KTM RC390, RC200 oraz RC125 – sportowe nowości 2014 – zdjęcia i dane techniczne

- Piotr Jędrzejak

Nowe, małe, drogowe, pomarańczowe wyścigówki wypływają na światło dzienne!

O tym, że KTM planował wyścigówkę o pojemności 300-400 ccm wiadomo było od dawna. Świetnym potwierdzeniem plotek był biznes plan KTMa pokazany na spotkaniu dealerów w sierpniu 2011 roku (który oczywiście miał nigdy nie wypływać na światło dzienne). Od tamtej pory wszelkie doniesienia o nowych produktach z Austrii mniej lub bardziej pokrywały się ze wspomnianym slajdem. Świat wciąż nie mógł doczekać się premiery małej, drogowej wyścigówki bazującej na sprzęcie z Moto3 z sinikiem ok. 350 ccm…

W końcu, w lipcu tego roku zaprezentowany został pucharowy model RC390 – jednak to wciąż nie było to, na co wszyscy czekali.

Teraz już jest. Brytyjski Visordown wykrył wyciek z kanadyjskiej strony KTMa, na której ujawnionych zostało sporo szczegółów dotyczących modelu RC390 przeznaczonego do użytku cywilnego. Niewiele później ukazało się też sporo zdjęć oraz podstawowe informacje o siostrzanych modelach RC200 oraz RC125. Skojarzenia z rodziną Duke o identycznych pojemnościach są jak najbardziej na miejscu.

Zacznijmy od RC390, bo o nim wiadomo najwięcej. Ma mieć 44 KM mocy z 375 ccm, czyli minimalnie więcej, niż w przypadku Duke 390. Masa wzrosła o kilka kilogramów, do 147 kg bez paliwa. KTM przy tym twierdzi, że RC390 będzie na granicy kategorii prawa jazdy A2, co uczyni go idealnym motocyklem sportowym dla młodych motocyklistów. Prawdę mówiąc, po jeździe Dukem 390 nie wyobrażamy sobie, żeby RC390 mogło być chociaż w najmniejszym stopniu kiepskie.

Zobacz też: Nasz test KTMa 390 Duke!

Z dalszych szczegółów dowiadujemy się również sporo innych ciekawostek. Średnica goleni widelca (43 mm, zawieszenie WP) jest identyczna jak w RC8 R, co świadczy o sportowym zacięciu. Rama została przeprojektowana, kąt główki jest ostrzejszy, rozstaw osi krótszy, prześwit powiększony – wszystko dla lepszej sprawności sportowej. Zegary to wyświetlacz LCD z m.in. wskaźnikiem biegu, czy lampką zmiany biegów. Wahacz ze stopów lekkich jest bezpośrednio połączony z amortyzatorem, a jego sztywność daje wysoką stabilność. Owiewki i szyba zostały tak zaprojektowane, aby maksymalnie chronić przed naporem wiatru. Znalazło się miejsce dla pasażera, a kierowca siedzi na wysokości 820 mm – to ma podobno gwarantować pewność siebie przy manewrach i odpowiednią wysokość do sportowej jazdy. Zbiornik to zupełnie nowy kształt, tak samo jak kierownica clip-on oraz półki przedniego zawieszenia. Koła to lekkie 17-tki z oponami o szerokości 110 mm oraz 150 mm. ABS znalazł się w standardzie, ale oczywiście można go odłączyć. Układ wydechowy kończy się pod silnikiem, co wygląda świetnie i odpowiednio centralizuje masę. Dostępny jest też Akrapovic o konwencjonalnym kształcie. Kierunkowskazy zostały wkomponowane w lusterka, a nowy reflektor przedni otwiera nowy rozdział w stylizacji KTMa (według nas nawiązuje też do klasycznych linii). Przedni hamulec opracowany jest przez Brembo, montowany radialne i pracuje na tarczy o średnicy 300 mm – wygląda to na ten sam świetny układ, który znamy z Duke 390. Pełną specyfikację techniczną znajdziecie poniżej.

W przypadku pozostałych dwóch modeli, RC125 oraz RC200, na światło dzienne wypłynęły jedynie zdjęcia, bez szczegółów technicznych. Jednak na pierwszy rzut oka widać, że motocykle nie różnią się od siebie niczym specjalnym. Można więc przypuszczać, że tak jak w rodzinie małych Duke’ów, wszystko będzie niemalże identyczne.

Ta cecha oraz fakt, że małe Duke’i wraz z małymi RC produkowane są przez indyjskiego Bajaja, pomoże w jeszcze jednym aspekcie – cenie. Można strzelać w ciemno, że KTM wypuści świetne motocykle za niewygórowaną kwotę, powodując tym samym małe zamieszanie i sporą konkurencję dla japońskich producentów. Więcej szczegółów – standardowo – poznamy na targach Eicma w Mediolanie już za kilka dni!

Aktualizacja:

Wiemy już, że powyższe KTMy nie różnią się prawie niczym poza wagą – odpowiednio 135 kg, 137,5 kg oraz 147 kg bez paliwa. RC390 ma opony Metzeler, a RC200 nie będzie dostępny w Europie. Zobacz więcej zdjęć!

KTM RC390 2014 – dane techniczne:

Silnik
Typ1-cylindrowy, 4-suw, chłodzony cieczą
Pojemność373.2 cm³
Średnica tłoka89 mm
Skok tłoka60 mm
Moc32 kW (43 hp)
RozruchElektryczny
Skrzynia biegów6-biegowa
Smarowanie2 pompy oleju
Przełożenie wstępne30:80
Przełożenie końcowe15:45
SprzęgłoMokre, wielotarczowe, operowane mechanicznie
ZapłonBezkontaktowy, elektroniczny z cyfrową kontrolą opóźnienia
Podwozie
RamaRurowa, stalowa, lakierowana proszkowo
AmortyzatorWP Monoshock
Skok przód125 mm
Skok tył150 mm
Hamulce przódTarczowy, z 4-tłoczkowym zaciskiem
Hamulce tyłTarczowy, z 1-tłoczkowym zaciskiem
Tarcza hamulcowa przód300 mm
Tarcza hamulcowa tył230 mm, pływająca
Łańcuch5/8 x 1/4” X‑Ring
Kąt główki ramy66.5°
Rozstaw osi1,340±15 mm
Prześwit178.5 mm
Wysokość siedzenia820 mm
Pojemność zbiornika10 l
Waga bez paliwa147 kg (RC125 – 135 kg; RC200 – 137,5 kg)

Może ci się zainteresować

MotoRmania jest zaskakującym, lifestyle’owym portalem o tematyce motocyklowej. Podstawą publikacji są rzetelnie i niezależnie przeprowadzane testy motocykli, których dodatkową atrakcją jest inspirujący sposób prezentacji zdjęć. Kompetencja redakcji MotoRmanii została wyróżniona zaproszeniem do testów fabrycznych motocykli wyścigowych klasy Superbike, co błyskawicznie ugruntowało status magazynu jako najbardziej fachowego miesięcznika motocyklowego w Polsce. Nasz portal to długo oczekiwany powiew pasji i prawdziwie motocyklowego stylu życia!

©2010 – 2023 Wszystkie prawa zastrzeżone MotoRmania.com.pl