Honda NM4 Vultus 2014 – prosto z mangi i anime! [dane techniczne i zdjęcia!]
Piotr Jędrzejak
21 marca 2014

Gdy dostaliśmy informację o nowym motocyklu od Hondy i otworzyliśmy te zdjęcia po raz pierwszy…

Delikatnie mówiąc, nie do końca byliśmy pewni, na co właściwie patrzymy i czy Japończycy czasem nie obchodzą Prima Aprilis akurat dziś. Dokładnie z takim pytaniem zadzwoniliśmy nawet do polskiej reprezentacji Hondy i wiecie co? Ten motocykl jest prawdziwy!

Z informacji na temat NM4 Vultusa dowiedzieliśmy się, że w ekipie projektantów znajdowali się goście w wieku 20-30 lat, dostali wolną rękę i stworzyli coś, czego inspiracja tkwi gdzieś głęboko w japońskich klimatach mangi i anime. Honda nie planuje sprzedawać tego sprzęta masowo. Vultus ma być raczej czymś na wzór techno-elektro-cruisera dla indywidualistów i osób pragnących wyróżniać się ponadprzeciętnie.

Skoro ustaliliśmy już te niezwykle ważne szczegóły, postanowiliśmy zerknąć na zdjęcia raz jeszcze. I wiecie co? Już zaczynamy rozumieć! Ma być oryginalnie, krzykliwie i bardzo nowocześnie-japońsko! Może trochę strach przyznać, ale po przewinięciu zdjęć po raz x-nasty, NM4 Vultus chyba zaczyna nam się podobać…

Pozycja na tej Hondzie jest bardzo zrelaksowana. Motocykl jest szeroki, ma niską kanpę, a nogi i ręce ridera będą wygodnie wyciągnięte do przodu. Przy tym nie zabrakło masy udogodnień, jak LEDowe reflektory, schowki, czy genialnie oparcie, które z niewiadomych przyczyn wcześniej nie trafiło do produkcji seryjnej. Otóż w standardowej konfiguracji, pasażer ma wygodne siedzenie, a w wersji solo siedzenie można podnieść i niemalże dowolnie wyregulować, otrzymując naprawdę wysokie oparcie. Wiemy, coś takiego było nawet w naszej rodzimej WSK – ale dlaczego nie trafiło do innych cruiserów? No i spójrzcie też na zegary. Są oczywiście w pełni elektroniczne, a kolor podświetlenia można dobrać spośród 24 różnych kombinacji! Do tego kolory zmieniają się zależności od trybu jazdy – im bardziej sportowo, tym bardziej czerwono! Ale nie zabrakło też różowego.

Pod obszernymi plastikami kryją się – w stylu Hondy – sprawdzone rozwiązania. Silnik ma dwa cylindry w rzędzie, 745 ccm pojemności oraz generuje 54 KM i 68 Nm. Przeniesienie tej mocy na asfalt odbywa się za pomocą najnowszej wersji skrzyni automatycznej DCT oraz finalnie dzięki łańcuchowi. Generalnie cały zestaw jest znany z siedemsetek, które na sezon 2014 stały się 750-tkami. Chodzi oczywiście o Hondy z serii NC750. Można więc liczyć na totalnie bezproblemową pracę skrzyni oraz silnik z mocnym dołem i środkiem.

Vultus poza tym chwali się niskim środkiem ciężkości oraz kanapą na wysokości 650 mm. To oznacza, że nawet pomimo wagi 245 kg w stanie gotowym do jazdy, zapanowanie nad nim może okazać się bajecznie proste. Rozstaw osi i kąt główki ramy są typowo cruiserowe, a wynoszą odpowiednio 1645 mm i 33°. Przednie, 18-calowe koło pracuje na klasycznym widelcu o średnicy 43 mm, natomiast tylne zawieszenie to dwustronny wahacz i typowy amortyzator na dźwigienkach Pro-Link. Co warte uwagi, z tyłu znalazło się 17-calowe koło z grubą, mięsistą oponą o szerokości 200 mm. Na przedniej osi pracuje solidna tarcza hamulcowa wave o średnicy 320 mm z 2-tłoczkowym zaciskiem. Z tyłu też jest tarcza wave, ale o śr. 240 mm i z 1-tłoczkowym zaciskiem. Na pokładzie nie zabrakło oczywiście 2-kanałowy ABS.

Vultus po łacinie oznacza wygląd, ekspresję, albo twarz. Honda NM4 Vultus, ze swoimi LEDowymi reflektorami, stylem przyszłościowo-szokującym oraz sylwetką bombowca niewidocznego dla radarów, rzeczywiście oferuje wygląd, którego nie spotkacie nigdzie indziej. No może poza japońskim filmem anime…

Podsumowując, Vultus jest inny. Nie jest brzydki, jest raczej oryginalny, dla indywidualistów i chyba może się podobać. Nie wiemy jak Wy, ale my kupujemy taką filozofię!

Zdradzimy Wam sekret, że jeżeli wszystko pójdzie zgodnie
z planem, to już w wakacje przejedziemy się Vultusem
i z pewnością zdamy Wam relację z naszych wrażeń!

ENGINE 
TypeLiquid-cooled 4-stroke 8-valve, SOHC parallel 2-cylinder
Displacement745cc
Bore ´ Stroke77mm x 80mm
Compression Ratio10.7 : 1
Max. Power Output40.3kW @ 6,250rpm (95/1/EC)
Max. Torque68Nm @ 4,750rpm (95/1/EC)
Oil Capacity3.9 litres
FUEL SYSTEM 
CarburationPGM-FI electronic fuel injection
Fuel Tank Capacity11.6 litres
Fuel Consumption28.4km/l (WMTC mode-Tested in D-Mode)
ELECTRICAL SYSTEM 
StarterElectric
Battery Capacity12V/11.2AH
ACG Output450W/5000rpm
DRIVETRAIN 
Clutch TypeWet multiplate hydraulic 2-clutch
Transmission Type6-speed Dual Clutch Transmission
Final DriveChain
FRAME 
TypeDiamond; steel pipe
CHASSIS 
Dimensions (L´W´H)2380mm x 933mm x 1170mm
Wheelbase1645mm
Caster Angle33°
Trail110mm
Seat Height650mm
Ground Clearance130mm
Kerb Weight245kg
SUSPENSION 
Type Front43mm telescopic fork, 125mm stroke
Type RearMonoshock damper, Pro-Link swingarm, 100mm travel
WHEELS 
Type FrontMulti-spoke cast aluminium
Type RearMulti-spoke cast aluminium
Rim Size Front18M/C x MT3.50
Rim Size Rear17M/C x MT6.25
Tyre front120/70 ZR18
Tyre rear200/50 ZR17
BRAKES 
ABS System Type2 channel ABS
Type Front320mm single wavy hydraulic disc with 2-piston caliper and sintered metal pads
Type Rear240mm single wavy hydraulic disc with single-piston caliper and resin mold pads
INSTRUMENTS & ELECTRICS 
InstrumentsDigital speedometer, digital bar-type tachometer, clock, bar-type fuel meter, two trip meters, gear position indicator, outside air temperature gauge and coolant temperature warning light.
Security SystemHISS
HeadlightLED
TaillightLED
Piotr Jędrzejak
Redaktor naczelny

Głównodowodzący portalem. Nie je, nie śpi, żyje newsami ze świata motocyklowego. Związany z laptopem. Zdarza mu się poprawiać "waCHacze" po kumplach z redakcji. Po mieście szaleje Street Triplem 675. Skontaktuj się Masz sprawę ? Skontaktuj się:

Materiały premium

czytaj kolejne artykuły