Kawasaki KX85 2014 – nowa stara broń dla najmłodszych

- Piotr Jędrzejak

Zieloni poważnie odświeżają swoją broń dla adeptów motocrossu!

Podczas trwającej wystawy EICMA, Zieloni zaprezentowali odświeżoną po ponad 10 latach osiemdziesiątkę, która ma być odpowiedzią na agresywną politykę KTM w juniorskich klasach. Co prawda model KX85 na rok 2014 zaliczył swój debiut na torze już jakiś czas temu, ale warto mu się jeszcze przyjrzeć z bliska.

Wymieranie dwusuwów w przypadku najmłodszych zawodników nigdy nie miało miejsca. Swoją przygodę z motocrossem prawie wszyscy smarkacze zaczynają od małych motocykli 2t. Może ze względów finansowych, a może z innych powodów japońscy producenci zaprzestali udoskonalania swoich maszyn dla przyszłych mistrzowskich pokoleń. Tym samym oddali rynek austriackiej marce, która dzięki swoim zaawansowanym technologicznie małym dwusuwom przez ostatnie sezony absolutnie dominowała w klasie MX85. Jednak po ponad 10 latach Kawasaki wzięło się za swojego KX 85 i na rok 2014 gruntownie go odbudowało, stwarzając poważną konkurencję dla SX85. Mały dwusuw Kawasaki przeszedł kompletną renowację oraz listę modyfikacji, aby stać się jak najlepszą bronią na torach.

Nowa zielna osiemdziesiątka będzie dostępna na małych oraz dużych kołach oraz z 6-stopniową regulacją ustawienia kierownicy, tak aby każdy zawodnik niezależnie od gabarytów mógł się pewnie na niej czuć. Na liście zmian widocznie odznaczają się prace nad sercem Kawy. Silnik modelu 2014 z poprzednim dzieli kształt karterów oraz przełożenia skrzyni biegów, jednak dzięki przeprowadzonym modyfikacjom udało się wykrzesać o 20% większą moc. Musicie przyznać, że taki wynik robi wrażenie! Udało się to m.in. dzięki zastosowaniu nowej głowicy, nowego cylindra oraz jednopierścieniowego tłoku, który odpowiedzialny jest również za zwiększenie momentu obrotowego. Modyfikacji nie uniknęło również zawieszenie Kawy, które ma świetnie działać na dzisiejszych torach. Dzięki zachowaniu masy podzespołów z poprzednich lat, dosiadając nowego sprzętu „starzy” kierowcy Kawasaki będą się czuć jak w domu.

Co prawda KX85 zadebiutował już na torach w tym sezonie, jednak na większe sukcesy musimy jeszcze poczekać. Jesteśmy niezmiernie ciekawi, jak na nowy, zielony dwusuw przypadnie do gustu najmłodszym wymiataczom. Podobno mają być wniebowzięci.

Dane techniczne – Kawasaki KX85D, KX85C, KX100:

ENGINE
TypeLiquid-cooled, 2-stroke Single with KIPS
Displacement99 cm3 (KX100F)
84 cm3 (KX85C/D)
Bore and Stroke52.5 x 45.8 mm (KX100F)
48.5 x 45.8 mm (KX85C/D)
Compression ratioLow Speed: 10.2:1; High speed: 8.7:1 (KX100F)
Low Speed: 10.9:1; High speed: 9.0:1 (KX85C/D)
Valve systemPiston reed valve
Fuel systemCarburettor: Keihin PWK 28
IgnitionDigital CDI
StartingPrimary kick
LubricationPre-mix (32:1)
DRIVETRAIN
Transmission6-speed, return
Final driveChain
Primary reduction ratio3.400 (68/20)
Gear ratios: 1st2.538 (33/13)
2nd1.875 (30/16)
3rd1.500 (27/18)
4th1.250 (25/20)
5th1.090 (24/22)
6th0.956 (22/23)
Final reduction ratio3.923 (51/13) (KX100F/85D)
3.571 (50/14) (KX85C)
ClutchWet multi-disc, manual
FRAME
TypePerimeter, high-tensile steel
Wheel travel: front275 mm
rear275 mm
Tyre: front70/100-19 42M (KX100F/85D)
70/100-17 40M (KX85C)
rear90/100-16 52M (KX100F/85D)
90/100-14 49M (KX85C)
Caster (rake)29o
Trail108 mm (KX100F/85D)
97 mm (KX85C)
Steering angle (left/right)45o / 45o
SUSPENSION
Front: Type36 mm inverted telescopic fork
Compression damping20-way
Rear: TypeUni-Trak
Compression damping24-way
Rebound damping21-way
Spring preloadFully adjustable
BRAKES
Front: TypeSingle 220 mm disc
CaliperDual-piston
Rear: TypeSingle 184 mm disc
CaliperSingle-piston
DIMENSIONS KX100 + KX85D
Overall length1,920 mm
Overall width765 mm
Overall height1,150 mm
Wheelbase1,310 mm
Ground clearance330 mm
Seat height870 mm
Curb mass77 kg
Fuel capacity5 litres
DIMENSIONS KX85C
Overall length1,830 mm
Overall width765 mm
Overall height1,100 mm
Wheelbase1,265 mm
Ground clearance290 mm
Seat height830 mm
Curb mass75 kg
Fuel capacity5 litres

Może ci się zainteresować

MotoRmania jest zaskakującym, lifestyle’owym portalem o tematyce motocyklowej. Podstawą publikacji są rzetelnie i niezależnie przeprowadzane testy motocykli, których dodatkową atrakcją jest inspirujący sposób prezentacji zdjęć. Kompetencja redakcji MotoRmanii została wyróżniona zaproszeniem do testów fabrycznych motocykli wyścigowych klasy Superbike, co błyskawicznie ugruntowało status magazynu jako najbardziej fachowego miesięcznika motocyklowego w Polsce. Nasz portal to długo oczekiwany powiew pasji i prawdziwie motocyklowego stylu życia!

©2010 – 2023 Wszystkie prawa zastrzeżone MotoRmania.com.pl