Spis treści
Adventure oferuje nowe, optymalne rozwiązania dla globtroterów, niestrudzonych fanów enduro i podróżników lubiących zjechać z asfaltu.
Informacja prasowa
Premiera nowego R BMW 1200 GS Adventure oznacza początek kolejnego rozdziału w pełnej sukcesów, ponad trzydziestoletniej historii dużych motocykli serii GS z silnikami w układzie bokser. Od debiutu poprzedniego modelu w 2005 roku, BMW Motorrad, który jest wiodącym producentem turystycznych motocykli enduro z silnikami dużej pojemności, uczynił z potężnego modelu GS Adventure maszynę uznawaną za świetny wybór do długodystansowych podróży. Motocykl ten przenosi poszukiwaczy przygód do najdalszych zakątków świata i pozwala im cieszyć się podróżą, gdy inni już dawno wrócili do domu.
BMW R 1200 GS Adventure w roli najważniejszego partnera w czasie długodystansowych ekspedycji i podróży.
Nowy R 1200 GS Adventure kontynuuje rodzinną tradycję w oparciu o dynamiczne osiągi, doskonałe własności w jeździe terenowej i turystycznej, jakimi dysponował poprzedni R 1200 GS. Jednocześnie motocykl oferuje nowe, optymalne rozwiązania dla globtroterów, niestrudzonych fanów enduro i podróżników lubiących zjechać z asfaltu.
Nowy R 1200 GS Adventure jest napędzany tym samym pełnym werwy, chłodzonym powietrzem i cieczą silnikiem bokser znanym już z modelu R 1200 GS, który z pojemności skokowej 1170 cm3 wydobywa moc 92 kW (125 KM) przy 7750 obr/min. Wyróżniającą cechą tego silnika, przeprojektowanego i wprowadzonego w zeszłym roku w modelu R 1200 GS, jest nowy system wydajnego chłodzenia, który wykorzystuje ciecz zamiast oleju jako medium odbierające ciepło. Nowością w tym silniku jest też pionowe napełnianie cylindrów, dzięki któremu moc dostarczana jest w sposób jeszcze bardziej efektywny, a z nowym silnikiem współpracuje sześciobiegowa przekładnia, która wraz z mokrym sprzęgłem jest zintegrowana z korpusem silnika. Po raz pierwszy w produkcyjnym motocyklu BMW zastosowano bezobsługowy wał Kardana umieszczony po lewej stronie pojazdu. W celu dalszej poprawy własności jezdnych R 1200 GS Adventure, zwłaszcza w terenie, masa koła zamachowego została zwiększona o około 950 gramów, do układu napędowego dodano też dodatkowy tłumik drgań.
Pomyślany, skonstruowany i wyposażony dla prawdziwych podróżników.
Duży BMW GS Adventure jest ikoną wśród dużej pojemności turystycznych motocykli enduro i jest najlepszym wyborem dla miłośników transkontynentalnych podróży, nawet biegnących przez najodleglejsze zakątki świata. Bez względu na to, czy jazda odbywa się po asfalcie, po żwirowych ścieżkach, czy po bezdrożach, potężny GS Adventure ma za zadanie dowieźć swojego kierowcę bezpiecznie do celu. Takie zadania i inspiracje towarzyszyły BMW Motorrad przy tworzeniu nowego R 1200 GS Adventure – jeszcze lepszego pod każdym względem.
Podobnie jak w R 1200 GS, model Adventure jest zbudowany na solidnej i wytrzymałej na skręcanie ramie przestrzennej z rur stalowych. Ma on większy, 30-litrowy zbiornik paliwa (o 10 litrów więcej, niż w R 1200 GS), co pozwala na istotne zwiększenie zasięgu, a sam zbiornik jest teraz wykonywany z lekkiego aluminium. R 1200 GS Adventure już jest w standardzie wyposażony w system ABS, automatyczną kontrolę stabilności (ASC), a także dysponuje dwoma trybami jazdy „Deszcz” i „Droga”, które umożliwiają dostosowanie charakterystyki motocykla do większości warunków drogowych. Zwiększa to dodatkowo w znaczący sposób praktyczne możliwości nowego R 1200 GS Adventure, jednocześnie zapewniając istotne podwyższenie poziomu bezpieczeństwa, w szczególności na śliskiej nawierzchni.
Kolejne trzy tryby jazdy można dodać zamawiając opcjonalną funkcję Tryby Jazdy Pro, której towarzyszą systemy Enduro ABS i Enduro ASC przeznaczone do jazdy terenowej. Trzy dodatkowe tryby jazdy – “Dynamiczny”, “Enduro” i “Enduro Pro”, które mogą być aktywowane za pomocą klucza kodowego, umożliwiają dostosowanie ustawień zarówno ASC i ABS, a także opcjonalnego półaktywnego elektronicznie sterowanego zawieszenia Dynamic ESA (Electronic Suspension Adjustment) do specyficznych wymagań jazdy w terenie.
Oprócz nowej stylizacji nadwozia w bardziej zdecydowanym stylu, talenty podróżnicze i większe możliwości terenowe nowego R 1200 GS Adventure są wynikiem nowych parametrów podwozia, w tym zwiększonych o 20 milimetrów skoków zawieszenia, zwiększonego prześwitu i zmienionej geometrii tylnego wahacza służącej jeszcze lepszemu prowadzeniu się motocykla. Większa przednia szyba z wygodną ręczną regulacją pokrętłem, dodatkowe kierownice powietrza, a także znacznie zwiększona ochrona rąk, wyraźnie poprawiają ochronę przed wiatrem i warunkami atmosferycznymi. Szerokie, regulowane podnóżki enduro, wzmocnione dźwignie nożne i całkowicie odnowione nadwozie dodają końcowych akcentów wyglądowi nowego R 1200 GS Adventure.
Najważniejsze cechy nowego BMW R 1200 GS Adventure:
– Zbudowany według tej samej uniwersalnej koncepcji ogólnej, co R 1200 GS, z pełnym werwy dwucylindrowym silnikiem bokser i zwinnym podwoziem, ale o zwiększonych możliwościach terenowych i lepszym dostosowaniu do długodystansowych podróży.
– Zwiększona masa koła zamachowego silnika i dodatkowy tłumik drgań, zapewniający jeszcze gładszą pracę silnika i jeszcze lepszy komfort podróży.
– Skok zawieszeń kół przednich i tylnych mierzony na sprężynach wzrósł o 20 mm w porównaniu do modelu R 1200 GS.
– Prześwit zwiększony o 10 mm w stosunku do poprzednika.
– Zmodyfikowana geometria tylnego wahacza poprawiająca zachowanie motocykla przy sportowym sposobie jazdy.
– Całkowicie przestylizowane panele zewnętrzne o zwiększonej wytrzymałości, nadające GS Adventure bardziej zdecydowanego wyglądu.
– Zbiornik paliwa o pojemności 30 litrów, zasięg podobny do poprzednika.
– W standardzie ABS, ASC i dwa tryby jazdy.
– Trzy kolejne tryby jazdy dostępne jako opcja fabryczna.
– Półaktywne elektronicznie sterowane zawieszenie kół Dynamic ESA (Electronic Suspension Adjustment) dostępne jako opcja fabryczna.
– Wygodniejsze siedzenie z regulacją kątową.
– Duża regulowana szyba i owiewki.
– Szerokie podnóżki enduro.
– Regulowane, wzmocnione dźwignie obsługiwane nożnie.
– Solidne orurowanie chroniące silnik i zbiornik paliwa.
– Szeroki zakres akcesoriów i opcji fabrycznych.
Podstawowe różnice:
BMW R 1200 GS Adventure | BMW R 1200 GS | |
Pojemność zbiornika paliwa: | 30 l | 20 l |
Skok zawieszenia przód / tył: | 210 / 220 mm | 190 / 200 mm |
Wysokość siedzenia: | 890 / 910 mm | 850 / 870 mm |
Masa z 90% paliwa: | 260 kg | 238 kg |
Maksymalne obciążenie: | 220 kg | 212 kg |
Wymiary długość / szerokość: | 2255 / 980 mm | 2207 / 953 mm |
Zużycie paliwa przy 90 / 120 km/h: | 4,3 / 5,9 l | 4,1 / 5,5 l |
Dane techniczne BMW R1200GS Adventure 2014:
Silnik | |
Rodzaj | Czterosuwowy, płaski dwucylindrowy (bokser) chłodzony powietrzem/olejem, z dwoma wałkami rozrządu, czterema zaworami na cylinder i centralnym wyrównoważonym wałem korbowym |
Średnica cylindra/skok tłoka | 101 mm / 73 mm |
Pojemność | 1170 cm3 |
Moc znamionowa | 92 kW (125KM) przy 7,750 obr/min. |
Maks. moment obrotowy | 125 Nm przy 6,500 obr/min. |
Stopień sprężania | 12.5 : 1 |
Sporządzanie mieszanki/sterowanie silnikiem | Elektroniczny wtrysk do rury ssącej / cyfrowy sterownik silnika: BMS-X z systemem gazu elektronicznego (e-gas) |
Kontrola emisji spalin | Regulowany katalizator trójdrożny, norma emisji spalin Euro 3 |
Osiągi/Zużycie paliwa | |
Prędkość maksymalna | Powyżej 200 km/h |
Zużycie paliwa przy stałej prędkości 90 km/h | 4.3 l/100 km |
Zużycie paliwa przy stałej prędkości 120 km/h | 5.9 l/100 km |
Rodzaj paliwa | Benzyna bezołowiowa 95 (LO) |
Instalacja elektryczna | |
Alternator | Alternator trójfazowy 510 W (moc znamionowa) |
Akumulator | Typ 12 V/11,8 Ah, bezobsługowy |
Przeniesienie napędu | |
Sprzęgło | Hydrauliczne sprzęgło mokre |
Skrzynia biegów | Sześciobiegowa z uzębieniem skośnym |
Napęd | Wał Kardana |
Zawieszenie/Hamulce | |
Rama | Dwuczęściowa konstrukcja ramy, złożona z ramy głównej i przykręconej do niej ramy tylnej, silnik nośny |
Mocowanie/Zawieszenie przedniego koła | BMW Motorrad Telelever, średnica rury nośnej 37 mm, centralna kolumna resorująca |
Mocowanie/Zawieszenie tylnego koła | Jednoramienny wahacz z odlewu aluminiowego BMW Motorrad Paralever, kolumna resorująca WAD, płynna hydrauliczna regulacja napięcia wstępnego sprężyny pokrętłem, regulacja tłumienia pokrętłem |
Skok zawieszenia przód/tył | 210 mm / 220 mm |
Rozstaw kół | 1510 mm |
Wyprzedzenie sworznia zwrotnicy | 92,7 mm |
Kąt nachylenia główki ramy | 65,5° |
Koła | Koła szprychowe |
Rozmiar obręczy, przód | 3.00 x 19″ |
Rozmiar obręczy, tył | 4.50 x 17″ |
Opony, przód | 120/70 R 19 |
Opony, tył | 170/60 R 17 |
Hamulce, przód | Dwutarczowe, tarcze pływające, średnica 305 mm, 4-tłoczkowe promieniowe zaciski hamulcowe |
Hamulce, tył | Jednotarczowe, średnica 276 mm, dwutłoczkowy zacisk pływający |
ABS | Zintegrowany/półzintegrowany, wyłączalny, montowany standardowo |
ASC | Standordowano montowany sytem kontroli trakcji ASC (Automatic Stability Control), 2 tryby jazdy (Road oraz Rain) |
Reflektory LED | Reflektor LED oraz reflektor LED z dodatkowym światłem do jazdy dziennej *WD |
Wymiary/masy | |
Długość | 2255 mm |
Szerokość (z lusterkami) | 980 mm |
Wysokość (bez lusterek) | 1450 mm |
Wysokość siedzenia, masa bez obciążenia | 890 / 910 mm |
Długość łuku krokowego na pusto | 1950 / 1990 mm |
Masa bez obciążenia, gotowość do jazdy, pełny zbiornik paliwa 1) | 260 kg |
Dopuszczalna masa całkowita | 480 kg |
Dopuszczalne obciążenie (z wyposażeniem standardowym) | 220 kg |
Użytkowa pojemność zbiornika paliwa | 30.0 l |
Rezerwa paliwa | Około 4.0 l |