BMW R NineT 2014 – byliśmy na prezentacji!

- Simpson

Fani klasycznych linii i nowoczesnych osiągów otrzymali kolejny motocykl, wokół którego dość łatwo fantazjować. Od kilku lat producenci próbują zaspokoić zainteresowanie motocyklami typu vintage, jednak BMW poszło o krok dalej. Oferują fabryczny motocykl, który z założenia seryjny nigdy nie będzie.

Budowanie cafe racera potrafi być bardziej irytujące od rozwiązywania sudoku na kacu. Co nieco wie o tym nasz Radek Polak, który ciągle wierzy, że uda mu się odzyskać pieniądze zainwestowane w Moto Guzzi. Problem polega na tym, że jak dużo nie wpompowalibyśmy gotówki w klasyczny, używany motocykl, to ciągle będzie on starym kasztanem.

W dość nietypową rolę pod koniec roku 2013 wcielili się Niemcy. Przybyli z odsieczą! Ratują wszystkich, którzy byli gotowi stracić kilka worków pieniędzy reanimując sprzęty, które wymierającym gatunkiem wcale nie są. Wygląda na to, że motocykl nie jest tylko i wyłącznie haczykiem na nowych klientów. Świadczą o tym barwy. Otóż maszynę możemy kupić w dowolnym kolorze pod warunkiem, że będzie on czarny. Malowanie jest hołdem dla legendarnego BMW R32, natomiast cały projekt NineT zwieńczeniem 90. jubileuszu marki.

Zobaczcie film z naszego wyjazdu do Niemiec!

Spodziewaliśmy się, że motocykl będzie dobrze znanym R1200R z przebudowanym nadwoziem. Tymczasem okazuje się, że NineT jest zaskakująco nowy. Głównym założeniem jest podatność na modyfikacje. Specjalnie zaprojektowana rama otwiera sporo możliwości. Najbardziej charakterystycznym elementem jest demontowalny subframe, czyli tylna sekcja motocykla. Fabrycznie otrzymujemy maszynę z dzieloną kanapą. Możemy zastosować charakterystyczną nakładkę lub… Całkowicie odkręcić miejsce dla niewiasty. W takiej sytuacji przy wahaczu odnajdziemy wolne punkty mocujące, które pozwolą na przykręcenie stelaża na tablicę rejestracyjną i tylną lampę. Podobno nawet wiązka elektryczna w jakiś sposób została przystosowana do tolerowania dodatkowych akcesoriów. Jak jesteśmy już przy motozadku to informujemy, że „na start” do nowego motocykla możemy założyć tłumik Akrapovic, montowany na dwa różne sposoby.

Kolejną wielką zmianą w stosunku do bazy (R1200R) jest eliminacja systemu telelever z przodu. Zamiast tego, producent informuje o zastosowaniu widelca wprost ze sportowego S1000RR. W tej kwestii BMW zostało zdemaskowane, ponieważ lagi i golenie rzeczywiście mogą być takie same jak w superbike’u, jednak wkłady nie dają możliwości jakiejkolwiek regulacji. Jest to nieco rozczarowujące, biorąc pod uwagę wysoką cenę NineT, jednak niech Was to nie zrazi. Za jedyny milion złotych będziemy mogli prawdopodobnie kupić dowolne dedykowane dla S1000RR kartridże i cieszyć się obecnością śrubek do kręcenia. Tak czy inaczej, według nas „tradycyjne” zawieszenie z przodu powinno zdecydowanie ożywić konstrukcję. W odróżnieniu od R1200R motocykl będzie nurkował przy hamowaniu i zachowywał się w bardziej „motocyklowy” sposób. Jednostka napędowa nie uległa większym modyfikacjom. To chłodzony powietrzem i olejem boxer o pojemności 1170ccm. Generuje 110KM i wzbudzającą respekt wartość 119Nm maksymalnego momentu obrotowego.

Wspomnieliśmy o niemałej cenie. Otóż BMW NineT metkę z ceną w okolicach 60 tys. złotych. Jak na naked bike’a oferującego jedynie koła, silnik i ABS to dużo. Ewidentnie motocykl nie jest kierowany do osób, których nie stać na permanentne kupowanie gadżetów do swojego jednośladu. Mało który właściciel NineT będzie nim jeździł w takiej formie, w jakiej wyjedzie z salonu. BMW zapowiedziało, że oferta akcesoriów oryginalnych, jak i alternatywnych producentów będzie bardzo szeroka. Czas pokaże, czy moda na przerabianie NineT zostanie podłapana przez motocyklistów. Nas najbardziej interesuje jednak, jak nowe BMW będzie jeździć. Niepozorny wygląd, mocny silnik i lekka konstrukcja zapowiadają, że może być ciekawie…

BMW R NineT – dane techniczne:

Silnik
RodzajChłodzony powietrzem/olejem czterosuwowy silnik typu Boxer, dwa wałki rozrządu, cztery promieniście ułożone zawory na cylinder, centralnie montowany wałek wyrównawczy
Średnica cylindra/skok tłoka101 mm/73 mm
Pojemność1170 cm3
Moc znamionowa81 kW (110 KM) przy 7,550 obr/min.
Maks. moment obrotowy119 Nm przy 6,000 obr/min.
Stopień sprężania12.0 : 1
Sporządzanie mieszanki/sterowanie silnikiemElektroniczny wtrysk do kolektora ssącego / cyfrowe sterowanie: BMS-K+ z odcięciem dopływu paliwa, podwójny zapłon
Kontrola emisji spalinTrójdrożny katalizator z zamkniętym obiegiem, zgodny ze standardem EU-3
Osiągi/Zużycie paliwa
Prędkość maksymalnaPonad 200 km/h
Zużycie paliwa przy stałej prędkości 90 km/h4.5 l/100 km
Zużycie paliwa przy stałej prędkości 120 km/h5.8 l/100 km
Rodzaj paliwaBenzyna bezołowiowa super(plus), liczba oktanowa 95-98 (RON) (regulacja przeciwstukowa; podane osiągi przy 98 RON)
Instalacja elektryczna
AlternatorAlternator trójfazowy 720 W
AkumulatorTyp 12 V/14 Ah, bezobsługowy
Przeniesienie napędu
SprzęgłoSprzędło jednotarczowe, suche, hydrauliczne
Skrzynia biegówSześciostopniowa skrzynia biegów, zmieniana nożnie z śrubowymi kołami zębatymi
NapędWał Kardana
Zawieszenie/Hamulce
RamaCztero-częściowa rama składająca się z przedniej i trzech tylnych części
Mocowanie/Zawieszenie przedniego kołaWidelec teleskopowy Upside-down, średnica 46 mm
Mocowanie/Zawieszenie tylnego kołaOdlewane z aluminium jednoczęściowy widelec z wahaczem BMW Motorrad paralever; Rozpórka centralna, wstępne napięcie za pomocą pokrętła ustawiane stopniowo hydraulicznie, ustawiane tłumienie siły dobicia
Skok zawieszenia przód/tył120 mm/120 mm
Rozstaw kół1495 mm
Wyprzedzenie sworznia zwrotnicy119 mm
Kąt nachylenia główki ramy62,9°
KołaKoła szprychowe
Rozmiar obręczy, przód3.50 x 17″
Rozmiar obręczy, tył5.50 x 17″
Opony, przód120/70 ZR 17
Opony, tył180/55 ZR 17
Hamulce, przódDwutarczowy, pływające tarcze, Średnica 320 mm, 4-tłoczkowe zaciski
Hamulce, tyłJednotarczowy, Średnica 265 mm, Zestaw podwójny przewodów w stalowym oplocie
ABSBMW Motorrad ABS
Wymiary/masy
Długość2220 mm
Szerokość (z lusterkami)890 mm
Wysokość (bez lusterek)1265 mm
Wysokość siedzenia785 mm
Długość łuku krokowego1.760 mm
Masa bez obciążenia, gotowość do jazdy, pełny zbiornik paliwa 1)222 kg
Masa sucha 2)208 kg
Dopuszczalna masa całkowita430 kg
Dopuszczalne obciążenie (z wyposażeniem standardowym)227 kg
Użytkowa pojemność zbiornika paliwa18.0 l
Rezerwa paliwaOkoło 3.0 l

Może ci się zainteresować

MotoRmania jest zaskakującym, lifestyle’owym portalem o tematyce motocyklowej. Podstawą publikacji są rzetelnie i niezależnie przeprowadzane testy motocykli, których dodatkową atrakcją jest inspirujący sposób prezentacji zdjęć. Kompetencja redakcji MotoRmanii została wyróżniona zaproszeniem do testów fabrycznych motocykli wyścigowych klasy Superbike, co błyskawicznie ugruntowało status magazynu jako najbardziej fachowego miesięcznika motocyklowego w Polsce. Nasz portal to długo oczekiwany powiew pasji i prawdziwie motocyklowego stylu życia!

©2010 – 2023 Wszystkie prawa zastrzeżone MotoRmania.com.pl