Kluczowe elementy
Stylistyka i podwozie
- Subtelna ewolucja klasycznie prostego i ponadczasowego stylu Super Cub oraz pełne oświetlenie LED
- Łatwość w eksploatacji, wygodna pozycja kierowcy, płynna, stabilna praca podwozia
- Podniesione zawieszenie, 17-calowe koła z przodu i z tyłu, hamulce tarczowe z przodu; jednokanałowy ABS
- Bezkluczykowy system Honda Smart Key z funkcją „odpowiedz” (answer-back) zapewnia wygodę na co dzień
Projektantom Super Cub 125 towarzyszyło jedno słowo: uniwersalność, które w praktyce oznacza, że ich motocykl musiał być łatwy w użyciu dla jak najszerszego grona klientów. Kluczem do tej „poręczności” jest rozwinięcie „sylwetki w kształcie litery S”, która biegnie od przestrzeni pomiędzy podnóżkami do tylnego błotnika, ułatwiając wsiadanie i zsiadanie.
Wszystkie detale wykonano pamiętając o wysokiej jakości, a zaprojektowano w sposób klarowny, z elegancką równowagą pomiędzy gładkimi, delikatnie wygiętymi elementami sylwetki i ostro narysowaną krawędzią owiewek nóg oraz końcówkami przedniego i tylnego błotnika. Tylny błotnik jest wykonany z cienkiej blachy, a nie z tworzywa sztucznego, co pozwoliło zachować „sylwetkę w kształcie litery S”.
Kluczowym elementem Super Cub od pierwszego modelu jest układ „unit”, który optycznie łączy w jedną spójną całość: widelec, kierownicę i owiewki. W pierwowzorze kierownica, ukształtowana tak, aby przypominała skrzydła ptaka, była wabikiem, podnoszącym walory w salonach sprzedaży. Zachowała swój kształt i w nowym Super Cub C125 – ze stalową kierownicą, ukrytą pod zwężającą się epoksydową obudową, na której znalazły się zegary i przełączniki.
Manetki są umieszczone w naturalnej, poręcznej pozycji, co przyczynia się do łatwości z jaką manewruje się motocyklem, a przy okazji zapewnia doskonałą widoczność do przodu i dookoła. Komfort podnosi siedzenie, wykonane z grubszej, bardziej sprężystej pianki poliuretanowej niż wykorzystana w modelu C110, a także jego zwężenie w przedniej części, ułatwiające kierowcy podparcie nogami na postoju.
Nowoczesne, skuteczne oświetlenie wykonano w technologii LED, natomiast instrumenty z dwoma zegarami oddzielonymi podwójnymi chromowanymi pierścieniami, uzupełniają ogólny zamysł projektu. Zewnętrzny pierścień tworzą: analogowy prędkościomierz ze wskazówką i kontrolki ostrzegawcze, w wewnętrznym umieszczono dyskretny, cyfrowy wyświetlacz.
Nowoczesnym dodatkiem jest bezkluczykowy system Honda Smart Key; wrzucasz go do kieszeni i o nim zapominasz, a twój Super Cub C125 jest zawsze gotów odjechać, kiedy go dosiadasz. Kluczyk steruje też immobilizerem, będącym dodatkowym element odstraszającym złodziei. Jest wyposażony w funkcję „odpowiedz” (‘answer back’), dzięki której motocykl zamruga światłami po naciśnięciu przycisku, aby ułatwić znalezienie pojazdu na przepełnionym parkingu. Ukłonem w stronę protoplastów serii i historii Hondy jest klasyczne, trójwymiarowe logo ‘Old Wing’ na breloku kluczyka Smart Key.
Być może nie wiecie, ale łatwa obsługa, będąca zawsze wielką zaletą motocykli Super Cub, stała się inspiracją dla zespołu Beach Boys, który w latach 60. wylansował piosenkę „Moja mała Honda” (‘My little Honda’). Inżynierowie Hondy, pragnąc zachować stonowany charakter Super Cub, ale podnieść parametry do poziomu klasy 125 cm3, obrali jako punkt wyjścia stalową ramę szkieletową modelu C110. Sztywność w okolicach główki ramy i punktów mocowania silnika została odpowiednio dobrana, aby sprostać osiągom silnika o większej pojemności, podczas gdy kierownica i siedzenie są teraz montowane elastycznie. Podnóżki mają również gumowe wstawki.
Kąt pochylenia główki ramy i wyprzedzenie wynoszą 26.5°/71 mm, przy rozstawie osi 1245 mm. Masa pojazdu z płynami wynosi 109 kg. Z przodu zastosowano widelec teleskopowy o skoku 100 mm, z tyłu dwa amortyzatory 84 mm, tłumiące nierówności (10/19 mm więcej niż w C110), a eleganckie 17-calowe aluminiowe koła poprawiają stabilność i precyzję kierowania. Motocykl wyjeżdża na oponach bezdętkowych w rozmiarze 70/90-17 z przodu i 80/90-17 z tyłu. Umieszczona z przodu tarcza o średnicy 220 mm współpracuje z jednotłokowym zaciskiem hamulcowym, tylną oś wyhamowuje bęben o średnicy 130 mm.
Silnik
Prosty, solidny, niezawodny i ekonomiczny; silnik Super Cub C125 w pigułce. Chłodzony powietrzem, dwuzaworowy silnik SOHC z wtryskiem paliwa, o pojemności skokowej 125 cm3 doczekał się kosmetycznego make-upu w postaci matowych, metalicznych wykończeń i chromowanych detali, co dodało mu elegancji, ale także kilku wewnętrznych udoskonaleń podnoszących kulturę pracy.
Silnik jest cichszy, dzięki zastosowaniu śrubowej przekładni głównej i bardziej precyzyjnych łożysk wału. Dodano łożyska do bębna wybieraka przekładni, aby ułatwić zmianę biegów; zastosowano gumowe wykończenie dźwigni zmiany biegów (również w celu zmniejszenia hałasu), a nowe tuleje amortyzatora sprzęgła zmniejszają stukanie podczas zmiany biegów.
Średnica cylindra i skok tłoka, to 52.4 x 57.9 mm, stopień sprężania wynosi 9.3:1. Moc maksymalną 9,6 KM (7,1 kW) silnik rozwija przy 7500 obr./min., maksymalny moment obrotowy 10,4 Nm osiąga przy 5000 obr/min. Krzywe mocy i momentu obrotowego są liniowe, z pożądanym wybrzuszeniem w zakresie od średnich do maksymalnych obrotów. Skrzynia biegów manualna 4-biegowa i – zgodnie z tradycją Super Cub – zmiany biegów odbywają się za pośrednictwem automatycznego sprzęgła odśrodkowego, bez potrzeby stosowania dźwigni sprzęgła.
Silnik Super Cub C125 osiąga spalanie 1,5 l/100km (zgodnie z cyklem pomiarowym WMTC), dając zasięg ok. 245 km na jednym zbiorniku, który mieści 3,7 litra paliwa.
Dane techniczne
SILNIK | |
Typ | Chłodzony powietrzem, SOHC, czterosuwowy, 2 zawory na cylinder |
Pojemność skokowa | 125 cm3 |
Średnica cylindra x skok tłoka | 52,4 x 57,9 mm |
Stopień sprężania | 9.3:1 |
Moc maksymalna | 9,6 KM (7,1 kW) przy 7500 obr./min. |
Maks. moment obrotowy | 10,4 Nm przy 5000 obr./min. |
Pojemność układu smarowania | 1,0 litr |
SYSTEM PALIWOWY | |
Zasilanie | PGM-FI elektroniczny wtrysk paliwa |
Pojemność zbiornika paliwa | 3,7 litra |
Zużycia paliwa | 1,5 l/100km (wg cyklu pomiarowego WMTC) |
INSTALACJA ELEKTRYCZNA | |
Rozrusznik | Elektryczny |
Akumulator | 12 V – 3,5 AH |
UKŁAD PRZENIESIENIA NAPĘDU | |
Typ sprzęgła | Mokre, wielopłytkowe, automatyczne sprzęgło odśrodkowe |
Typ skrzyni biegów | 4-biegowa |
RAMA | |
Typ | Rama stalowa typu backbone |
PODWOZIE | |
Wymiary (dł. x szer. x wys.) | 1915 x 720 x 1000 mm |
Rozstaw osi | 1245 mm |
Kąt pochylenia kolumny | 26.5° |
Wyprzedzenie | 71 mm |
Wysokość siedziska | 780 mm |
Prześwit | 125 mm |
Promień zawracania | 2,0 m |
Masa własna | 109 kg |
ZAWIESZENIE | |
Przednie | Widelec z amortyzatorami 26 mm |
Tylne | Podwójny amortyzator |
KOŁA | |
Przednie | Aluminiowe 10-ramienne |
Tylne | Aluminiowe 10-ramienne |
Opona przednia | 70/90-17M/C 48P |
Opony tylne | 80/90-17M/C 50P |
HAMULCE | |
Przednie | Pojedyncze pływające tarcze 220 mm |
Tylne | Bębny 130 mm |
OŚWIETLENIE | |
Reflektory | LED |
Światła tylne | LED |