Honda Super Cub C125 wraca – w Polsce jeszcze w 2018

- MotoRmania

Kluczowe elementy

Stylistyka i podwozie 

  • Subtelna ewolucja klasycznie prostego i ponadczasowego stylu Super Cub oraz pełne oświetlenie LED
  • Łatwość w eksploatacji, wygodna pozycja kierowcy, płynna, stabilna praca podwozia
  • Podniesione zawieszenie, 17-calowe koła z przodu i z tyłu, hamulce tarczowe z przodu; jednokanałowy ABS
  • Bezkluczykowy system Honda Smart Key z funkcją „odpowiedz” (answer-back) zapewnia wygodę na co dzień

Projektantom Super Cub 125 towarzyszyło jedno słowo: uniwersalność, które w praktyce oznacza, że ich motocykl musiał być łatwy w użyciu dla jak najszerszego grona klientów. Kluczem do tej „poręczności” jest rozwinięcie „sylwetki w kształcie litery S”, która biegnie od przestrzeni pomiędzy podnóżkami do tylnego błotnika, ułatwiając wsiadanie i zsiadanie.

Wszystkie detale wykonano pamiętając o wysokiej jakości, a zaprojektowano w sposób klarowny, z elegancką równowagą pomiędzy gładkimi, delikatnie wygiętymi elementami sylwetki i ostro narysowaną krawędzią owiewek nóg oraz końcówkami przedniego i tylnego błotnika. Tylny błotnik jest wykonany z cienkiej blachy, a nie z tworzywa sztucznego, co pozwoliło zachować „sylwetkę w kształcie litery S”.

Kluczowym elementem Super Cub od pierwszego modelu jest układ „unit”, który optycznie łączy w jedną spójną całość: widelec, kierownicę i owiewki. W pierwowzorze kierownica, ukształtowana tak, aby przypominała skrzydła ptaka, była wabikiem, podnoszącym walory w salonach sprzedaży. Zachowała swój kształt i w nowym Super Cub C125 – ze stalową kierownicą, ukrytą pod zwężającą się epoksydową obudową, na której znalazły się zegary i przełączniki.

Manetki są umieszczone w naturalnej, poręcznej pozycji, co przyczynia się do łatwości z jaką manewruje się motocyklem, a przy okazji zapewnia doskonałą widoczność do przodu i dookoła. Komfort podnosi siedzenie, wykonane z grubszej, bardziej sprężystej pianki poliuretanowej niż wykorzystana w modelu C110, a także jego zwężenie w przedniej części, ułatwiające kierowcy podparcie nogami na postoju.

Nowoczesne, skuteczne oświetlenie wykonano w technologii LED, natomiast instrumenty z dwoma zegarami oddzielonymi podwójnymi chromowanymi pierścieniami, uzupełniają ogólny zamysł projektu. Zewnętrzny pierścień tworzą: analogowy prędkościomierz ze wskazówką i kontrolki ostrzegawcze, w wewnętrznym umieszczono dyskretny, cyfrowy wyświetlacz.

Nowoczesnym dodatkiem jest bezkluczykowy system Honda Smart Key; wrzucasz go do kieszeni i o nim zapominasz, a twój Super Cub C125 jest zawsze gotów odjechać, kiedy go dosiadasz. Kluczyk steruje też immobilizerem, będącym dodatkowym element odstraszającym złodziei. Jest wyposażony w funkcję „odpowiedz” (‘answer back’), dzięki której motocykl zamruga światłami po naciśnięciu przycisku, aby ułatwić znalezienie pojazdu na przepełnionym parkingu. Ukłonem w stronę protoplastów serii i historii Hondy jest klasyczne, trójwymiarowe logo ‘Old Wing’ na breloku kluczyka Smart Key.

Być może nie wiecie, ale łatwa obsługa, będąca zawsze wielką zaletą motocykli Super Cub, stała się inspiracją dla zespołu Beach Boys, który w latach 60. wylansował piosenkę „Moja mała Honda” (‘My little Honda’). Inżynierowie Hondy, pragnąc zachować stonowany charakter Super Cub, ale podnieść parametry do poziomu klasy 125 cm3, obrali jako punkt wyjścia stalową ramę szkieletową modelu C110. Sztywność w okolicach główki ramy i punktów mocowania silnika została odpowiednio dobrana, aby sprostać osiągom silnika o większej pojemności, podczas gdy kierownica i siedzenie są teraz montowane elastycznie. Podnóżki mają również gumowe wstawki.

Kąt pochylenia główki ramy i wyprzedzenie wynoszą 26.5°/71 mm, przy rozstawie osi 1245 mm. Masa pojazdu z płynami wynosi 109 kg. Z przodu zastosowano widelec teleskopowy o skoku 100 mm, z tyłu dwa amortyzatory 84 mm, tłumiące nierówności (10/19 mm więcej niż w C110), a eleganckie 17-calowe aluminiowe koła poprawiają stabilność i precyzję kierowania. Motocykl wyjeżdża na oponach bezdętkowych w rozmiarze 70/90-17 z przodu i 80/90-17 z tyłu. Umieszczona z przodu tarcza o średnicy 220 mm współpracuje z jednotłokowym zaciskiem hamulcowym, tylną oś wyhamowuje bęben o średnicy 130 mm.

Silnik

Prosty, solidny, niezawodny i ekonomiczny; silnik Super Cub C125 w pigułce. Chłodzony powietrzem, dwuzaworowy silnik SOHC z wtryskiem paliwa, o pojemności skokowej 125 cm3 doczekał się kosmetycznego make-upu w postaci matowych, metalicznych wykończeń i chromowanych detali, co dodało mu elegancji, ale także kilku wewnętrznych udoskonaleń podnoszących kulturę pracy.

Silnik jest cichszy, dzięki zastosowaniu śrubowej przekładni głównej i bardziej precyzyjnych łożysk wału. Dodano łożyska do bębna wybieraka przekładni, aby ułatwić zmianę biegów; zastosowano gumowe wykończenie dźwigni zmiany biegów (również w celu zmniejszenia hałasu), a nowe tuleje amortyzatora sprzęgła zmniejszają stukanie podczas zmiany biegów.

Średnica cylindra i skok tłoka, to 52.4 x 57.9 mm, stopień sprężania wynosi 9.3:1. Moc maksymalną 9,6 KM (7,1 kW) silnik rozwija przy 7500 obr./min., maksymalny moment obrotowy 10,4 Nm osiąga przy 5000 obr/min. Krzywe mocy i momentu obrotowego są liniowe, z pożądanym wybrzuszeniem w zakresie od średnich do maksymalnych obrotów. Skrzynia biegów manualna 4-biegowa i – zgodnie z tradycją Super Cub – zmiany biegów odbywają się za pośrednictwem automatycznego sprzęgła odśrodkowego, bez potrzeby stosowania dźwigni sprzęgła.

Silnik Super Cub C125 osiąga spalanie 1,5 l/100km (zgodnie z cyklem pomiarowym WMTC), dając zasięg ok. 245 km na jednym zbiorniku, który mieści 3,7 litra paliwa.

Dane techniczne

SILNIK
TypChłodzony powietrzem, SOHC, czterosuwowy, 2 zawory na cylinder
Pojemność skokowa125 cm3
Średnica cylindra x skok tłoka52,4 x 57,9 mm
Stopień sprężania9.3:1
Moc maksymalna9,6 KM (7,1 kW) przy 7500 obr./min.
Maks. moment obrotowy10,4 Nm przy 5000 obr./min.
Pojemność układu smarowania1,0 litr
SYSTEM PALIWOWY
ZasilaniePGM-FI elektroniczny wtrysk paliwa
Pojemność zbiornika paliwa3,7 litra
Zużycia paliwa1,5 l/100km (wg cyklu pomiarowego WMTC)
INSTALACJA ELEKTRYCZNA
RozrusznikElektryczny
Akumulator12 V – 3,5 AH
UKŁAD PRZENIESIENIA NAPĘDU
Typ sprzęgłaMokre, wielopłytkowe, automatyczne sprzęgło odśrodkowe
Typ skrzyni biegów4-biegowa
RAMA
TypRama stalowa typu backbone
PODWOZIE
Wymiary (dł. x szer. x wys.)1915 x 720 x 1000 mm
Rozstaw osi1245 mm
Kąt pochylenia kolumny26.5°
Wyprzedzenie71 mm
Wysokość siedziska780 mm
Prześwit125 mm
Promień zawracania2,0 m
Masa własna109 kg
ZAWIESZENIE
PrzednieWidelec z amortyzatorami 26 mm
TylnePodwójny amortyzator
KOŁA
PrzednieAluminiowe 10-ramienne
TylneAluminiowe 10-ramienne
Opona przednia70/90-17M/C 48P
Opony tylne80/90-17M/C 50P
HAMULCE
PrzedniePojedyncze pływające tarcze 220 mm
TylneBębny 130 mm
OŚWIETLENIE
ReflektoryLED
Światła tylneLED

Może ci się zainteresować

MotoRmania jest zaskakującym, lifestyle’owym portalem o tematyce motocyklowej. Podstawą publikacji są rzetelnie i niezależnie przeprowadzane testy motocykli, których dodatkową atrakcją jest inspirujący sposób prezentacji zdjęć. Kompetencja redakcji MotoRmanii została wyróżniona zaproszeniem do testów fabrycznych motocykli wyścigowych klasy Superbike, co błyskawicznie ugruntowało status magazynu jako najbardziej fachowego miesięcznika motocyklowego w Polsce. Nasz portal to długo oczekiwany powiew pasji i prawdziwie motocyklowego stylu życia!

©2010 – 2023 Wszystkie prawa zastrzeżone MotoRmania.com.pl