Nad jeziorem Como BMW zaprezentowało nowy pomysł na motocykl sportowo-turystyczny. Wygląda obłędnie. Ma dwucylindrowy silnik rzędowy i kilka ciekawych rozwiązań.
Co roku pod koniec maja nad włoskim jeziorem Como odbywa się Concorso d’Eleganza Villa d’Este. Jest to prestiżowy konkurs elegancji dla samochodów klasycznych, a przy okazji równie prestiżowa wystawa. Nie mogło zabraknąć tam BMW, które oprócz nowego samochodu M8 Gran Coupe, zaprezentowało tam również motocykl prototypowy BMW Motorrad Concept 9cento.
9Cento, czyli novecento, czyli po włosku dziewięćset jest przepustką do segmentu, w którym BMW nie ma odpowiedniej reprezentacji, a jest to segment sportowych turystyków średnich rozmiarów. 9Cento ma być wygodny na trasy, a przy okazji musi oferować odpowiedni poziom zwrotności i radości na krętych trasach.
Jak to ujął Edgar Heinrich, Szef Designu BMW Motorrad: „Dziś już nie zawsze chodzi o to, żeby być „wyraźniejszym, większym, jaśniejszym”. Ten projekt skupia się na osiągnięciu balansu. Stworzyliśmy motocykl, który łączy odpowiednią moc z niezawodnymi cechami sportowo-turystycznymi, ale przede wszystkim zapewnia ogromną radość z jazdy.”
Mimo że BMW nie mówi nic o silniku, to 9Cento napędzane jest najprawdopodobniej dwucylindrową rzędówką z serii F850, oczywiście po kuracji lekko wzmacniającej (900 ccm i ponad 100 KM?). W swojej informacji Niemcy piszą wiele o odpowiednio skonfigurowanym zawieszeniu i geometrii, które zapewniać mają idealne połączenie komfortu i sportu, a także o odpowiedniej ochronie przed wiatrem, czy o wygodnej pozycji kierowcy. Rama główna oraz tylna rama pomocnicza to konstrukcja stworzona z aluminium oraz tworzywa sztucznego wzmacnianego włóknem węglowym. Aluminium nie jest odlewane, ale skrawane CNC. Dzięki temu 9Cento jest lekkie. Dokładnej wagi oczywiście nie znamy, ale także nie ma co liczyć, aby tego typu rozwiązania weszły do produkcji seryjnej.
Design 9Cento jest piorunujący. Przednią owiewkę wykonano w ideologii 3D, a wszystkie reflektory to LEDy o charakterystycznym dla BMW kształcie. Skupmy teraz uwagę na tylnej sekcji i kufrach. Wiesza się je od góry, natomiast na dole mocowane są za pomocą silnego elektromagnesu. Kufry może nie mają największej pojemności, ale po ich założeniu, pasażer otrzymuje dużą, wygodną kanapę. Świetny pomysł! Nie możemy za to zrozumieć jednego – jaką funkcję pełni pionowa płetwa na tylnym błotniku?
BMW już kiedyś zaprezentowało na Concorso d’Eleganza Villa d’Este motocykl koncepcyjny, a niedługo później na rynku pojawił się bardzo podobny R NineT. Jesteśmy w stu procentach przekonani, że 9Cento czeka podobna historia. W tym roku w październiku odbywa się wystawa Intermot w Kolonii oraz Eicma w Mediolanie. Strzelamy, że na jednej z nich zobaczymy nowe wcielenie S1000RR, a na drugiej nowego sportowego turystyka klasy 900, podobnego do 9Cento.