (LMW)
Yamaha jest firmą, która bazuje na kreatywności. Od kiedy Yamaha Motor powstała w lipcu 1955 r. w mieście Iwata, stała się wytwórcą jednych z najbardziej przełomowych motocykli i skuterów, które wpłynęły na rynek jednośladów.
Innowacyjność to fundament branży motocyklowej i Yamaha zawsze patrzy w przyszłość, dążąc do opracowania oryginalnych, ekscytujących, nowych technologii i zupełnie nowych koncepcji. Wprowadzenie na rynek pierwszego na świecie 3-kołowego motocykla typu Leaning Multi-Wheel (LMW) jest dowodem na zaangażowanie firmy w innowacyjność i stanowi kolejny przykład tego, jak Yamaha „Przyśpiesza bicie serca” dzięki ekscytującej i zróżnicowanej gamie modeli.
Pierwszy na świecie, produkcyjny motocykl wielokołowy
Na targach Tokyo Motor Show w październiku 2015 r. Yamaha zaprezentowała prototyp MWT-9, czyli 3-kołowego motocykla koncepcyjnego. To było kuszące spojrzenie w przyszłość. Teraz, zaledwie dwa lata później, Yamaha pokazuje zupełnie nowy model NIKEN — pierwszy na świecie produkcyjny motocykl wielokołowy, który jest gotów otworzyć przed wszystkimi motocyklistami, myślącymi przyszłościowo i szukającymi świeżych wrażeń, nowe możliwości.
Wyraz NIKEN, oznaczający w języku japońskim „dwa miecze”, pochodzi z XVII-wiecznej Japonii i odnosi się do wykorzystującego je stylu szermierki. Okazał się on rewolucją, która dała początek nowej erze na polu walki.
NIKEN: sportowe osiągi i pewność prowadzenia w zakrętach
Dzięki modelowi NIKEN Yamaha otwiera zupełnie nową erę motocykli — jeżdżącej rewolucji, która zapewnia wyjątkowe doznania. Wyobraź sobie, że możesz mknąć krętymi drogami z niezrównaną pewnością siebie… Nowe uczucie, które można porównać do emocjonujących doznań podczas wchodzenia w zakręty na nartach.
Ten rewolucyjny, nowy rodzaj motocykla zapewnia doznania, prowadzi się i wygląda jak żaden pojazd znany do tej pory. Mimo, że różni się od zwykłego motocykla, właściwości jezdne modelu NIKEN niczym nie zaskoczą motocyklistów.
Zaawansowana, opracowana przez Yamahę unikalna technologia podwójnych, pochylanych przednich kół, zapewnia wysoki poziom przyczepności, co czyni z tej maszyny pogromcę zakrętów. NIKEN i jego kierowca mogą mknąć krętymi drogami z niezrównaną pewnością siebie. Dwa przednie koła oznaczają, że są też dwie przednie opony i dwa zestawy przednich hamulców, dzięki czemu nic nie może się równać z dostępnym tu poziomem trakcji i skuteczności hamowania!
YAMAHA NIKEN: Nadjeżdża Rewolucja
Wykorzystany w modelu NIKEN wyjątkowy system Leaning Multi-Wheel (LMW) łączy sportową charakterystykę z łatwością prowadzenia, a do tego wzmacnia poczucie stabilności i przyczepności na zakrętach w różnorodnych warunkach i na zróżnicowanych nawierzchniach.
Inżynierowie Yamahy dołożyli ogromnych starań, aby upodobnić charakter tej maszyny do klasycznego motocykla oraz pozwolić większości motocyklistów bezproblemowo przesiąść się z dwukołowców na pojazd LMW Yamahy bez konieczności zmiany stylu jazdy. Kierowcy NIKEN-a już przy pierwszym zakręcie odczują rosnący poziom pewności i radości z jazdy — więcej zabawy i mniej stresu.
Sportowe właściwości jezdne modelu NIKEN uzupełniają jego zaawansowany charakter i umożliwiają motocyklistom optymalne wykorzystanie potencjału 3-cylindrowego silnika o pojemności 847 cm3, oferującego wysoki moment obrotowy.
Odważna i nowoczesna stylistyka
Muskularna, atletyczna budowa nadwozia NIKEN-a wyraźnie pokazuje, że ten nowy, innowacyjny 3-kołowiec Yamahy został zaprojektowany z myślą o ekscytującej jeździe. Podwójne przednie koła stanowią centralny punkt, z którego wychodzi futurystyczna owiewka i zintegrowany zbiornik paliwa, stwarzając unikalne wrażenie przesuniętego do przodu optycznego środka ciężkości, podkreślające odważny i wyjątkowy profil modelu NIKEN.
Projektanci Yamahy starali się podkreślić odmienną technologię zastosowaną w systemie LMW, dlatego wyeksponowali strukturę i funkcjonalne elementy unikalnego mechanizmu Yamahy.
Z punktu widzenia motocyklisty model NIKEN charakteryzuje masywna sylwetka, która kontrastuje z niewielkim zbiornikiem paliwa, lecz całość przekłada się na wyjątkowy styl jazdy, niespotykany w przypadku innych motocykli. Rozłożyste, płaskie siedzenie zakrzywione ku górze daje doskonałe oparcie z tyłu i zapewnia wysoki komfort.
Sportowa, lekka owiewka z podwójnymi reflektorami LED
Sportowy przód obejmuje lekkie, podwójne reflektory LED, umieszczone w zakrzywionej ku dołowi, aerodynamicznej czaszy. Na drodze nie da się jej z niczym pomylić. A dwa światła pozycyjne podkreślają silny charakter maszyny osadzonej na podwójnych przednich kołach.
Szeroka przednia owiewka i sportowa szyba zapewniają motocykliście kierującemu modelem NIKEN właściwą ochronę przed niekorzystnymi czynnikami atmosferycznymi. Dodajmy naturalną pozycją jazdy, a ten zaawansowany pojazd LMW przygotuje Cię na wszystko — od ekscytujących zakrętów po weekendowe przejażdżki. Zaczerpnięte z YZF-R1 lusterka wyposażone są w zintegrowane kierunkowskazy z diodami LED, zaprojektowane tak, aby zapewnić dobry widok do tyłu nawet, gdy kierujący zmienia pozycję za kierownicą.
W przeciwieństwie do barczystego przodu, węższy i wygięty ku górze tył oraz oddzielny uchwyt tablicy rejestracyjnej wprowadza element zwinności, podkreślając rewolucyjny styl modelu NIKEN, będący czymś zupełnie nowym na europejskich drogach.
Hybrydowa rama z aluminium i stali
Model NIKEN został stworzony tak, aby radzić sobie w zróżnicowanych sytuacjach na drodze. Zupełnie nowy rodzaj hybrydowej ramy został opracowany w celu zapewnienia stabilności podczas jazdy po prostej i możliwości sportowego pokonywania zakrętów.
Główka ramy została wykonana ze stali odlewniczej, zaś rejon mocowania osi wahacza – z odlewanego aluminium. Rama główna, łącząca te dwa elementy, jest z rur stalowych. Zapewniając oczekiwaną wytrzymałość, sztywność oraz elastyczność dokładnie tam, gdzie są one potrzebne, hybrydowa konstrukcja wzmacnia wierne i naturalne wyczucie pracy układu podwójnych, pochylanych przednich kół, oferując przy tym zwinność sportowego motocykla oraz doskonałe prowadzenie.
Zrównoważona konstrukcja podwozia
Zastosowany w modelu NIKEN unikalny układ 3 kół (LWM) to, w porównaniu do konwencjonalnego motocykla, zupełnie nowy wymiar. W celu zoptymalizowania prowadzenia, NIKEN otrzymał aluminiowy wahacz o długości 552 mm. Jest on o 15 mm dłuższy niż w MT-09. Zwiększona długość daje poczucie stabilności przy pokonywaniu łuków.
Innym kluczowym elementem designu tej maszyny jest pozycja jazdy. W porównaniu do MT-09 kierowca modelu NIKEN siedzi przesunięty około 50 mm do tyłu. Ta pozycja sprzyja idealnemu rozkładowi masy między przodem a tyłem w proporcjach 50:50, gdy jeździec zajmuje swoje miejsce. Efektem jest doskonałe wyczucie pracy podwozia i układu kierowniczego.
Podwójny, „zewnętrzny”, przednie widelec typu upside-down
Aby umożliwić sportowy styl prowadzenia, maksymalny kąt pochylenia NIKEN-a zwiększono do 45 stopni. Stało się to możliwe dzięki wykorzystaniu układu kierowniczego z kompensacją Ackermana oraz dźwigniowego systemu zawieszenia zamontowanego po zewnętrznej stronie kół.
Podwójny, „zewnętrzny”, przedni widelec typu upside-down ma regulację tłumienia odbicia i dobicia. To umożliwia motocykliście wybór idealnego ustawienia zawieszenia. Stosunkowo wąski rozstaw kół – 410 mm – owocuje naturalnym odczuciem pracy układu kierowniczego NIKEN-a, a jednocześnie utrzymuje całkowitą szerokość w ryzach.
W pełni regulowane tylne zawieszenie
Tylne zawieszenie w modelu NIKEN pozwala w pełni regulować naprężenie wstępne, dobicie i odbicie, umożliwiając motocykliście dopasowanie go do różnych warunków. Co więcej, dla wygody naprężenie wstępne można ustawić bez użycia narzędzi.
Podwójne, 15-calowe koła przednie zapewniają doskonałe pokonywanie zakrętów
Dzięki wysokiej przyczepności i lepszej stabilności, zapewnianej przez dwa koła przednie, NIKEN może aspirować do roli eksperta w pokonywaniu zakrętów, umożliwiając motocykliście odbywanie ekscytujących przejażdżek krętymi drogami.
Na podwójne, 15-calowe przednie koła założono opony w rozmiarze 120/70R15 V. Opracowano je specjalnie z myślą o unikalnych wymaganiach tego wyjątkowego pojazdu typu LMW. Przy ich znakomitej przyczepności, odporności na ścieranie i komforcie jazdy po mokrej nawierzchni, NIKEN z łatwością wchodzi w zakręty.
Podwójne przednie tarcze hamulcowe o średnicy 298 mm
Podwójne, 298-milimetrowe przednie tarcze zapewniają wysoką skuteczność hamowania. Większa powierzchnia kontaktu z nawierzchnią, dzięki podwójnym przednim kołom, sprawia, że NIKEN zatrzymuje się szybko i skutecznie. Tylny hamulec jest wyposażony w tarczę o średnicy 282 mm. Dzięki wykorzystaniu trzech tarcz o dużej średnicy przy trzech kołach, ci, którzy dosiądą modelu NIKEN, będą się cieszyć doskonałą kontrolą nad tym pojazdem.
Zmodernizowany silnik CP3 o pojemności 847 cm3
3-cylindrowy silnik o pojemności 847 cm3, który napędza model NIKEN, został specjalnie opracowany na bazie wyjątkowo udanego zespołu napędowego, wykorzystanego również w bijącym rekordy sprzedaży MT-09, a także w modelach Tracer 900 oraz XSR900.
Aby sprostać szczególnym wymaganiom NIKEN-a, zastosowany w nim wysokoobrotowy silnik typu crossplane jest zasilany wtryskiem paliwa o specjalnej konfiguracji, która ma na celu zwiększenie osiągów tego nowatorskiego motocykla w jego ulubionym otoczeniu: na krętych, górskich drogach. Nie można zapominać także o opracowanym na nowo wale korbowym, którego charakter wpływa na doskonałą trakcję i bardziej płynne ruszanie.
Kierujący modelem NIKEN mają do dyspozycji również najnowsze, elektroniczne technologie sterowania, w tym YCC-T, D-MODE, tempomat oraz system kontroli trakcji, a ponadto sprzęgło A&S i systemu Quick Shift. To wszystko gwarantuje maksymalny poziom kontroli i emocji podczas jazdy w różnorodnych warunkach.
Aluminiowy zbiornik paliwa inspirowany serią R
Najwyższą jakość i wysoką specyfikację ogólną motocykla NIKEN podkreśla zastosowanie wspaniale wyrzeźbionego, aluminiowego zbiornika paliwa, który został stworzony przy użyciu tej samej zaawansowanej technologii wytwarzania, którą wykorzystano w modelach YZF-R1 i YZF-R6.
Lekki zbiornik paliwa, o płynnych liniach, tworzy spójną całość z szeroką przednią owiewką. Wyróżniają go również wklęsłości na kolana, umożliwiające motocykliście swobodne poruszanie się.
Przy pojemności 18 litrów, lekki, aluminiowy zbiornik zapewnia zasięg ponad 300 km, oferując kierowcy NIKEN-a możliwość przejechania dużych odległości przy minimalnej liczbie postojów na tankowanie.
Kompaktowy zestaw wskaźników z wyświetlaczem LCD
Kolejną cechą, która podkreśla klasowy wygląd modelu NIKEN, jest czarne tło wyświetlacza LCD w zestawie wskaźników. Panel wyraźnie wyświetla wszystkie najważniejsze dla motocyklisty informacje, zapewniając jednocześnie doskonałą czytelność zarówno w dzień, jak i w nocy.
NIKEN: zupełnie nowe doznania z jazdy
NIKEN oferuje dużo więcej niż tylko wysokie osiągi. Specyfikacja klasy premium i futurystyczna stylistyka to zupełnie nowy wymiar jeśli chodzi o kierowanie, ale także intensyfikacja radości i przyjemności odczuwanej podczas każdej podróży.
Poczucie stabilności i doskonałe właściwości jezdne, uzyskane dzięki układowi podwójnych, przednich kół, z pewnością przyciągnie wielu doświadczonych motocyklistów, którzy szukają nowego rodzaju pojazdu.
NIKEN to jedno z najbardziej znaczących osiągnięć w świecie motocykli na przestrzeni wielu lat. Oto nadszedł motocykl idealny do pokonywania zakrętów. Nowa ikona pojawi się na europejskich drogach w drugiej połowie 2018 roku.
Dostępność i cena
Pierwsze motocykle NIKEN z rocznika 2018 przeznaczone na rynek europejski będzie można zamawiać drogą internetową. Data uruchomienia rezerwacji internetowej i cena motocykla NIKEN zostanie ogłoszona w najbliższych miesiącach.