Zieloni poważnie odświeżają swoją broń dla adeptów motocrossu!

Podczas trwającej wystawy EICMA, Zieloni zaprezentowali odświeżoną po ponad 10 latach osiemdziesiątkę, która ma być odpowiedzią na agresywną politykę KTM w juniorskich klasach. Co prawda model KX85 na rok 2014 zaliczył swój debiut na torze już jakiś czas temu, ale warto mu się jeszcze przyjrzeć z bliska.

Wymieranie dwusuwów w przypadku najmłodszych zawodników nigdy nie miało miejsca. Swoją przygodę z motocrossem prawie wszyscy smarkacze zaczynają od małych motocykli 2t. Może ze względów finansowych, a może z innych powodów japońscy producenci zaprzestali udoskonalania swoich maszyn dla przyszłych mistrzowskich pokoleń. Tym samym oddali rynek austriackiej marce, która dzięki swoim zaawansowanym technologicznie małym dwusuwom przez ostatnie sezony absolutnie dominowała w klasie MX85. Jednak po ponad 10 latach Kawasaki wzięło się za swojego KX 85 i na rok 2014 gruntownie go odbudowało, stwarzając poważną konkurencję dla SX85. Mały dwusuw Kawasaki przeszedł kompletną renowację oraz listę modyfikacji, aby stać się jak najlepszą bronią na torach.

Nowa zielna osiemdziesiątka będzie dostępna na małych oraz dużych kołach oraz z 6-stopniową regulacją ustawienia kierownicy, tak aby każdy zawodnik niezależnie od gabarytów mógł się pewnie na niej czuć. Na liście zmian widocznie odznaczają się prace nad sercem Kawy. Silnik modelu 2014 z poprzednim dzieli kształt karterów oraz przełożenia skrzyni biegów, jednak dzięki przeprowadzonym modyfikacjom udało się wykrzesać o 20% większą moc. Musicie przyznać, że taki wynik robi wrażenie! Udało się to m.in. dzięki zastosowaniu nowej głowicy, nowego cylindra oraz jednopierścieniowego tłoku, który odpowiedzialny jest również za zwiększenie momentu obrotowego. Modyfikacji nie uniknęło również zawieszenie Kawy, które ma świetnie działać na dzisiejszych torach. Dzięki zachowaniu masy podzespołów z poprzednich lat, dosiadając nowego sprzętu „starzy” kierowcy Kawasaki będą się czuć jak w domu.

Co prawda KX85 zadebiutował już na torach w tym sezonie, jednak na większe sukcesy musimy jeszcze poczekać. Jesteśmy niezmiernie ciekawi, jak na nowy, zielony dwusuw przypadnie do gustu najmłodszym wymiataczom. Podobno mają być wniebowzięci.

Dane techniczne – Kawasaki KX85D, KX85C, KX100:

ENGINE
Type Liquid-cooled, 2-stroke Single with KIPS
Displacement 99 cm3 (KX100F)
84 cm3 (KX85C/D)
Bore and Stroke 52.5 x 45.8 mm (KX100F)
48.5 x 45.8 mm (KX85C/D)
Compression ratio Low Speed: 10.2:1; High speed: 8.7:1 (KX100F)
Low Speed: 10.9:1; High speed: 9.0:1 (KX85C/D)
Valve system Piston reed valve
Fuel system Carburettor: Keihin PWK 28
Ignition Digital CDI
Starting Primary kick
Lubrication Pre-mix (32:1)
DRIVETRAIN
Transmission 6-speed, return
Final drive Chain
Primary reduction ratio 3.400 (68/20)
Gear ratios: 1st 2.538 (33/13)
2nd 1.875 (30/16)
3rd 1.500 (27/18)
4th 1.250 (25/20)
5th 1.090 (24/22)
6th 0.956 (22/23)
Final reduction ratio 3.923 (51/13) (KX100F/85D)
3.571 (50/14) (KX85C)
Clutch Wet multi-disc, manual
FRAME
Type Perimeter, high-tensile steel
Wheel travel: front 275 mm
rear 275 mm
Tyre: front 70/100-19 42M (KX100F/85D)
70/100-17 40M (KX85C)
rear 90/100-16 52M (KX100F/85D)
90/100-14 49M (KX85C)
Caster (rake) 29o
Trail 108 mm (KX100F/85D)
97 mm (KX85C)
Steering angle (left/right) 45o / 45o
SUSPENSION
Front: Type 36 mm inverted telescopic fork
Compression damping 20-way
Rear: Type Uni-Trak
Compression damping 24-way
Rebound damping 21-way
Spring preload Fully adjustable
BRAKES
Front: Type Single 220 mm disc
Caliper Dual-piston
Rear: Type Single 184 mm disc
Caliper Single-piston
DIMENSIONS KX100 + KX85D
Overall length 1,920 mm
Overall width 765 mm
Overall height 1,150 mm
Wheelbase 1,310 mm
Ground clearance 330 mm
Seat height 870 mm
Curb mass 77 kg
Fuel capacity 5 litres
DIMENSIONS KX85C
Overall length 1,830 mm
Overall width 765 mm
Overall height 1,100 mm
Wheelbase 1,265 mm
Ground clearance 290 mm
Seat height 830 mm
Curb mass 75 kg
Fuel capacity 5 litres