Zieloni poważnie odświeżają swoją broń dla adeptów motocrossu!
Podczas trwającej wystawy EICMA, Zieloni zaprezentowali odświeżoną po ponad 10 latach osiemdziesiątkę, która ma być odpowiedzią na agresywną politykę KTM w juniorskich klasach. Co prawda model KX85 na rok 2014 zaliczył swój debiut na torze już jakiś czas temu, ale warto mu się jeszcze przyjrzeć z bliska.
Wymieranie dwusuwów w przypadku najmłodszych zawodników nigdy nie miało miejsca. Swoją przygodę z motocrossem prawie wszyscy smarkacze zaczynają od małych motocykli 2t. Może ze względów finansowych, a może z innych powodów japońscy producenci zaprzestali udoskonalania swoich maszyn dla przyszłych mistrzowskich pokoleń. Tym samym oddali rynek austriackiej marce, która dzięki swoim zaawansowanym technologicznie małym dwusuwom przez ostatnie sezony absolutnie dominowała w klasie MX85. Jednak po ponad 10 latach Kawasaki wzięło się za swojego KX 85 i na rok 2014 gruntownie go odbudowało, stwarzając poważną konkurencję dla SX85. Mały dwusuw Kawasaki przeszedł kompletną renowację oraz listę modyfikacji, aby stać się jak najlepszą bronią na torach.
Nowa zielna osiemdziesiątka będzie dostępna na małych oraz dużych kołach oraz z 6-stopniową regulacją ustawienia kierownicy, tak aby każdy zawodnik niezależnie od gabarytów mógł się pewnie na niej czuć. Na liście zmian widocznie odznaczają się prace nad sercem Kawy. Silnik modelu 2014 z poprzednim dzieli kształt karterów oraz przełożenia skrzyni biegów, jednak dzięki przeprowadzonym modyfikacjom udało się wykrzesać o 20% większą moc. Musicie przyznać, że taki wynik robi wrażenie! Udało się to m.in. dzięki zastosowaniu nowej głowicy, nowego cylindra oraz jednopierścieniowego tłoku, który odpowiedzialny jest również za zwiększenie momentu obrotowego. Modyfikacji nie uniknęło również zawieszenie Kawy, które ma świetnie działać na dzisiejszych torach. Dzięki zachowaniu masy podzespołów z poprzednich lat, dosiadając nowego sprzętu „starzy” kierowcy Kawasaki będą się czuć jak w domu.
Co prawda KX85 zadebiutował już na torach w tym sezonie, jednak na większe sukcesy musimy jeszcze poczekać. Jesteśmy niezmiernie ciekawi, jak na nowy, zielony dwusuw przypadnie do gustu najmłodszym wymiataczom. Podobno mają być wniebowzięci.
Dane techniczne – Kawasaki KX85D, KX85C, KX100:
ENGINE | |
Type | Liquid-cooled, 2-stroke Single with KIPS |
Displacement | 99 cm3 (KX100F) |
84 cm3 (KX85C/D) | |
Bore and Stroke | 52.5 x 45.8 mm (KX100F) |
48.5 x 45.8 mm (KX85C/D) | |
Compression ratio | Low Speed: 10.2:1; High speed: 8.7:1 (KX100F) |
Low Speed: 10.9:1; High speed: 9.0:1 (KX85C/D) | |
Valve system | Piston reed valve |
Fuel system | Carburettor: Keihin PWK 28 |
Ignition | Digital CDI |
Starting | Primary kick |
Lubrication | Pre-mix (32:1) |
DRIVETRAIN | |
Transmission | 6-speed, return |
Final drive | Chain |
Primary reduction ratio | 3.400 (68/20) |
Gear ratios: 1st | 2.538 (33/13) |
2nd | 1.875 (30/16) |
3rd | 1.500 (27/18) |
4th | 1.250 (25/20) |
5th | 1.090 (24/22) |
6th | 0.956 (22/23) |
Final reduction ratio | 3.923 (51/13) (KX100F/85D) |
3.571 (50/14) (KX85C) | |
Clutch | Wet multi-disc, manual |
FRAME | |
Type | Perimeter, high-tensile steel |
Wheel travel: front | 275 mm |
rear | 275 mm |
Tyre: front | 70/100-19 42M (KX100F/85D) |
70/100-17 40M (KX85C) | |
rear | 90/100-16 52M (KX100F/85D) |
90/100-14 49M (KX85C) | |
Caster (rake) | 29o |
Trail | 108 mm (KX100F/85D) |
97 mm (KX85C) | |
Steering angle (left/right) | 45o / 45o |
SUSPENSION | |
Front: Type | 36 mm inverted telescopic fork |
Compression damping | 20-way |
Rear: Type | Uni-Trak |
Compression damping | 24-way |
Rebound damping | 21-way |
Spring preload | Fully adjustable |
BRAKES | |
Front: Type | Single 220 mm disc |
Caliper | Dual-piston |
Rear: Type | Single 184 mm disc |
Caliper | Single-piston |
DIMENSIONS KX100 + KX85D | |
Overall length | 1,920 mm |
Overall width | 765 mm |
Overall height | 1,150 mm |
Wheelbase | 1,310 mm |
Ground clearance | 330 mm |
Seat height | 870 mm |
Curb mass | 77 kg |
Fuel capacity | 5 litres |
DIMENSIONS KX85C | |
Overall length | 1,830 mm |
Overall width | 765 mm |
Overall height | 1,100 mm |
Wheelbase | 1,265 mm |
Ground clearance | 290 mm |
Seat height | 830 mm |
Curb mass | 75 kg |
Fuel capacity | 5 litres |