Mamy muskularnego lub turystycznego cruisera. Oba dysponują osiągami 167 KM i 221 Nm oraz mają topowe wyposażenie.
Triumph długo zanosił się z wprowadzeniem na rynek nowego 3-cylindrowego potwora, ale jak już to zrobił, to zaprezentowano model Rocket 3 TFC w limitowanej serii 750 sztuk. Nie trzeba było mieć zdolności nadprzyrodzonych, aby przewidzieć, że pojawią się też odmiany seryjne. No i mamy je!
Brytyjczycy oficjalnie pochwalili się, że do salonów w styczniu 2020 roku wjadą dwa modele pod nazwami Rocket 3 R oraz Rocket 3 GT. Wersja R jest „muskularnym roadsterem”, podczas gdy wersja GT to „cruiser zapewniający wyluzowaną jazdę oraz szerokie możliwości podróżne”. Główne różnice pomiędzy wersjami to umiejscowienie podnóżków (centralnie / z przodu), wysokość kanapy (773 / 750 mm) oraz kształt kierownicy (wersja GT ma wyższą, węższą i mocniej wygiętą kierownicę).
Styl ocienicie sami. Trzeba przyznać, że 20-ramienne felgi wyglądają widowiskowo. Warto zwrócić uwagę na sprytny projekt podnóżków pasażera – całe sety potrafią się złożyć i wkomponować się w linię motocykla. Jak przystało na Triumpha, jest wiele pięknych detali, sporo elementów z szorowanego aluminium, muskularny zbiornik z zapięciem w stylu Monza, czy podwójne typowe reflektory w technologii LED. Podoba się?
Silnik to rzędowa trójka ustawiona wzdłużnie, o pojemności 2458 cm³. Generuje moc 167 KM przy 6000 obr/min, czyli trochę mniej, niż wersja TFC. Moment obrotowy to identyczne 221 Nm przy 4000 obr/min. W porównaniu do poprzedniego modelu, Brytyjczycy urwali 18 kilogramów masy z samego silnika! Za przekazanie napędu odpowiada wał ukryty w monowahaczu.
W ograniczaniu zużycia tylnej opony pomoże pakiet elektroniki, jak zakrętowy ABS, kontrola trakcji czuła na złożenia, obsługiwane przez wieloosiowy czujnik IMU od Continentala. Przepustnica sterowana jest elektronicznie, a motocyklista ma do dyspozycji 4 tryby jazdy. Wszystko – łącznie z kamerą GoPro i łącznością Bluetooth – obsługiwane jest z kierownicy za pomocą wyświetlacza TFT drugiej generacji. W pakiecie jest także tempomat, grzane manetki, czy asystent ruszania pod górę, a także bezkluczykowy zapłon i oświetlenie LED. Dostępny jest także quickshifter w obie strony.
Rama zupełnie nowa konstrukcja, w której silnik jest elementem nośnym. Skonstruowana jest z aluminium, jest także pusta w środku, a więc służy jako airbox. W podwoziu oszczędzono kolejne 22 kg, a więc finalnie nowy Rocket jest lżejszy o 40 kg i waży 291 kg lub 294 kg na sucho odpowiednio dla wersji R lub GT. Zbiornik mieści 18 litrów paliwa.
Aby konkurować z najlepszymi graczami na rynku nie tylko mocą, Rocket 3 musi się dobrze prowadzić. Odpowiada za to odpowiednio dobrana geometria podwozia oraz wysokiej klasy zawieszenie marki Showa z pełną regulacją z przodu oraz z tyłu. Rocket 3 będzie także dobrze hamował za sprawą topowych zacisków Brembo Stylema na tarczach 320 mm z przodu. Z tyłu też jest solidnie – czterotłokowy zacisk Brembo M4.32 pracuje na tarczy 300 mm. Z przodu zamontowano dość szeroką oponę o rozmiarze 150/80 R17, natomiast na tylnej osi znalazło się 16-calowe koło z szeroką oponą o rozmiarze 240/50.
Rocket 3 R oraz GT pojawi się w salonach w styczniu 2020 roku, a brytyjski MCN sugeruje, że cena może zatrzymać się na poziomie około 92 tysięcy złotych.
DANE TECHNICZNE – Triumph Rocket 3 R / GT na rok 2020:
SILNIK | |
---|---|
Rodzaj | Rzędowy, 3-cylindrowy, chłodzony cieczą, DOHC |
Pojemność | 2458 cm³ |
Średnica | 110.2 mm |
Suw | 85.9 mm |
Stopień sprężania | 10.8:1 |
Maksymalna moc | 167 KM /123 kW przy 6000 obr./min |
Maksymalny moment obrotowy | 221 Nm przy 4000 obr./min |
Układ zasilania | System Ride-by-Wire, elektroniczny wtrysk paliwa |
Układ wydechowy | W systemie 3 w 1 z 3 katalizatorami |
Układ napędowy | Shaft, bevel box |
Sprzęgło | Wspomagane, hydrauliczne |
Skrzynia biegów | 6-biegowa |
PODWOZIE | |
Rama | Aluminiowa |
Wahacz | Jednostronny, odlewany z aluminium |
Przednia opona | 17 x 3.5 cala, odlewane z aluminium |
Tylne koło | 16 x 7.5 cala, odlewane z aluminium |
Przednia opona | 150/80 R17 V |
Tylna opona | 240/50 R16 V |
Przednie zawieszenie | Showa 47mm upside-down 1 1 z regulowanym tłumieniem kompresji i odbicia, skok 120 mm |
Tylne zawieszenie | W pełni regulowane Showa ze zbiornikiem wyrównawczym hydraulicznym wstępnym napięciem sprężyny, skok 107 mm |
Przedni hamulec | Podwójne tarcze 320 mm, 4-tłoczkowe zaciski M4.30 Stylema® , ABS z funkcją pokonywania zakrętów |
Tylni hamulec | Pojedyncza tarcza 300 mm disc, 4-tłoczkowy zacisk Brembo M4.32, ABS z funkcją pokonywania zakrętów |
Przyrządy | Pakiet wielokolorowych wskaźników TFT z cyfrowym prędkościomierzem, komputerem pokładowym, cyfrowym obrotomierzem, wskaźnikiem zmiany biegu, wskaźnikiem paliwa, wskaźnikiem serwisum średnią temperaturą otoczenia, zegarem oraz trybami jazdy (deszcz/drogowy/sport/kierowca) – Systemem Łączności Triumph TFT oraz moduł Bluetooth stanowią dodatkowe wyposażenie. |
WYMIARY ORAZ MASA | |
Szerokość kierownicy | 889 / 886 mm (wersja R / GT) |
Wysokość bez lusterek | 1065 / 1066 mm (wersja R / GT) |
Wysokość siedzenia | 773 / 750 mm (wersja R / GT) |
Rozstaw osi | 1677 mm |
Kąt pochylenia główki ramy | 27.9 º |
Wyprzedzenie | 134.9 mm |
Masa bez płynów | 291 / 294 kg (wersja R / GT) |
Pojemność zbiornika paliwa | 18 L |